توصیه معتبرترین روزنامه آمریکا به ترامپ: مدیر ناظر بر صداى آمریکا و رادیو فردا را تغییر دهید

صدای آمریکا و رادیو فرداحلقه بر صدای آمریکا و رادیو فردا تنگ تر می شود

به گزارش پایگاه خبری امروز نما ـ با فروکش کردن اعتراضات در ایران، رسانه های آمریکایی به انتشار مطالب علیه عملکرد بخش فارسی صدای آمریکا و رادیو فردا ادامه می دهند. روزنامه وال استریت ژورنال، معتبرترین، و پر تیراژترین روزنامه آمریکا، سرمقاله خود را به عملکرد صدای آمریکا و رادیو فردا اختصاص داد، و در این زمینه توصیه های نیز به دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا کرد. آن چه در این جا می آید،در ستون سرمقاله تحریریه روزنامه وال استریت ژورنال منتشر شده است.

آمریکا باید به مخالفان رژیم ایران یاری رساند

«کسى نمی داند اعتراض هاى سیاسی در ایران چه مسیرى را دنبال خواهد کرد.آمریکا باید به مخالفان سیاسی رژیم ایران که به دنبال استفاده از اینترنت برای دور زدن سانسور و ایجاد جنبشی بزرگتر هستند، یارى برساند.

اپ دور زدن سانسور اینترنت در ایران از کار متوقف شد

درخواست دریافت اطلاعات در ایران به سرعت بالا مى رود. میلیون ها ایرانی از Psiphon و Lantern برای دور زدن سانسور اینترنتی و مخفى نگاه داشتن هویت شان از مسولان سایبری ایران استفاده مى کنند تا به شبکه های اجتماعی، اپ هاى ارسال پیام و تارنماهای خبری مورد اطمینان دسترسی داشته باشند. «Ultrareach Internet Corp» سازنده «Ultrasurf»، اپ دور زدن سانسور اینترنت، در گزارشى اعلام کرد این ماه سرورش زیر سیل درخواست هاى کاربران ایرانی از کار متوقف شد. اکثریت جمعیت ایران از تلفن های همراه استفاده می کنند.

رژیم تهران از ترس اینترنت را به کل نمی بندد

مسئولان جمهورى اسلامى اینترنت را به کل نمى بندند براى این که از لطمه های آن به اقتصاد بیمار ایران و عصبانیت بیش از پیش مردم مى ترسند. مسولان در عین حال ورود اطلاعات به ایران و گردش آن در داخل را زیر نظر دارند. براى همین توئیتر و فیس بوک و تلگرام با بیش تر از ۴۰ میلیون کاربر را بلوکه کردند.

ترامپ از ریگان بیاموزد

این وضع برای دولت دونالد ترامپ فرصتى است تا از دولت رونالد ریگان که از وسایل ارتباطی سال ١٩٨٠ برای انتشار اطلاعات در پس پرده آهنین استفاده مى کرد بیاموزد. وسایل آن زمان موج کوتاه رادیو، پخش اخبار از ماهواره و ماشین های فکس بود. الان معترض ها نیازمند اپ هایى برای عبور از دیوار محافظ اینترنتی رژیم هستند.

انتقاد روزنامه وال استریت ژورنال ، از عملکرد بنگاه سخن پراکنی آمریکا

دولت در انتشار پیام آزادی از «BBG»(سازمان ناظر بر صداى آمریکا و رادیو فردا) که با مالیات آمریکایی ها اداره می شود بسیار آهسته و پس رو عمل مى کند. وظیفه «BBG»، «مطلع کردن، درگیر کردن، و مرتبط کردن مردم سرتاسر دنیا در پشتیبانى از دموکراسی و آزادى» مى باشد و باید این وظیفه را در مبارزه آنلاین در ایران به کار ببندد.
اما هیات رئیسه منتصب رئیس جمهور به یک مواجب بگیری سیاسی بدل شده است به جاى این که محلى برای خبرگان در سیاست خارجی باشد که مى خواهند با ستمگرى مبارزه کنند. جان لنسینگ، مدیر فعلی «BBG»، که قبلا در صنعت تلویزیون هاى خصوصى فعال بوده، از سوی باراک اوباما به این مقام گماشته شد.دونالد ترامپ جانشین او را هنوز انتخاب نکرده است.

تنها ۱۵ میلیون از بودجه ۷۵۷ میلیونی، خرج مقابله با سانسور ملایان می شود

در شرایطى که ایرانى ها بشدت به تکنولوژى مطمئن براى دور زدن سانسور اینترنت احتیاج دارند، مدیریت «BBG» فقط ۱۵ میلیون دلار از بودجه ۷۵۷ میلیون دلاری سال جارى مالى را خرج برنامه های آزادی اینترنت و مقابله با سانسور نموده است. این سازمان دولتی می گوید اختصاص منابع مالى بیش ترى به این برنامه ها هفته ها طول می کشد. «BBG» نیاز به یک بازاندیشى اساسى برای دوران اینترنت دارد. آیا دونالد ترامپ اطلاع دارد که می تواند به فعالیت هیات رئیسه فعلى «BBG» خاتمه بدهد و یک مدیر جدید اعلام کند که با سیاست خارجی و مبارزه برای آزادی آشنایى بیش تری داشته باشد؟

رونالد ریگان زمانی ناظر بر این بود،که حقیقت «سلاح نهایى در اسلحه خانه، دموکراسی» است. آن اعتقاد در سیاست ایالات متحده در ۱۹۸۰ و بازسازى اقتصادی و نظامی آمریکا تجلى یافت و بذر انقلاب را در سرتاسر بلوک اتحاد جماهیر شوروی پخش کرد. دولت ترامپ لازم است استراتژی مشابه آن در مقابل ایران، کره شمالی، و حتى کوبا، ونزوئلا و چین به کار بگیرد.»
‪ ‬
به گزارش امروز نما،لازم به یادآورى است که در سایه مدیریت احمدی نژادی ستاره درخشش، تنها برنامه سرویس فارسى صداى آمریکا در باره فناورى اطلاعات و آزادى اینترنت به نام “دو نقطه صفر” را پس از توافق اتمى با ایران تعطیل شد.

* آن چه خواندید در تاریخ ۱۷ ژانویه / ۲۷ دی ، در روزنامه وال استریت ژورنال منتشر شده است.