رئیس کمیسیون روابط خارجی پارلمان آلمان خواستار یک توافق اتمی فوری با ایران شدد

پنج روز پس از انتشار نتایج تحقیق انستیتو علوم امنیت بین‌الملل که بر اساس آن جمهوری اسلامی ایران ظرف ٣ تا ٤ ماه موفق به ساختن نخستین بمب اتمی خود خواهد شد، رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس فدرال آلمان در یک مصاحبه مطبوعاتی خواستار تلاش جدی برای دستیابی به یک توافق هسته‌ای جدید با تهران شد. وی گفت که این توافق باید علاوه بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران، تأمین امنیت منطقه را نیز دربر گیرد.
تبلیغ بازرگانی

انستیتو علوم امنیت بین الملل، نتیجه تحقیقات خود درباره فعالیت‌های اتمی جمهوری اسلامی ایران را روز چهارشنبه ٢٢ آوریل/ ٣ اردیبهشت منتشر کرد. این پژوهش که بر مبنای داده‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام شده است، نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر به فن آوری‌هائی دست یافته که کمک می‌کند ظرف سه تا چهار ماه نخستین، بمب اتمی خود را تولید کند. اعلام این خبر، همزمان با پرتاب نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی به فضا، در میان کشورهای غربی نگرانی‌هائی آفریده است.

در واکنش به همین خبرها «نوربرت روتگن» رئیس کمیسیون سیاست خارجی پارلمان آلمان روز یکشنبه ٢۶ آوریل/ ٧ اردیبهشت در گفت وگو با نشریه «دی ولت» ضمن تأیید اطلاعات انستیتو علوم امنیت بین‌الملل گفت: «باید برای رسیدن به یک توافق جامع‌تر با ایران تلاش کرد». وی افزود که این توافق باید علاوه بر فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی، امنیت منطقه را هم دربر گیرد.

رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس فدرال آلمان، در بخشی دیگر از مصاحبه خود جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای را مهم ترین هدف توافقی دانست که پیشنهاد تلاش سریع برای حصول آن را مطرح کرده است.
.

بازگشت جمهوری اسلامی به تهدیدهای گذشته

این سیاستمدار آلمانی تصریح کرد که پس از خروج یک‌جانبه ایالات متحده از توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی، جمهوری اسلامی دقیقاً تهدیدهای سابق خود را ازسر گرفته است.

جمهوری اسلامی یک سال پس از خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای اعلام کرد که اجرای تعهدات خود در برجام را مرحله به مرحله کاهش می‌دهد. تهران با اعلام این تصمیم، سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و بریتانیا را برای فراهم کردن زمینه بهره‌مندی خود از مزایای اقتصادی برجام زیر فشار گذاشت.

چند روز پیش وزیرخارجه آلمان اعلام کرد که دومین معامله با ایران از طریق ساخت و ساز اینستکس به زودی انجام می شود. این معامله البته به تجهیزات پزشکی برای مقابله با کرونا محدود است. به نظر می رسد راه اندازی اینستکس با هدف تشویق جمهوری اسلامی به بازگشت بر سر میز مذاکره انجام شده است.

نظر اروپائی‌ها درباره وام صندوق بین‌المللی پول به ایران

وزیرخارجه آلمان همچنین اعلام کرد که آلمان، فرانسه و بریتانیا با پرداخت ۵ میلیارد یورو وام صندوق بین‌المللی پول به ایران مخالفتی ندارند، مشروط به آن که نظارت شود تا این وام واقعاً صرف مقابله با کرونا شود.

کشورهای غربی نگران آن هستند که وام صندوق بین‌المللی پول، به جای مبارزه با کرونا در ایران صرف تقویت گروه‌های شبه نظامی مسلح وابسته به جمهوری اسلامی در منطقه شود؛ حزب الله لبنان، حشد الشعبی عراق، انصارالله یمن و گروه های فاطمیون و سوریه در شمار این گروه‌ها هستند. به نظر کارشناسان غربی تحریم‌های آمریکا به ویژه در زمینه نفت، سبب شده است که جمهوری اسلامی نتواند مثل گذشته از این گروه‌های مسلح پشتیبانی مالی کند