بریتانیا: ایران بخشی از مشکل در سوریه و یمن است

باربارا وودوارد، نماینده دائم بریتانیا در سازمان ملل، از نقش جمهوری اسلامی در سوریه انتقاد کرد و گفت که ایران در سوریه بخشی از مشکل محسوب می‌شود.

نماینده بریتانیا در سازمان ملل،‌ یکشنبه 20 ژوئن، به مناسبت «روز جهانی پناهندگان»، با ایراد سخنانی درباره بحران دردآور آوارگان سوری، خاطر نشان نمود که فعالیت شبه‌نظامیان ایران در سوریه، کار را هم برای کشورهای غربی و هم برای سوری‌ها پیچیده و دشوار کرده است.

این دیپلمات بریتانیائی، همچنین به شکست شورای امنیت درباره تمدید مأموریت ارسال کمک‌های انسانی به شمال سوریه که در دهم ماه آینده به پایان می‌رسد، هشدار داد. او در گفت‌وگو با روزنامه «الشرق الاوسط» گفت: «این کار به‌مثابه حکم اعدام برای مردم سوریه خواهد بود».

گفتنی است، موافقت با تمدید مأموریت سازمان ملل جهت ارسال کمک‌های انسانی از طریق مرزهای شمالی سوریه توسط شورای امنیت، نخستین آزمون مسکو بعد از دیدار جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده با ولادیمر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، محسوب می‌شود.

براساس این مأموریت نه تنها گذرگاه «باب الهوی» در مرز سوریه با ترکیه، باید باز نگه داشته شود، بلکه دو گذرگاه «یعربیه» و «باب السلام» نیز، طبق نظر باربارا وودوارد، باید به آن اضافه شود.

نقش ایران در بحران یمن
از سوی دیگر، نماینده بریتانیا در سازمان ملل تأکید کرد که ایران نه تنها در سوریه، بلکه در یمن نیز بخشی از مشکل است. آنها به‌جای آنکه حوثی‌ها را تشویق کنند تا آتش‌بس و فرآیند صلح را قبول کرده و راهی برای رساندن کمک‌های انسانی به 16 میلیون یمنی بیابند، به مسلح کردن حوثی‌ها ادامه می‌دهند.

در این میان، وودوارد از تلاش‌های پادشاهی عربی سعودی، سلطان نشین عمان و ایالات متحده در راستای پایان دادن به نزاع یمن استقبال کرد.

شایان ذکر است که تلاش‌ها و فراخوان جامعه جهانی برای رسیدن به آتش‌بس، بازگشت به میز مذاکره و آغاز فرآیند صلح در یمن، ماه هاست که ادامه دارد اما با سرپیچی شبه‌نظامیان حوثی و حملات مکرر آنها به مناطق مسکونی مأرب و دیگر شهرها و روستاهای یمن روبرو شده است.