خانه / اخبار مهم روز / جلسه اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره قدس

جلسه اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره قدس

مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز پنجشنبه 21 دسامبر در باره وضعیت قانونی «قدس» جلسه‌ای اضطراری برگزار می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در این نشست 193 عضو مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره تصمیم اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل رایزنی می‌کنند.

به گفته منابع آگاه، مجمع عمومی سازمان ملل متحد احتمالا درباره پیش‌نویس قطعنامه‌ای رأی‌گیری خواهد کرد که در آن موضوع لغو تصمیم اخیر دونالد ترامپ مطرح شده است.

پیش از این، ریاض منصور، نماینده فلسطین در سازمان ملل متحد اعلام کرد که نسبت به حمایت گسترده از چنین قطعنامه‌ای امیدوار است.

این اقدام مجمع عمومی سازمان ملل متحد در حالی صورت خواهد گرفت که پیشتر شورای امنیت سازمان ملل متحد نتوانست قطعنامه پیشنهادی مصر درباره قدس را به علت وتوی آمریکا به تصویب برساند.

در پی شناسایی قدس از سوی ترامپ به عنوان پایتخت اسرائیل، دیپلمات های کشورهای عربی و اسلامی با ارائه پیشنهادی به مجمع عمومی سازمان ملل متحد خواستار تعیین وضعیت قانونی «قدس» و رای گیری بین همه اعضای سازمان ملل متحد شدند.

درخواست هیئت دائمی دولت فلسطین در سازمان ملل به منظور لغو تصمیم ترامپ برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کشورهای عربی و اسلامی از آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل خواسته‌اند تا با تشکیل جلسه‌ای از اعضای مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در باره وضعیت قانونی قدس رای گیری کنند.

پیشتر کشور مصر نیز با پیشنهاد طرحی به شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستار تعیین وضعیت قدس از طریق مذاکرات شده بود.

اغلب کشورهای جهان بویژه کشورهای عربی و اسلامی ضمن بی‌اعتبار و غیر قانونی دانستن تصمیم اخیر ترامپ در باره قدس، خواستار تعیین وضعیت قانونی قدس از سوی سازمان ملل و ارجاع پرونده صلح خاورمیانه به نهادهای بین المللی شدند.

ریاض منصور، نماینده دائم فلسطین در سازمان ملل در کنفرانس خبری اظهار داشت، رایزنی‌ها درباره چارچوب نهایی پیش‌نویس قطعنامه همچنان ادامه دارد.

به موجب پیش‌نویس کشورهای عربی و اسلامی که به مجمع عمومی ارائه شده هر گونه تصمیم‌گیری و تدابیری که ماهیت قدس، وضعیت حقوقی و بافت جمعیتی آن را تغییر دهد غیرقانونی و باطل است و باید لغو شود.

در ششم دسامبر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا رسما قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت و دستور انتقال سفارت کشورش به این شهر را صادر کرد.

در واکنش به این تصمیم آمریکا تظاهرات کشورهای عربی و اسلامی و کشورهای غربی همچنان ادامه دارد و تمامی کشورها نسبت به این مساله ابراز نگرانی کرده‌اند