دبیر شورای فضای مجازی ایران درباره رفع فیلتر توئیتر و فیلتر اینستاگرام چه گفت؟

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت که این شورا تاکنون در رابطه با بازشدن توئیتر و یا بسته شدن اینستاگرام هیچ بحث و بررسی نداشته است.

به گزارش خبرنگاری نیمه رسمی مهر، ابوالحسن فیروزآبادی روز دوشنبه 23 جولای اعلام کرد که «شورای عالی فضای مجازی برای پیام رسان‌ها مصوبه‌ای دارد که این مصوبه در حال اجرا است. فعلا به طور خاص در این مصوبه راجع به شبکه اجتماعی اینستاگرام بحثی مطرح نشده است.»

وی که حاشیه جلسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای ایران حضور داشت در ادامه گفت: «البته از گذشته تاکنون، ماه‌ها و سال‌هاست که مردم و نخبگان بعضا در مورد بازشدن یا بسته شدن پیام رسان‌ها صحبت‌هایی می‌کنند اما شورای عالی فضای مجازی تاکنون در رابطه با بازشدن توئیتر و یا بسته شدن اینستاگرام هیچ بحث و بررسی نداشته است.»

فیروزآبادی در مورد پیام‌رسان تلگرام نیز تاکید کرد: «در مورد تلگرام هم بحث به همین صورت است. فیلتر تلگرام یک تصمیم قضایی بوده که اتخاذ شده و از آنجایی که ما روی‌کردمان خروج از انحصار تلگرام بوده، با تصمیم قضایی، این بحث خروج از انحصار محقق شد.»

دبیر شورای عالی فضای مجازی ایران در پاسخ به این سوال که ممکن است با تحقق خروج از انحصار، احتمال رفع فیلتر تلگرام نیز وجود داشته باشد؟ گفت: «اگر خدمات داخلی پایداری برقرار شود احتمال تجدیدنظر وجود دارد که البته این موضوع به عهده قوه قضاییه است.»

دادستانی تهران در سی‌ام آوریل گذشته با صدور بیانیه‌ای حکم قضایی مسدود کردن پیام‌رسان تلگرام را ابلاغ کرد.

در بیانیه دادستانی آمده بود: «دریافت شکایات متعدد علیه این شبکه اجتماعی و تقاضاهای فراوان برای جلوگیری از فعالیت آن از سوی شهروندان به این دادسرا» صادر شده است.

بیانیه یادشده در باره فعالیت پیام‌رسان تلگرام در ایران افزود: «با سرمایه گذاری خارجی و بدون رعایت قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران اقدام به فعالیت غیرقانونی و بی‌ضابطه در فضای مجازی کشور نموده و این اقدامات بستر امنی برای فعالیت گروه‌های تروریستی بین‌المللی گردیده است.»

دادستانی تهران بر اساس حکم قضایی صادر شده در این باره تلگرام را متهم به «اخلال در وحدت ملی»، ایجاد اختلاف «میان اقوام مختلف کشور»، به خطر انداختن «حریم خصوصی شهروندان ایرانی» و «جاسوسی از کشور» کرد.

پیام‌رسان تلگرام بیشترین کاربران را در ایران دارد به طوری شمار آنان بالغ بر 40 میلیون اعلام شده است.