رژیم ایران به دیدار مقامات روسیه و اسرائیل در وین واکنش نشان داد

پس از آنکه هیئتی اسرائیلی با میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌ ملل و رهبر تیم روسی در روند مذاکرات احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ موسوم به «برجام»، در وین دیدار و رایزنی کرد، رسانه‌های نهادهای امنیتی نزدیک به حکومت ایران به این امر واکنش نشان دادند.

در پی دیدار میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین با مقام‌های اسرائیلی و نمایندگی دایم آنها در وین، او لیانوف گفت : با این هیات درباره کنفرانس «منطقه عاری از سلاح‌های کشتار جمعی» صحبت کرده است.

اولیانوف روز سه‌شنبه ۲۶ بهمن در این باره افزود: «ما با همتایان اسرائیلی‌ خود گفت‌وگوهای منظمی داریم. مواضع همدیگر را می‌دانیم و احترام می‌گذاریم که بر سر برجام با هم اختلاف نظر داریم. بنابراین چیزی برای مذاکره و بحث [در مورد ایران و برجام] باقی نمی‌ماند.»

نماینده روسیه تاکید کرد مذاکرات احیای برجام در مرحله پایانی قرار دارد و به زمان بیشتری برای ارزیانی همه‌ چیز نیاز است ولی نه خیلی زیاد. او اضافه کرد: «اگر از من بپرسید، من همچنان خوشبینم. بعدا مشخص خواهد شد که چه کسی درست گفته، خوشبین‌ها یا بدبین‌ها.»

وب‌سایت «نور نیوز»، نزدیک به شورای عالی امنیت ملی در ایران در واکنش به دیدار اولیانوف و رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، با هیات اسرائیلی نوشت حضور مقام‌های اسرائیلی در وین «عاملی بازدارنده برای پیشرفت مذاکرات در شرایط حساس فعلی» است.

مقام اسرائیلی که به وین فرستاده شده یوش زرقا، مدیرکل امور استراتژیک وزارت خارجه است و بر اساس گزارش‌ها، تصمیم به فرستادن او به وین پس از نشست بررسی شرایط مذاکرات اتمی در وزارت خارجه اسرائیل که هفته پیش برگزار شد گرفته شده است. مقامات ارشد وزارت خارجه اسرائیل این ایده را مطرح کردند و وزیر خارجه، یائیر لاپید هم آن را تایید کرد.
شماری از گزارش‌ها حاکی از آن است که برخی مقامات در اسرائیل نگرانند آمریکا و دیگر کشورها در آخرین لحظات، امتیازهای بیشتری به ایران بدهند.

نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل در بحرین توافق با ایران را «اشتباه استراتژیک» خواند و تاکید کرد اسرائیل و بحرین به دلیل تلاش ایران برای بی‌ثبات کردن خاورمیانه، چالش‌های امنیتی مشترک دارند.
نخست وزیر اسرائیل در مصاحبه با نشریه الایام گفت: «معتقدیم توافق با ایران یک اشتباه استراتژیک است چون به تهران اجازه می‌دهد توانایی اتمی‌اش را حفظ کند و صدها میلیارد دلار پول برای سوخت ماشین ترور خود بگیرد.»
او در ادامه تاکید کرد ایران ثبات کل منطقه را تضعیف می‌کند و هدفش از بین بردن دولت‌های میانه‌روست.


وبگاه «نورنیوز» که وابسته به شورای امنیت ملی ایران است، با حمله شدید به اسرائیل و تاکید بر «نقش مخرب» این کشور در روند مذاکرات احیای برجام، به طور غیرمستقیم از روسیه، که در اذهان عمومی داخل ایران و سطح جهان معمولا به عنوان متحد درجه اول حکومت ایران شناخته می‌شود، انتقاد کرد.
«نورنیوز» درباره حضور مقامات اسرائیلی در وین و ملاقاتشان با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و رئیس هیات روسی و نماینده دائم فدراسیون روسیه را «عاملی بازدارنده برای پیشرفت مذاکرات وین در شرایط حساس فعلی» دانست.
یائیر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل، چندی پیش اعلام کرد که اسرائیل توانسته است کشورهای درگیر در مذاکرات وین را قانع کند که نمایندگان اسرائیل باید از نزدیک در جریان روند این مذاکرات قرار بگیرند و در صورت لزوم بتوانند مواضع کشور متبوع خود را در وین مطرح کنند.
از نگاه ناظران، کاخ کرملین روابطش با تل‌آویو را مهمتر از تهران می‌داند، و برخی از تحلیلگران به سکوت روسیه در قبال حملات مستمر اسرائیل دبه پایگاه‌های سپاه پاسداران و نیروهای نیابتی ایران در سوریه اشاره می‌کنند.
کارشناسان بر این باورند که با وجودی که پوتین بعضا از جمهوری اسلامی به عنوان اهرمی برای فشار بر غرب و امتیاز گرفتن از آمریکا استفاده می‌کند، اما با نظر به منافع راهبردی خود ترجیح می‌دهد اجازه ندهد تا حکومت ایران به بمب اتم دست پیدا کند، و به همین دلیل هم برای مهار جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران با غرب و اسرائیل همکاری می‌کند.