خانه / اخبار مهم روز / خیز دولت رئیسی برای اجرای طرح افزایش قیمت بنزین در کیش و قشم ؛ نماینده مجلس: آبان ۹۸ تکرار نمی‌شود

خیز دولت رئیسی برای اجرای طرح افزایش قیمت بنزین در کیش و قشم ؛ نماینده مجلس: آبان ۹۸ تکرار نمی‌شود

فریدون عباسی دوانی، نماینده مجلس ایران خبر داد که طرح افزایش قیمت بنزین در جزیره‌های کیش و قشم در جنوب ایران به‌صورت آزمایشی اجرا خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری «ایلنا»، این نماینده مجلس گفت: ««هر کاری قرار باشد از نظر عملی انجام شود، باید در جای کوچکی اجرا شود. از آنجا که کیش و قشم منطقه آزاد هستند، می‌تواند به عنوان یک پایلوت اجرا مدنظر قرار بگیرد.»
عباسی در دفاع از این اقدامات، ادعا کرده است که این «آزادسازی قیمت» نیست، بلکه «واقعی‌سازی قیمت‌ها و دستمزدها» است.فریدون عباسی، نماینده کازرون در مجلس، به این خبرگزاری گفته است چون درآمدها در این مناطق متفاوت است «شاید مطلوب باشد» که طرح افزایش قیمت بنزین به صورت آزمایشی «در این مکان‌ها اجرا شود». او بدون اشاره به میزان افزایش قیمت بنزین، گفته است که «ندانم‌کاری و سوءمدیریت آبان ۹۸ تکرار نخواهد شد» و مدلی که در آبان ۹۸ رخ داد «به غلط انجام شد».

اعتراضات آبان ۱۳۹۸ خونبارترین رخداد سیاسی اجتماعی طی چهار دهه اخیر ایران بود که در پی افزایش ناگهانی قیمت بنزین رخ داد. این اعتراضات به‌سرعت تغییر جهت داد و حکومت و در راس آن علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، را نشانه گرفت اما با سرکوب شدید و شلیک مستقیم گلوله به معترضان مواجه شد.این ادعای عباسی در حالی مطرح شده که بر اساس گزارش وب‌سایت «بن‌بست»، پایگاهی که نرخ روز ارز در بازار ایران را اعلام می‌کند، بهای خرید دلار آمریکا را 30 هزار و 200 تومان و بهای فروش آن را 30 هزار و 100 تومان اعلام شده است.
فریدون عباسی در ادامه گفته است که افزایش قیمت بنزین در قشم و کیش «به صورت پایلوت» اجرا می‌شود، ولی مقدمات کار این است که باید کارهای کارشناسی انجام شود.
عضو کمیسیون انرژی مجلس ایران با اشاره به اینکه ابتدا باید تکلیف خط فقر را مشخص و تعریف خود را از کارگر و کارمند به صورت دقیق بیان کنیم، افزود: «ندانم‌کاری و سوءمدیریت آبان 98 تکرار نخواهد شد.»
اعتراضات آبان 98 از روز 24 این ماه به‌دلیل افزایش سه برابری قیمت بنزین به مدت پنج روز ادامه یافت که بنا به گزارش سازمان‌های حقوق بشری طی آن نیروهای دولتی با خشونت بی‌سابقه‌ای نزدیک به 1500 معترض را کشته و هزاران نفر دیگر را زخمی و بازداشت کردند.
در جریان این اعتراضات مقامات جمهوری اسلامی با قطع کامل اینترنت، از بازتاب و انتقال اخبار سرکوب به خارج از کشور ممانعت کردند.
کشتار نیزار معشور (ماهشهر) به عنوان یکی از نقاط عطف اعتراضات آبان 98 بود که بنا به گزارش «نیویورک تایمز» حدود 100 نفر از شهروندان عرب اهوازی طی آن توسط نیروهای امنیتی ایران کشته شدند.
ایران هیچ‌گاه آمار دقیق قربانیان اعتراضات سراسری در این کشور به خصوص در معشور (ماهشهر ) را اعلام نکرد ولی خبرگزاری رویترز این تعداد را بیش از 1500 نفر ذکر کرد.
سازمان عفو بین‌الملل در 20 می 2020 مشخصات 304 جانباخته اعتراضات آبان را منتشر کرد اما اخیرا این تعداد را به 324 نفر افزایش داد. این سازمان به تعدادی از کشته‌‌شدگان نیزار هم اشاره کرد اما فعالان عرب اهوازی تعداد این کشته‌ها را بسیار بیشتر عنوان کرده‌اند.
عباس دریس، شهروند عرب اهوازی از جمله معترضان در این رخداد است که اخیرا توسط دستگاه قضایی ایران به اعدام محکوم شد.