مجلس ملی فلسطین ٍ«به رسمیت شناختن اسرائیل» را تعلیق کرد

فلسطین

مجلس ملی فلسطین دوشنبه 29 اکتبر اعلام کرد که به رسمیت شناختن کشور اسرائیل را تعلیق کرده و هماهنگی امنیتی و اقتصادی را با آن متوقف می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مجلس ملی فلسطین در پایان نشست عادی خود در رام الله اعلام کرد تا زمانی که اسرائیل کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد، مصوبه تعلیق به رسمیت شناختن اسرائیل باید اجرا شود. مجلس، سازمان آزادیبخش فلسطین را مامور اجرای این مصوبه کرد.

دستگاه‌های امنیتی فلسطینی و اسرائیلی در کرانه باختری رود اردن با یکدیگر همکاری نزدیکی دارند. توقف این همکاری می‌تواند نگرانی‌ها از بالا گرفتن خشونت‌ها را تشدید کند.

مجلس ملی فلسطین در نشست اخیرش در ماه ژانویه و همچنین در سال 2015، مصوبه‌های مشابهی داشت، این مصوبه‌ها اما از سوی کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین و محمود عباس رئیس دولت فلسطین اجرا نشد.

در بیانیه‌ای که در پایان نشست دو روزه شورای مرکزی مجلس ملی فلسطین صادر شد، آمده است: «با توجه به عدم اجرای تعهدات از سوی اسرائیل، مجلس ملی فلسطین تصمیم گرفت به تعهدات سازمان آزادی‌بخش فلسطین و دولت فلسطین در برابر توافق‌هایش با دولت اشغالگر اسرائیل، پایان دهد».

این بیانیه ادامه داده است: «به رسمیت شناختن کشور اسرائیل تا زمانی که تل‌آویو کشور فلسطین را در مرزهای چهارم ژوئن 1967 به پایتختی بیت‌المقدس شرقی به رسمیت بشناسد، تعلیق می‌شود. همچنین هماهنگی امنیتی با اسرائیل به طور کامل متوقف می‌شود».

مصوبات مجلس ملی فسطین شامل «جدایی اقتصادی» از اسرائیل هم می‌شود.

در بیانیه پایانی نشست آمده است: «رئیس دولت و کمیته اجرایی، مامور پی‌گیری و اجرای مصوبات هستند».

محمود عباس روز یکشنبه گفته بود که اجازه نمی‌دهد معامله قرن صورت گیرد. معامله قرن به طرح صلحی گفته می‌شود که دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا برای حل مناقشه فلسطینی-اسرائیلی وعده آن را داده است.