تودهنی و سرکشی احمدی نژاد از امر ولی فقیه

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور پیشین ایران، روز چهارشنبه ۲۳ فروردین با حضور در وزارت کشور، به عنوان نامزد دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرد. درحالی که آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی او را از نامزدی در این انتخابات نهی کرده، احمدی‌نژاد پس از ثبت نام گفت: «رهبری سفارش کردند در انتخابات شرکت نکنم من هم پذیرفتم، توصیه ایشان به معنای نهی نبود».

احمدی‌نژاد که به همراه اسفندیار رحیم مشایی برای ثبت‌ نام “حمید بقایی” معاون پیشین خود وارد ستاد انتخابات وزارت کشور شده بود، خود نیز ثبت‌نام کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از تهران، احمدی‌نژاد پس از ثبت نام گفت که این اقدام او فقط برای «حمایت» از نامزدی حمید بقایی است.
این درحالی است که در مهرماه گذشته، احمدی‌نژاد در نامه‌ای به آیت‌الله خامنه‌ای اعلام کرد که به تبعیت از وی، از شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آینده صرف نظر می‌کند.
چند روز پیش از آن، سایت اینترنتی رسمی دفتر آیت‌الله خامنه‌ای، اظهارات وی را طی درس فقه منتشر کرد که در آن صریحاً گفته شده بود که «صلاح نمی‌داند» احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند.
علاوه بر احمدی‌نژاد و بقایی، “مسعود زریبافان” دیگر معاون احمدی‌نژاد نیز از جمله کسانی بود که در روز دوم ثبت نام نامزدهای انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری ایران، در این انتخابات ثبت نام کرد.
اما “اسفندیار رحیم‌مشایی” که صلاحیتش در دوره پیشین انتخابات ریاست جمهوری از سوی شورای نگهبان رد شده بود، در این دوره ثبت نام نکرد.
ثبت‌نام “محمود احمدی‌نژاد” در انتخابات ریاست جمهوری ایران، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها و موجی از واکنش‌ها در میان سیاستمداران را به دنبال داشت.
خبرگزاری دانشجویان ایران “ایسنا”، از «شوک انتخاباتی محمود و یاران» نوشته و خبرگزاری “فارس” به نقل از مهدی فضائلی، از فرماندهان سپاه پاسداران نوشت: ورود مجدد احمدی‌نژاد به رقابت‌های انتخاباتی اگر به «نشاط» بیشتر بی‌انجامد نکته مثبتی است، اما اگر منجر به «دوقطبی شدن انتخابات» شود یا زمینه‌ساز «تحرکات مشکوک» باشد، قطعاً خلاف نظر رهبر جمهوری اسلامی است.

احمدی‌ نژاد هزینه سنگینی خواهد پرداخت
صادق زیباکلام با اشاره به ثبت نام محمود احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری گفت: آنچه مسلم است غافلگیری همه در ثبت‌نام آقای احمدی‌نژاد در این دوره ریاست جمهوری بوده است به‌طوری‌که هیچ‌کس فکر نمی‌کرد که ایشان ثبت‌نام کنند

به گزارش انتخاب، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران اظهار داشت: آقای احمدی‌نژاد در گذشته‌ها نشان داده است که استاد سوار شدن بر امواج شگفت‌زدگی است، درعین‌حال ایشان نشان داده است که فقط لحظه برایش مهم است و خیلی به تبعات بلندمدت کاری که انجام داده توجه ندارد.

وی در ادامه یادآور شد: اگر به خاطر آوریم این شگفتی که کار آقای احمدی‌نژاد در امروز آفرید شباهت زیادی به قهر 11 روزه ایشان دارد، زمانی که در قضیه استعفای آقای حجه الاسلام مصلحی ایشان در برابر رهبری ایستادند و 11 روز به‌اصطلاح قهر کردند.

زیباکلام در ادامه گفت و گو با انتخاب خبر به توصیه مقام معظم رهبری به احمدی‌نژاد اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه مقام معظم رهبری به آقای احمدی‌نژاد در خصوص عدم نامزدی در این دوره از انتخابات توصیه کرده بودند این ثبت‌نام کردن ایشان عملاً ایستادن در مقابل رهبری است.

استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: آقای احمدی‌نژاد می‌خواهد این تصور را در سطح جامعه به وجود بیاورد که عملاً در مقابل رهبری می‌ایستم و از این طریق در تلاش است که برای خودش محبوبیت ایجاد کند.

وی در ادامه افزود: آقای احمدی‌نژاد می‌داند که محبوبیت ایشان عمده تاً در بین روستاییان و اقشار و لایه‌های کم‌سوادتر جامعه است بنابراین وی با چنین حرکت‌های می‌خواهد در بین اقشار و لایه‌های تحصیل‌کرده شهرنشین هم از طریق ایستادن در مقابل مقام معظم رهبری محبوبیت ایجاد کند.

زیباکلام در پایان خاطرنشان کرد: با این عمل، آقای احمدی‌نژاد هزینه فوق‌العاده سنگینی برای اقدام امروزش خواهد پرداخت. صرف‌نظر از اینکه ایشان یا خود کنار برود یا شورای نگهبان وی را رد صلاحیت کند صرفاً خود این عمل و موجی که احمدی‌نژاد به وجود آورد باعث محبوبیتش خواهد شد.
انتخابات؛ احمدی‌ نژاد به سیم آخر زده است
عباس عبدی گفت: به نظرم آقای احمدی نژاد به سیم آخر زده است و به صورت انتحاری عمل می‌کند؛ مثل داعشی‌هایی که بمب به خودشان می‌بندند و منفجر می‌کنند. او هشت سال مملکت را همین‌طور ویران کرد. مرز شجاعت و نادانی را زایل کرده است. بدترین جمله‌اش همان است که گفت تعهداخلاقی دادم که نیایم. کاش اخلاق را به مذبح نبرده بودند و می گفت تعهد اجباری دادم.