فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران طرح «محدود کردن اینترنت در ایران» را محکوم کرد

پس از ساکت کردن رسانه‌ها، مقامات ایران در اینترنت خوزستان ایجاد اختلال کردند تا مانع از انتشار روایت‌‌های مردم از روزهای سیاه خوزستان شوند»
فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌گاران در بیانیه‌ای با اشاره به طرح «صیانت از فضای مجازی»در مجلس ایران، محدود شدن دسترسی شهروندان ایران به اطلاعات آزاد را محکوم کرد.
آنتونی بلانگر، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران پنج‌شنبه، 29 ژوئیه، گفت: «این فدراسیون مقام‌های ایران را به دلیل قطع اینترنت و نقض حق دسترسی آزادانه شهروندان به اطلاعات، محکوم می‌کند.»
فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران به نقل از بیانیه 55 روزنامه‌نگار عضو انجمن صنفی روزنامه‌نگاران در ایران، نوشت: «پس از ساکت کردن رسانه‌ها، مقامات ایران در اینترنت خوزستان ایجاد اختلال کرده تا مانع از روایت‌‌های مردم از روزهای سیاه خوزستان شوند».
در همین حال این نهاد مرجع امور صنفی روزنامه‌نگاران در جهان، با اشاره به سرکوب اعتراض‌های خوزستان، از مقامات ایران خواست به خشونت‌ها علیه معترضان و همه ایرانیانی که از آنان حمایت می‌کنند، پایان دهند.
در این بیانیه طرح صیانت از فضای مجازی و محدود کردن رسانه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها، در تضاد با «حق قانونی روزنامه‌نگاران، رسانه‌ها و مردم» برای دسترسی آزادانه به اطلاعات دانسته شده است.
مجلس ایران طرحی با عنوان «صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی» در دست بررسی دارد که در صورت تصویب موانع عمده‌ای در راه دسترسی و استفاده مردم ایران از پیام‌رسان‌های غیر ایرانی و رسانه‌های اجتماعی ایجاد می‌کند.
این طرح بر خلاف اکثریت طرح‌های مجلس با استناد به «اصل 85 قانون اساسی»، برای تصویب و ورود به مرحله آزمایشی به کمیسیون فرهنگی سپرده شده و به صحن علنی مجلس نخواهد آمد.
علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی 14خرداد ماه سال جاری، در سی‌ودومین سالروز مرگ روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی، طی سخنانی با اشاره به پخش برخی خبرها درباره فرزند و خانواده کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، فضای مجازی را «بدون هیچ قید و بندی» خواند.
خامنه‌ای در این سخنرانی گفت: فضای مجازی «ول است و افتخار ندارد که ما می‌گوییم فضای مجازی کشور ما آزاد است. باید آن را مدیریت کرد». علی خامنه‌ای پیش از این هم در مواردی خواهان نظارت بیشتر بر فضای مجازی و اینترنت در ایران شده بود.
پس از انتقاد رهبر جمهوری اسلامی ایران بود که مجلس ایران طرح موسوم به «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» را در دستور کار خود قرار داد.
بهروز محبی نماینده سبزوار، درباره منشا طرح مجلس برای محدود‌سازی اینترنت و پیام‌رسان‌ها گفت: «پس از اشاره رهبر جمهوری اسلامی بود که باعث شد این طرح در مجلس جدی شود».