هیچ راه حل و درمانی، برای حکومت آخوندی با مذاکره یا بی مذاکره در دسترس نیست

آیا مذاکره کردن با آمریکا یا عدم مذاکره با آن راه نجاتی برای حکومت آخوندی مهیا میکند؟

تحریمهای آمریکا از ۳روز دیگر شروع می‌شود؛ اما هنوز تحریمها شروع نشده، استخوانهای حکومت زیر فشار بحرانهای اقتصادی به صدا در آمده است.

در اثر همین ترس است که دوباره بحث مذاکره و ارتباط مستقیم با آمریکا به عنوان تنها راه حل از طرف روحانی مطرح میشود.

خبرهایی هم در دست است گویا حکومت با واسطه عمّان مذاکراتی را شروع کرده است.

محسن هاشمی پسر هاشمی رفسنجانی که در حال حاضر رئیس شورای شهر تهران است، در جمع سفرای کشورهای خارجی با شرح فواید پدرش در قانع کردن خمینی برای آتش‌بس، کوشید مثل پدرش خامنه‌ای را به خوردن زهر مذاکره و تسلیم راضی کند. و گفت: « فشار تحریم‌ها که از نیمه دوم سال افزوده خواهد شد، شرایط را سخت‌تر خواهد کرد و ما را به این نکته واقف می‌کند که نجات ایران در گرو تصمیم امسال ماست، تصمیم سختی که ۳۰سال قبل توسط مسئولان کشور گرفته شد».

سایر عوامل اصلاح‌طلب نیز هر کدام از وجهی مذاکره با آمریکا و تن‌دادن به شروط آن را تنها راه نجات دانستند.

تاجزاده در توییتر خود نوشت: «یکسان پنداشتن ترامپ با آمریکا خطاست. باید از ظرفیتهای ایالات متحده برای مهار جنگ‌افروزی کاخ سفید استفاده کرد».

و افزود:‌ «فراکسیون امید از نمایندگان مخالف ماجراجوییهای ترامپ از هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه دعوت کند و دانشگاه تهران میزبان آکادمیسینهای صلح‌طلب آن کشور شود».

یکی دیگر از عوامل اصلاح‌طلب به نام هرمیداس باوند نیز با اشاره به این‌که « شرایط کنونی ایران و آمریکا شرایط پیچیدهای‌ است»، مذاکره با استفاده از واسطه و میانجیگری را بهترین راه دانست و در این رابطه به عمان اشاره کرد و گفت: « عمان نیز احتمالاً شواهد و قرائنی را دریافت کرده که به واشنگتن رفته است».

اما بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه‌ میانجیگری عمان را رد کرد. و به شبکه یک گفت: «نباید به‌دنبال ربط دادن این‌گونه سفرها به یکدیگر بود».

حشمت الله فلاحت‌پیشه رئیس کمیسیون امنیت مجلس گفت: « سیاستی که ترامپ در پیش گرفته مذاکره برای مذاکره است. در واقع هدف ترامپ این است تا با کشاندن کشورها به پای میز مذاکره… آنها را تحقیر کند ….. این‌که مقامات آمریکایی گمان می‌کنند در اوضاعی که اروپایی‌ها هم بسته پیشنهادی کافی و تضمین شده‌ای به ایران ارائه نداده‌اند، می‌توانند مذاکره جدیدی را به ایران تحمیل کنند، خیالی بیش نیست».

واقعیت این است که مذاکرت مستقیم با آمریکا در هر سطحی که انجام شود به‌مثابه سرکشیدن جام‌زهر دیگر و به‌مثابه تسلیم شدن در مقابل شرایط این کشور است.

آمریکا برای مذاکره مستقیم با رژیم شروطی دارد که مایک پمپئو وزیر خارجه این کشور در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی ان بی‌گفت: «اگر ایرانیان تعهد خود برای تغییر اساسی در نحوه رفتار با مردم خود را نشان دهند، رفتار مخرب خود را کنار بگذارند، بتوانند قبول کنند که ارزش دارد که وارد یک توافق هسته‌یی شوند که در عمل مانع از تکثیر سلاحهای هسته‌یی خواهد شد، آنگاه رئیس‌جمهوری [آمریکا] گفته است که آماده است تا بنشیند و با آنها گفتگو داشته باشد.».

اما آیا ولی‌فقیه به شروط این کشور رضایت خواهد داد؟

واقعیت این است که حکومت در بن‌بست قرار دارد.

زیرا اگر به شرایط آمریکا برای مذاکره تن بدهد، هم‌چنان که گفته شد باید شرایط آن کشور را بپذیرد، که به‌مثابه جام‌زهر و عقب‌نشینی از بسیاری از زمینه‌ها است، تا جایی که به‌گفته مایک پمپئو باید رفتارش را در داخل کشور نیز تغییر دهد، که این امر به‌مثابه انتهای خط تنازل بی‌پایان است و علی خامنه‌ای پیش از آن نگرانی‌اش را در این زمینه ابراز کرده است.

پیش از این خامنه‌ای هشدار داد در صورت توافق با آمریکا در زمینه مسایل هسته‌یی خواست‌های دیگری هم مانند عقب‌نشینی در زمینه برنامه موشکی، سیاست منطقه‌یی و حتی رعایت حقوق‌بشر را هم پیش خواهد کشید.

اگر هم شرایط مذاکره را نپذیرد مفهوم آن هم بسیار روشن است که به‌معنای تن‌دادن به تحریم‌ها بیشتر است و در نتیجه اوضاع برای آن در تمامی زمینه‌های بین‌المللی و داخلی برای آن بدتر از وضعیت کنونی خواهد شد که البته توان مقابله با چنین شرایط بسیار دشواری را هم ندارد.