سهم فوتبال از اختلاس‌های میلیاردی چقدر است؟

باشگاه‌های فوتبال ایران برای پرداخت مطالبات «خارجی»ها با مشکل روبرو شده‌اند. سقوط ریال پرداخت دستمزد مربیان و بازیکنان خارجی شاغل در فوتبال ایران را دشوار و گاهی نیز ناممکن است. با این حال دو باشگاه دولتی – پرسپولیس و استقلال- و همچنین سپاهان اصفهان به جذب بازیکنان از دیگر کشورها اصرار دارند. تراکتورسازی تبریز هم که امسال به یکی از «مولتی میلیاردر»های مسئله‌دار واگذار شد، با رقم‌های عجیب و غریب مربیان و بازیکنان نامدار را جذب می‌کند. شماری از «ملی‌پوشان» ایران در لیگ‌های اروپایی به ایران بازگشتند، دو بازیکن از جزیره بریتانیا به تبریز رسیدند و در آخر هم قرار است مبلغ درخواستی رضا قوچان‌نژاد پرداخت شود تا او هم به جمع ستاره‌های تراکتور سازی اضافه شود. هزینه باشگاهداری در فوتبال ایران- آن هم در شرایطی که باشگاه‌ها نه از حق پخش تلویزیونی سهمی می‌برند و نه درآمد حاصل از بلیت فروشی کفاف هزینه‌هایشان را می‌دهد از کجا تامین می‌شود؟

حسین هدایتی و محمود گودرزی، وزیر ورزش دولت یازدهم

داستان حسین هدایتی که همزمان با دادگاه رسیدگی به اتهامات مدیران بانک سرمایه، نامش رسانه‌ای شده، شاید بتواند یک نشانی از مبداء هزینه‌های میلیاردی در باشگاه‌های ایران باشد.

او در این سال‌ها لقب «عابر بانک پرسپولیس» را داشته، حتی روزهایی که سمتی در این باشگاه نداشت هم هزینه فسخ قرارداد محمدرضا خلعتبری را به باشگاه عمانی پرداخت، پول فسخ قرارداد مهدی طارمی به باشگاه ترکیه‌ای – که به محرومیت پرسپولیس از خرید و فروش بازیکن- انجامید را فراهم کرد.

هدایتی علاوه بر هزینه‌های «رسمی» هر از گاهی هم بازیکنان را به مهمانی فراخواند و مبلغی به عنوان پاداش به آنان داد و برای تامین هزینه خرید «ستاره»ها اعلام آمادگی کرد.

او حتی چند سال قبل، وقتی که کارلوس کیروش سرمربی تیم ملی فوتبال ایران از تاخیر در پرداخت دستمزدش شاکی بود، شبانه به اردوی تیم رفت و پول سرمربی را از «جیبش» پرداخت کرد تا تیم «با روحیه» تمرین کند و از همانجا هم مقدمات جذب چند بازیکن برای پرسپولیس را فراهم کرد.

مالک استیل آذین چند سال قبل هم به «عشق فوتبال» یک باشگاه تاسیس و بسیاری از ستاره‌های فوتبال را با دستمزدهای میلیونی جذب کرد و بعد هم به «آرزوی دیرینه» خود، حضور در هیئت مدیره باشگاه پرسپولیس، رسید.

در همه این سال‌ها سوال بی‌پاسخ منبع پول‌هایی که هدایتی – و دیگر هدایتی‌های فوتبال در استقلال و دیگر باشگاه‌ها- هزینه کرد، بود. هرچند چندباری نام او به همراه انصاری که روزگاری عضو هیئت مدیره استقلال بود و زنوری مطلق که این روزها همزمان سه تیم در لیگ‌های مختلف دارد در فهرست بدهکاران بزرگ بانکی و متهمان به فساد مالی قرار گرفت و هر یک از آنان نیز برای دوره‌ای بازداشت شدند، اما هیچگاه مبدا پول‌های هزینه شده در فوتبال افشاء نشد.

حال در جریان رسیدگی به پرونده متهمان بانک سرمایه منبع بخشی از هزینه‌های عابربانک برای فوتبال مشخص شده است: تسهیلات بانکی بدون وثیقه. براساس آنچه که در جریان رسیدگی به اتهامات مدیران بانک سرمایه فاش شده، هدایتی حداقل ۶۰۰ میلیارد تومان از این بانک تسهیلات دریافت کرده و تنها ۱۲ میلیارد تومان آن را بازگردانده است.

یاسر ضیایی شیرکلایی، قائم مقام بانک سرمایه و شریک هدایتی و بابک زنجانی

او در این راه یک همدست و شاید هم «مباشر» داشته؛ قائم مقام بانک سرمایه که همین یکسال قبل به عنوان عضو هیئت مدیره پتروشیمی اصفهان هم منصوب شد: یاسر ضیایی.

در دومین جلسه دادگاه پرویز کاظمی و همدستانش در بانک سرمایه فاش شد: ضیایی برای هدایتی وام «جور» کرده و در ازای آن هم به عضویت هیئت مدیره استیل آذین درآمده، هم «کارمزد» ویژه دریافت کرده و هم صاحب خانه‌ شده است.

ضیایی عضو هیئت مدیره بانک «کفالت تاجیکستان» نیز هست، همان بانک معروف بابک زنجانی. قائم مقام بانک سرمایه در نقش «کارچاق کن» هدایتی از او کارمزد دریافت کرده است. به گفته نماینده دادستان، او تنها در یک فقره به ازای دریافت ۱۲ میلیارد تومان تسهیلات، دو میلیارد تومان کارمزد «غیرقانونی» دریافت کرده است.