ایالات متحده درباره بازگشت ایران به روند مذاکرات اظهار «تردید» کرد

آمریکا همچنان خواهان یک راه حل دیپلماتیک برای مساله اتمی ایران است، اما گزینه‌های جایگزین برجام را هم بررسی می‌کند
پس از آنکه ایران اعلام کرد تا پایان ماه آینده مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای 2015 موسوم به «برجام» را در وین از سر خواهد گرفت، ایالات متحده درباره بازگشت ایران به روند مذاکرات اظهار «تردید» کرد.
علی باقری کنی، معاون وزیر خارجه و نماینده ارشد ایران در مذاکرات هسته‌ای، چهارشنبه در توئیتر نوشت: «ایران با آغاز مجدد مذاکرات تا پایان نوامبر موافقت کرده است، و تاریخ از سرگیری مذاکرات هفته آینده اعلام خواهد شد.»

به گزارش «آسوشیتدپرس»، چهارشنبه، 27 اکتبر 2021، جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در واکنش به پیام باقری گفت که مقامات دولت بایدن در جریان اظهارات ایشان هستند، اما می‌خواهند ببینند که آیا مقامات اروپایی می‌توانند این امر را تایید کنند که ایران واقعاً آماده از سرگیری مذاکرات هسته‌ای است یا خیر. ساکی گفت: «من این را به مذاکره‌کنندگان می‌سپارم تا تعیین کنند که دور بعدی مذاکرات چه زمانی خواهد بود. چارچوب‌ ما همچنان بر مبنای پای‌بندی به مفاد برجام است، و تعیین گام بعدی را به اروپایی‌ها و مذاکره‌کنندگان خود واگذار می‌کنیم.»
سخنگوی کاخ سفید افزود که ایالات متحده و شرکای آن همچنان خواهان یک «راه حل دیپلماتیک» برای مساله اتمی ایران هستند، اما مقامات آمریکا «گزینه‌های جایگزین برجام» را هم بررسی می‌کنند، اگرچه تصمیم‌گیری نهایی در این باره به «اقدامات ایران» بستگی دارد.
جن ساکی، هم چنین در نشست خبری خود در واکنش به اظهارات علی باقری گفت که دولت آمریکا همچنان به ادامه مسیر دیپلماسی برای رسیدگی به برنامه هسته‌ای ایران متعهد است.
او گفت که کاخ سفید اظهارنظر درباره از سرگیری گفت‌وگوهای برجام را به مذاکره‌کنندگان آمریکایی و متحدان اروپایی واگذار می‌کند.
این در حالی است که یکی از مقامات ارشد کنگره آمریکا در گفت‌وگو با پولیتیکو گفت که در حال حاضر «افراد بسیار کمی» در دولت آمریکا به صداقت ایران در مذاکرات برجام باور دارند.
او تاکید کرد که ایران با «کش دادن مذاکراتی که به بن‌بست رسیده» در کنار افزایش فعالیت‌های هسته‌ای خود، به دنبال موقعیت «برد-برد» است.
در همین حال، شبکه پرس تی‌وی، متعلق به صداوسیمای جمهوری اسلامی، به نقل از یک مقام آگاه نوشت «برخلاف ادعای برخی رسانه‌های آمریکایی» ایران آمادگی خود را برای مذاکره مستقیم با سه کشور اروپایی امضاکننده برجام در تهران یا پایتخت‌های این سه کشور رسما اعلام کرده، اما هنوز پاسخی نگرفته است.
با این وجود، لارنس نورمن، خبرنگار وال استریت ژورنال، به نقل از وزارت خارجه آلمان نوشت سه کشور اروپایی امضاکننده برجام برخلاف آنچه رسانه‌های ایران گفته‌اند، برای مذاکره مستقیم دعوتی دریافت نکرده‌اند و در عوض، ایران پیشنهاد این سه کشور را برای دیدار با باقری در جریان سفرش به اروپا رد کرده است.

یک منبع فرانسوی نیز به خبرگزاری رویترز گفت که فرانسه، بریتانیا و آلمان دعوتی را برای مذاکره با ایران دریافت نکرده‌اند.
او خاطرنشان کرد که این کشورها آماده‌اند تا در اولین فرصت با مقام‌های ایرانی دیدار کنند، اما مذاکره‌کننده ایران در طی سفرش به اروپا از ملاقات با آنها خودداری کرده است.
جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز سه‌شنبه در این باره گفت: «ما پیام‌های روشنی به ایرانی‌ها ارسال خواهیم کرد تا بدانند که پنجره مذاکرات تا ابد باز نخواهد ماند.»
رابرت مالی، نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران، نیز اخیراً در واشینگتن مجموعه‌ای از نشست‌های حساس را میان مقامات ارشد دولت بایدن و وزرای خارجه اسرائیل، پادشاهی عربی سعودی، امارات متحده عربی، و دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا درباره مساله هسته‌ای ایران برگزار کرده است.
به گفته «آسوشیتدپرس»، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا قرار است اواخر این هفته برای شرکت در اجلاس «گروه بیست» به رم سفر کند، و به احتمال زیاد در حاشیه آن نشست با متحدان آمریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران رایزنی خواهد کرد.