شورای ملی مقاومت در جلسه انتشار اسناد: سپاه گروه‌های نیابتی را به پهپاد مجهز می‌کند

شورای ملی مقاومت در مراسمی که روز چهارشنبه ۱۴ مهر در واشنگتن برگزار شد، اطلاعاتی را درباره برنامه‌های پهپادی نیروی قدس و شبکه ساخت و تولید پهپاد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران منتشر کرد.

بنا بر گزارش‌ها و اسناد منتشر شده توسط شورای ملی مقاومت، تجهیز گرو‌ه‌های نیابتی به پهپاد از اولویت‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی قدس است.

در این اسناد هشت مرکز ساخت و تولید پهپاد در ایران شناسایی و مشخص شده است.

در این جلسه و با ارائه مشخصات و نقشه اعلام شد که ساخت و تولید پهپاد به یکی از اولویت‌های اصلی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تبدیل شده است. همچنین ساختار مدیریت تولید پهپاد و مناطق مختلف پشتیبانی آن‌هم معرفی شد.

شورای ملی مقاومت می‌گوید با استفاده از شبکه منابع مجاهدین خلق در ایران و از سوی منابعی که برخی خود به این مکان‌ها دسترسی داشته‌اند، این اطلاعات را به دست آورده است.
سونا صمصامی، نماینده این شورا در پایتخت آمریکا، در این نشست خبری گفت نیروی قدس سپاه پاسداران از انواع مختلف پهپاد برای «عملیات تروریستی» و «تامین نیروهای نیابتی خود در منطقه» استفاده می‌کند و تهران در تلاش است تا نیروی هوایی به روزنشده خود را با فن‌آوری پهپادی «جبران کند».

به گفته این سخنگوی وابسته به سازمان مجاهدین خلق ایران، برخی از صنایع مرتبط با تولید پهپاد زیر پوشش «سازمان صنایع هوایی وابسته به وزارت دفاع» فعالیت می‌کنند و بخش‌های دیگر، وابسته به نیروی هوا- فضای سپاه و سایر نیروهای مختلف مسلح حکومت بوده و بخشی نیز زیر پوشش نهادهای خصوصی فعالیت می‌کنند.

علی‌رضا جعفرزاده، سخنگوی «شورای ملی مقاومت ایران» نیز در این نشست «جزییات چرخه تولید» و استفاده حکومت ایران از پهپادها را ضمن «مشارکت کامل نیروی قدس سپاه» ارائه کرد.

به گفته وی، غیر از سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع، صنایع هوایی قدس در جاده مخصوص تهران- کرج، صنایع هواپیماسازی (با نام مخفف «هسا») در شاهین‌شهر اصفهان به ریاست حمید‌رضا نوری، صنایع فجر در جاده کرج و صنایع بصیر در جاده بابل به آمل در تولید پهپاد و قطعات آن شراکت دارند.

همچنین اسامی این صنایع و مجتمع‌ها در کنفرانس واشینگتن به عنوان بخشی از چرخه تولید پهپادهای تهاجمی ایران ذکر شد: صنایع غضنفر رکن‌آبادی در جاده قدیم کرج، مرکز تولید پهپاد نیروهای مسلح در سمنان، شرکت «بسپار سازه کامپوزیت» در منطقه ملارد در جنوب غرب تهران و شرکت «پرآور پارس و فرودگاه سپهر» وابسته به دانشگاه امام حسین سپاه پاسداران.

نیروهای «شورای ملی مقاومت» اطلاعاتی نیز در خصوص «مراکز نگهداری، به کارگیری و فرماندهی پهپادها» توسط نیروی هوا- فضای سپاه ارائه کرده و گفتند که چند ستاد زیر فرماندهی پهپادی هستند: ستاد مرکزی در شمال غرب تهران، پایگاه هوایی کریمی در کاشان، پایگاه بدر اصفهان، پایگاه نیروی هوا- فضا در اهواز، یگان پهپادی کرمانشاه، پادگان سجاد در ملارد و پادگان فلق که آن نیز در ملارد قرار دارد.

علیرضا جعفرزاده اظهار کرد که در نیروی قدس سه معاونت اطلاعات، آموزش و پشتیبانی در حمایت از تولید پهپادها و تجهیز نیروهای متحد ایران در منطقه به پهپاد و ارسال قطعات ، دخیل هستند.

در این نشست همچنین گفته شد که ایران در سوریه، عراق، لبنان، یمن و اقلیم کردستان عراق از پهپادها استفاده کرده یا توسط خود یا نیروهای نیابتی. سخنگویان شورا جزییاتی را نیز در این باره ارائه کردند.

علیرضا جعفر زاده، معاون دفتر نمایندگی شورای ملی مقاومت ایران در آمریکا، به بخش فارسی صدای آمریکا گفت که هدف‌ آنها از برگزاری این کنفرانس این بود که نشان دهند نباید فریب حکومت ایران را خورد؛ چرا که هدف همه آنها «حفظ نظام و رژیم آخوندی در داخل ایران است.»

وی خواستار اتخاذ یک «سیاست محکم و قاطع» در مقابل جمهوری اسلامی شد و افزود که نظام حاکم بر ایران «باید پاسخگوی این فعالیت‌ها باشد و … هزینه این خرابکاری‌ها و کارهای تروریستی خودش را بپردازد.»

سپاه پاسداران به دلیل حمایت از شبه‌نظامیان و گروه‌های تروریستی در منطقه، از فروردین ۱۳۹۸ توسط دولت آمریکا در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» و در کنار گروه‌هایی چون القاعده و داعش، قرار گرفته است.