معاون روحانی: پول حاصل از جرایم سازمان یافته و قاچاق مواد مخدر،وارد سیستم بانکی ایران می‌شود

لعیا جنیدی معاون حقوقی حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران تایید کرد که پول حاصل از جرایم سازمان یافته و قاچاق مواد مخدر، وارد سیستم بانکی ایران می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، جنیدی چهارشنبه 21 نوامبر در حاشیه جلسه هیئت دولت، با بیان این‌که لایحه مقابله با جرایم سازمان یافته و همچنین لایحه مقابله با تروریسم برای مقابله با تطهیر پول ناشی از انواع جرایم است اظهار کرد: «پول جرایم سازمان یافته یا قاچاق مواد مخدر اکنون بدون شفافیت وارد سیستم بانکی شده و اطلاعاتی از مبداء و مقصد این پول‌ها در دست نیست».

وی ادامه داد: «جرایم مالی به انگیزه تحصیل پول انجام شده و فقدان شفافیت و معاهده‌های مقابله با پولشویی موجب می‌شود که مبداء و مقصد این پول‌ها شناسایی نشود و وقتی هم که منشاء و مقصد این پول شناسایی نشده است، پول حاصل از جرایم وارد سیستم بانکی می‌شود و این به معنای پولشویی است».

جنیدی تاکید کرد:‌ «ما باید کنترل‌های لازم را داشته باشیم تا پول ناشی از جرایم سازمان یافته؛ قاچاق و تامین مالی تروریسم وارد سیستم بانکی ما نشود».

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که حمید بعیدی نژاد سفیر ایران در بریتانیا، سه‌شنبه 20 نوامبر در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت که مسئولان ایرانی اطلاعات دقیقی درباره میزان پولشویی در کشور دارند.

بدیعی نژاد در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: «مسئولین ذیربط سال‌هاست با رصد مبادی قاچاق، اطلاعات دقیقی در خصوص میزان پولشویی سودهای غیرقانونی که وارد چرخه اقتصادی می‌شوند در دست دارند. در ایران قاچاق مواد مخدر سالانه سه میلیارد دلار، قاچاق سالانه کالا و ارز 12.6 میلیارد دلار و قاچاق سوخت چهل میلیون لیتر در روز اعلام شده‌‌اند».

ساعاتی پیش از آن مرتضی سرمدی قائم مقام محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، از وجود سالانه 10 تا 15 میلیارد دلار پولشویی در ایران سخن گفته بود.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران دوشنبه 12 نوامبر در مصاحبه با وب سایت خبرآنلاین، با تاکید بر این‌که پولشویی در ایران یک «واقعیت» است، گفته بود که دلیل فضاسازی‌ها علیه لوایح ضد پولشویی «منافع اقتصادی» افراد است.

ظریف در این مصاحبه ویدیویی گفت که «خیلی ها از پولشویی منفعت می‌برند» و «آنجاهایی که هزاران میلیارد پولشویی انجام می‌دهند حتما آن‌قدر توان مالی دارند که ده‌ها یا صدها میلیارد هزینه تبلیغات و فضاسازی در کشور» علیه قوانین ضدپولشویی ایجاد کنند.

این سخنان در حالی است که شورای نگهبان قانون اساسی ایران لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم را که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و از آن به عنوان «مهم‌ترین» لایحه مرتبط با اجرای مقررات گروه ویژه اقدام مالی (FATF) نام برده می‌شود، رد کرده است.

پیش از این نماینده‌های مختلف در مجلس از لایحه پیوستن ایران به سی‌اف‌تی به عنوان «مهم‌ترین» گام برای تأمین انتظارات گروه ویژه اقدام مالی از ایران یاد کرده‌اند به‌طوری که بهروز نعمتی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس، نیز گفته است که «حل بسیاری از مشکلات امروز کشور در گرو حل سی‌اف‌تی است».