خانه / اخبار مهم روز / کشف ۳۸۵ کیلوگرم هروئین در یک کشتی ”احتمالا ایرانی”

کشف ۳۸۵ کیلوگرم هروئین در یک کشتی ”احتمالا ایرانی”

نیروی دریایی ایالات متحده گفته است یک کشتی ماهیگیری حامل هروئین که «احتمالا از ایران آمده‌» را در دریای عرب کشف و ضبط کرده است.

به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، 30 دسامبر، این کشتی حامل 385 کیلوگرم هروئین به ارزش حدود 4 میلیون دلار بوده است.

به گفته تیموتی هاوکینز، سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در خاورمیانه، همه 9 خدمه این کشتی خود را از اتباع ایران معرفی کرده‌اند.

او درباره تولیدکننده این محموله و مقصد نهایی آن توضیحی نداده است.

«گروه ضربت بین‌المللی» نیز در بیانیه‌ای اعلام کرده‌ که دو ناو ایالات متحده دوشنبه، 27 دسامبر این محموله را در یک کشتی ماهیگیری که تابعیت آن مشخص نیست در آب‌های خاورمیانه، کشف و توقیف کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، آمار قاچاقچیان از ایران برای حمل دریایی هروئین به کشورهای جنوب آسیا در حال افزایش است.طبق گزارش بخش ”ارزیابی جهانی مواد مخدر مصنوعی سازمان ملل” در سال گذشته، هروئین از طریق زمین از ایران و افغانستان و از طریق مسیرهای زمینی فرسوده در بالکان، کوه‌های قفقاز جنوبی یا عربستان سعودی به خاورمیانه و حتی اروپا قاچاق شده است.

این گزارش می‌افزاید که شمار قاچاقچیانی که برای حمل دریایی هروئین، از ایران به جنوب آسیا می‌روند، در حال افزایش است و «ملوانان ایرانی و پاکستانی اغلب در نزدیکی سریلانکا دستگیر می‌شوند».

تا لحظه تنظیم این خبر، مقام‌های جمهوری اسلامی واکنشی نسبت به این موضوع نشان نداده‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در پایان می‌نویسد که مرز مشترک ۱۹۲۳ کیلومتری ایران با افغانستان، به‌ عنوان بزرگترین تولیدکننده تریاک در جهان، ایران را به یک ”ترانزیت مهم” برای تجارت غیرقانونی مواد مخدر در جهان تبدیل کرده است.