وتو..نارضایتی بریتانیا و فرانسه از مسکو

بریتانیا و فرانسه چهارشنبه 12 آوریل، از روسیه به خاطر استفاده از حق وتوی خود در شورای امنیت سازمان ملل متحد انتقاد کردند. روسیه بر علیه قطعنامه محکومیت بشار اسد رییس جمهوری سوریه در حمله شیمیایی به شهر خان‌شیخون رای داد.

بوریس جانسون، وزیر امور  خارجه بریتانیا از اقدام روسیه در وتو این قطعنامه ابراز «ناخرسندی» کرد.

جانسون در بیانیه‌ای که در لندن منتشر شد تاکید کرد: «این نشان می‌دهد که استدلال روسیه اشتباه است».

او افزود که «جامعه بین المللی خواستار آن است تا به روشنی استفاده از سلاح‌های شیمیایی از سوی هر کس و در هرکجا محکوم شود و استفاده‌کنندگان از این سلاح‌ها مجازات شوند».

جانسون گفت: «به همین دلیل از اقدام روسیه در وتوی قطعنامه شورای امنیت ناخشنودم». روسیه تاکنون ۸ بار از حق وتوی خود برعلیه قطعنامه‌های مرتبط با سوریه در شورای امنیت استفاده کرده است.

وزیر امور خارجه بریتانیا گفت کشورهای عضو گروه 7 تصمیم گرفته‌اند راه‌حلی برای بحران سوریه، حتی بدون اسد، پیدا کنند.

این گروه از 7 کشور صنعتی بزرگ جهان یعنی آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، کانادا، ایتالیا و ژاپن تشکیل می‌دهند.

جانسون افزود: «روسیه 2 گزینه در پیش روی خود دارد: یا از ادامه حیات مجرمانه رژیم اسد حمایت کند، یا به مسئولیت خود به عنوان یک قدرت جهانی عمل کرده و از نفوذ خود بر این رژیم استفاده کند و آن را وادار به رعایت آتش بس کند و به جنگ 6 ساله سوریه پایان دهد».
اولاند: روسیه مسئولیت بزرگی دارد
فرانسوا اولاند، رییس جمهوری فرانسه هم گفت روسیه با استفاده از حق وتوی خود «مسئولیت بزرگی را به گردن گرفته است».

اولاند گفت: «این هشتمین بار است که روسیه از حق وتوی خود برعلیه شورای امنیت استفاده می‌کند. فرانسه تمام تلاش خود را برای یک توافق همگانی انجام داده است».

او گفت «روسیه مسئولیت بزرگی دارد تا متحد خود اسد را وادار به پذیرش یک راه‌حل همه‌جانبه برای بحران سوریه کند».

او گفت که فرانسه به تلاش خود برای برقراری صلح، ثبات و حاکمیت در سوریه ادامه خواهد داد.

اد رویس: ضرورت تحریم متحدان بشار اسد
اد رویس رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا می‌گوید باید تحریم متحدان رژیم اسد را تشدید کرد.

فاکس نیوز23فروردین 96:
‌ رئیس‌جمهور ترامپ به‌خاطر اقدام نظامی در سوریه مورد استقبال دو حزبی قرار گرفت. اکنون برخی از قانونگذاران از رئیس‌جمهور می‌خواهند با کنگره برای تهیه یک استراتژی کامل کار کند.

اد رویس رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا: فکر می‌کنم ما نیازمند اهداف روشن سیاست در سوریه و خاورمیانه هستیم.

آنچه نیاز داریم ببینیم بیش از یک چار چوب اولیه است که توسط وزیر متیس ارائه شده است. ما نیازمندیم روی طرحی کار کنیم که داعش را نابود کنیم و ثانیاً فشار کافی بیش از حد روی برخی از حامیان اسد وارد کنیم به راه‌حلی سیاسی در سوریه برسیم.

من با تیم دونالد ترامپ در این مورد مذاکره داشته ام.
البته کاخ سفید، من و دیگران را از حمله نظامی مطلع ساخت. رئیس‌جمهور دارای این اختیارات است زیرا رونالد ریگان هم دارای این اختیارات بود و استفاده کرد همین‌طور بیل کلینتون. اما اگر این نوع حملات ادامه یابد در آن صورت رئیس‌جمهور باید برای اجازه استفاده از نیروی نظامی به کنگره بیاید.

اقدام نظامی آمریکا تاثیر جهانی بسیاری دارد. همه تاثیرات 28کودک را که توسط گاز سارین خفه شده بودند را دیدند و فهمیدند که اسد دروغ می‌گفته و در حقیقت کاری برای ذخایر شیمیایی انجام نشده است. او در این مورد گیر افتاد. در اثر گام قاطعی که برداشته شد و 23هواپیمای او را که در این حمله شرکت داشتند از بین بردند، شاهد تاثیرات زیادی در منطقه بودیم.

حتی مقتدی صدر که در بغداد است و از حامیان اسد بود، ناگهان گفت اکنون زمان آن است که اسد برود.

برای فشار بیشتر بر متحدان اسد، من و عضو ارشدمان در کمیته روابط خارجی، طرحی را ارائه کرده‌ایم که سال گذشته در مجلس نمایندگان به تصویب رسید تا فشار بیشتر و تحریمهای بیشتری را بر روسیه و رژیم ایران به‌خاطر ارسال سلاح برای اسد اعمال کنیم. فکر می‌کنم ما اکنون دارای حمایت کافی برای پیش‌بردن این لایحه در سنا می‌باشیم.
سناتور جان مک‌کین رئیس کمیته قوای مسلح سنای آمریکا و سناتور لیندزی گراهام طی بیانیه مشترکی، بشار اسد را یک دست‌نشانده رژیم آخوندها دانستند و به برکناری اسد و ایجاد مناطق امن در سوریه فراخوان دادند.

در بیانیه سناتور مک‌کین و سناتور گراهام ضمن استقبال از حملات موشکی آمریکا به پایگاه هوایی اسد در پاسخ به حمله شیمیایی دیکتاتور سوریه، آمده است: «استراتژی ما نمی‌تواند. جنگ علیه داعش را از نبرد مردم سوریه علیه رژیم اسد جدا کند. اینها به‌طور جدایی‌ناپذیری به هم متصل هستند. اسد دست‌نشانده (رژیم) ایران است و تا وقتی که به کشتار مردم خودش ادامه می‌دهد، نابودی تروریستهای افراطی که سوریه و منطقه را اشغال کرده‌اند غیرممکن خواهد بود، جنگ هرگز به پایان نخواهد رسید و تهدید تروریستها علیه کشور ما نیز (متوقف نخواهد شد) ».

سناتور مک‌کین و سناتور گراهام، می‌افزایند: «به‌عنوان بخشی از یک استراتژی گسترده‌تر، ما از رئیس‌جمهور (آمریکا) می‌خواهیم تا برای محقق‌کردن اهدافمان، اقدامات نظامی بیشتری را در پیش بگیرد؛ از جمله ممانعت از پرواز نیروی هوایی (رژیم) سوریه و برقراری مناطق امن در داخل این کشور برای حفاظت از سوریها. تا وقتی اسد بر میدان نبرد تسلط داشته باشد، هرگز یک راه‌حل دیپلوماتیک، متصور نخواهد بود».