هجوم سایبری هکرهای ایرانی به زیرساخت‌های بریتانیا

شبکه «اسکای نیوز» بریتانیا چهارشنبه 3 آوریل از هجوم سایبری گسترده هکرهای وابسته به سپاه پاسداران ایران به زیرساخت‌های اساسی در بریتانیا خبر داد.

بنا به گزارش شبکه اسکای نیوز در این حمله سایبری که در سپتامبر گذشته رخ داد شماره‌ تلفن همراه نمایندگان پارلمان و سیاستمداران بریتانیایی هک شده و اطلاعات آنها به سرقت رفت.

در این حملات سایبری هکرهای ایرانی مستقیما بخش‌های اساسی زیرساخت‌ها در بریتانیا را قبل از عید کریسمس هدف قرار داد و در این راستا اطلاعات شرکت‌های بخش خصوصی و از جمله بانک‌ها در حمله‌ای که ادامه‌دار توصیف شده هک شد و به سرقت رفت.

در این راستا شبکه اسکای نیوز اعلام کرد که اداره پست و شبکه‌های دولت محلی در این هجوم سایبری هماهنگ که در 23 دسامبر گذشته رخ داد مورد حمله و دستبرد قرار گرفت.

مرکز ملی امنیت سایبری در بریتانیا در این رابطه گفت که «از هجوم سایبری (هکرهای ایرانی) و تاثیر آن بر بعضی از سازمان‌ها در بریتانیا در اواخر سال 2018 مطلع است»، مرکز یادشده در این رابطه به قربانیان هجوم سایبری مشاوره‌ داده تا آنها را در اتخاذ تدابیر لازم برای کاهش زیان‌‌ها یاری کند.

طی این حمله سایبری، هکرهای ایرانی اطلاعات شخصی متعلق به هزاران تن از کارمندان و از جمله ایمیل‌های آنها و نیز شماره تلفن‌ ویژه بولا فینییلز، رییس اجرایی اداره پست را هک و به سرقت بردند.

این تحلیل که از سوی کارشناسان امنیت سایبری مستقر در کالیفورنیای آمریکا ارائه شده است در نتیجه‌گیری‌های خود گروه‌های مرتبط با سپاه پاسداران ایران را به عنوان مسئول این حمله و همچنین حمله سایبری مشابه دیگری که در سال 2017 به شبکه پارلمان بریتانیا صورت گرفت معرفی کرد.

لوئیس هندرسون، معاون رییس امور اطلاعاتی شرکت امنیت الکترونیک Glasswall در این رابطه گفت که اطلاعات به سرقت رفته می‌تواند در هجوم پر نفوذتری به کار رود.

وی گفت: «همان‌طور که دیده‌ایم، همه کار می‌توان انجام داد…تاثیرگذاری بر انتخابات به طور ویژه اینکه بازی کردن نقش شخصیت‌های دولتی، کاملا امکان‌پذیر است».

شبکه اسکای نیوز یادآور شد که 4 منبع امنیتی مستقل ، دست داشتن ایران در حملات سایبری گسترده و ادامه‌دار علیه غرب را تاکید کرده‌اند.

وزارت خزانه ایالات متحده آمریکا در فوریه 2018 به اتهام انجام حملات سایبری علیه آمریکا، اروپا و هک کردن سامانه‌های کامپیوتری و به سرقت بردن اطلاعات، تحریم‌هایی را علیه 9 تن از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران ایران و شرکت‌های موسسه «مبنا» وابسته به سپاه اعمال کرد.

دفتر تحقیقات فدرال آمریکا گفت که قربانیان این گروه (هکرهای ایرانی) شامل نزدیک به 144 دانشگاه آمریکایی، 176 دانشگاه خارجی در 21 کشور جهان و 2 سازمان‌ غیر دولتی بین‌المللی و 5 تن از اعضای آژانس‌های فدرال و دولتی در ایالات متحده آمریکا و 11 شرکت خصوصی خارجی هستند.