شریعتمداری: بدون لغو همه تحریم‌ها با آمریکا مذاکره نمی‌کنیم


مذاکرات اتمی وین میان ایران و کشورهای غربی پس از 6 دور از بهار سال 1400 متوقف شده و تاریخی برای از سرگیری آن تعیین نشده است

حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان، در مطلبی که یک‌شنبه 14 شهریور منتشر شد، با دفاع از عملکرد دولت رئیسی، او را تشویق کرد که برای بازگشت آمریکا به برجام، هیچ گزینه‌ای جز «لغو همه تحریم‌ها» را نپذیرد.

او با اشاره به مذاکرات تیم روحانی با آمریکا، دیپلماسی دولت وی را «انفعالی» خواند و اضافه کرد که آمریکا «هنگامی که دیپلماسی انفعالی دولت روحانی را دید به طمع این‌که چند بند باج‌خواهانه دیگر به برجام اضافه کند، از برجام خارج شد.

مذاکرات اتمی میان ایران و کشورهای غربی که 6 دور از آن برگزار شده بود پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران در 28 خرداد 1400 متوقف شده است.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، با اشاره به این مذاکرات گفته بود: «ما از میز مذاکره فراری نیستیم. طرف‌های دیگر به خوبی می‌دانند که دو تا سه ماه زمان جهت اتخاذ تصمیم‌های نو برای دولت جدید لازم است».

شریعتمداری در قسمت دیگری از نوشته خود از نقش مجلس یازدهم در «مهار عنان» دولت روحانی نوشت و اقدام آن‌ها در تصویب طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» را گامی اساسی در مجاب کردن آمریکایی‌ها برای بازگشت به میز مذاکره دانست.

مجلس ایران در 18آذر 1399 قانون نُه ماده‌ای را تصویب کرد که در آن سازمان انرژی اتمی موظف به تولید اورانیوم با غنای 20 درصد شده است. این قانون دولت را موظف کرده که در صورت عادی نشدن روابط کامل بانکی، رفع کامل موانع صادرات، فروش کامل نفت و فرآورده‌های نفتی و برگشت کامل ارز منابع حاصل از فروش، اجرای داوطلبانه «پروتکل الحاقی» را متوقف کند.

پروتکل الحاقی به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این اجازه را می‌‌دهد که بتوانند بازرسی‌ سرزده و نامحدودی از مراکز هسته‌ای ایران داشته باشند.

حسن شریعتمداری در قسمت دیگری از نوشته‌اش، اظهارات رابرت مالی، نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران، در مورد تعلل تهران برای بازگشت به برجام را «فریب رسانه‌ای» خواند.

این اظهارنظر پس از آن صورت گرفت که مالی، جمعه 12 شهریور، در مصاحبه‌ با تلویزیون «بلومبرگ» عنوان کرد: «دولت جو بایدن نمی‌تواند برای همیشه منتظر بماند تا ایران به میز مذاکرات برجام بازگردد.»

رابرت مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران
رابرت مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران
شریعتمداری در پاسخ به مالی، شرط بازگشت ایران به مذاکرات را لغو راستی‌آزمایی شده همه تحریم‌ها عنوان کرد و گفت: «انتظار آن است و این انتظار با توجه به ساختار انقلابی دولت آقای رئیسی به تحقق نیز نزدیک است که برای بازگشت آمریکا به برجام، هیچ گزینه‌ای را جز لغو همه تحریم‌ها – بعد از راستی‌آزمایی آنها- نپذیریم.»

او در ادامه با نقل قولی از حسین امیرعبداللهیان، نوشت که لغو همه تحریم‌ها حق قانونی و منطقی ماست. حسین عبداللهیان پیشتر گفته بود: «مذاکره‌ای را قبول داریم که به رفع واقعی تحریم‌ها و تامین حقوق ایران بینجامد.»

بایدن و دیپلماسی
نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، هفته گذشته در ملاقات با بایدن از توافق با دولت آمریکا در رابطه با «اتخاذ روش‌های دیگر» در صورت عدم بازگشت ایران به برجام خبر داد. بایدن گفته بود: «چنانچه دیپلماسی در مواجهه با ایران به شکست منتهی شود، ما آماده‌ایم که گزینه‌های دیگر را بررسی کنیم.»

بنت همچنین از تشکیل یک تیم مشترک بین اسرائیل و آمریکا برای به عقب‌راندن برنامه هسته‌ای ایران خبر داد و اعلام کرد که «9 میلیون چکمه پوش اسرائیلی آماده مواجهه با تهدید روزافزون ایران هستند.»

مذاکرات اتمی وین برای بازگشت همزمان ایران و آمریکا به برجام پیش از روی کار آمدن دولت سیزدهم، 6 دور را پشت سر گذاشت اما به نتایج مشخصی منجر نشد. هنوز هیچ تاریخی برای از سرگیری این مذاکرات تعیین نشده است.