خانه / اخبار مهم روز / با کشف اسلحه قاچاق از ترکیه به لیبی ژنرال حفتر خواهان محکومیت آنکارا در شورای امنیت شد

با کشف اسلحه قاچاق از ترکیه به لیبی ژنرال حفتر خواهان محکومیت آنکارا در شورای امنیت شد

ژنرال خلیفه حفتر، فرمانده ارتش لیبی پنج‌شنبه 20 مارس 2018 با اتهام آنکارا به تشدید هرج و مرج و حمایت از گروه‌های مسلح و پشتیبانی از تروریست‌ها در لیبی، از شورای امنیت و سازمان ملل متحد خواست تا ترکیه را به خاطر نقض قطعنامه‌ این شورا در ممنوعیت فروش اسلحه و پشتیبانی از تروریست‌ها محکوم کند.

به گزارش العربیه اظهارات ژنرال حفتر، فرمانده ارتش لیبی پس از آن مطرح شد که نیروهای امنیتی لیبی روز سه‌شنبه 18 دسامبر در بندر الخمس این کشور که میان شهرهای طرابلس و مصراته واقع شده دو کانتینر مملو از اسلحه و مهمات را که با یک کشتی از مبدأ بندر مرسین ترکیه حمل می‌شد کشف و ضبط کردند.
4.2 میلیون گلوله سلاح خودکار

فرماندهی ارتش لیبی اعلام کرد محموله‌ای که شامگاه چهارشنبه کشف و ضبط شد، بیش از 4.2 میلیون گلوله مهمات وجود دارد که برای کشتن نزدیک به %80 از مردم لیبی کافی است.

علاوه بر این، هزاران قطعه سلاح کمری، تنفگ‌های خودکار و لوازم مربوطه از جمله صدا خفه‌کن کشف شد که نشان می‌دهد به منظور استفاده در عملیات های تروریستی در لیبی ارسال شده است.

ترکیه برای امنیت لیبی خطرناک است

بر این اساس فرماندهی ارتش لیبی از شورای امنیت و کمیته تحریم‌‌های آن خواسته تا فورا محموله‌های سلاح و مهمات توقیف شده را در اختیار گرفته، تحقیقاتی بین‌المللی برای شناسایی طرف‌هایی که در لیبی از آن سود می‌برند را آغاز کند.

این دومین باری است که عملیات قاچاق محموله‌های سلاح از ترکیه‌ به لیبی با شکست مواجه مواجه می‌شود.

دولت یونان در آغاز سال جاری عبور یک کشتی حامل سلاح و مواد منفجره که از ترکیه به مقصد لیبی در حال حرکت بود را متوقف کرد.

در همین رابطه فرماندهی ارتش لیبی ضمن ابراز نگرانی نسبت به ادامه رویکرد آنکارا در ارسال سلاح به لیبی، بیان کرد که «این اقدام ترکیه از طریق دست‌نشاندگان‌اش در لیبی و پشتیبانی تسلیحاتی از تروریست‌ها با هدف برهم زدن ثبات و طولانی‌تر کردن بحران جهت استفاده از آن علیه ارتش لیبی است.»

در حالی که جامعه بین‌المللی برای پایان دادن به خشونت‌ و درگیری میان گروهای متخاصم در لیبی تلاش می‌کند، نقض قطعنامه شورای امنیت در مورد منع ارسال اسلحه به لیبی از سوی ترکیه، جدال گسترده و پرسش‌های فراوانی را درباره حقیقت نقشی که آنکارا در بحران لیبی بازی می‌کند، مطرح کرده است.

از زمان سقوط رژیم معمر قذافی در سال 2011 سازمان ملل متحد با صدور قطعنامه‌ای فروش و یا انتقال اسلحه به لیبی را ممنوع کرد اما بر اساس چند گزارش‌، آشکار می‌شود که گروه‌های مسلح محموله‌های اسلحه و مهمات را به ویژه از ترکیه و قطر دریافت کرده‌اند.