رئیس جمهوری روسیه در اوج بحران اوکراین نیروهای ذخیره ارتش را به خدمت فراخواند


در این فراخوان از شهروندان حاضر در لیست‌ ذخیره مربوط به سال 2022 خواسته شده برای آموزش نظامی خود را معرفی کنند

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در اوج بحران با اوکراین، همسایه غربی خود در فرمانی نیروهای ذخیره ارتش را برای آموزش نظامی فرا خواند.

طی این فرمان که جمعه 18 فوریه در درگاه اینترنتی انتشار اخبار رسمی روسیه منتشر شد، از همه شهروندان حاضر در لیست ذخیره مربوط به سال 2022 خواسته شده برای آموزش نظامی خود را به ارتش، نهادهای اطلاعاتی و سازمان‌های خدمات امنیتی فدرال معرفی کنند.

هیئت دولت روسیه هم از مقامات ذی‌ربط خواسته که همه شرایط لازم برای اجرای این دستور از جمله معرفی پایگاه‌های نظامی جهت آموزش نیروهای ذخیره را سریعا انجام دهند.
آرایش تهاجمی ارتش روسیه

همزمان یک مقام پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا جمعه گفت که بیش از 40 درصد نیروهای ارتش روسیه حاضر در مرز اوکراین آرایش تهاجمی به خود گرفته‌اند.

این مقام نظامی تاکید کرد که بر اساس برآورد ایالات متحده، تعداد نیروهای روسی حاضر در مرزهای شمال، شرق و جنوب اوکراین بیش از 150 هزار نفر است و از روز چهارشنبه گذشته روسیه نیروهای جدیدی به مرز با اوکراین گسیل کرده است.

او افزود که حدود نیمی از این نیروها در مناطق حساس موسوم به «نقاط تجمع تاکتیکی» مستقر شده‌اند.

به گفته وی این نقاط تجمع، مناطقی در نزدیکی خط مقدم جبهه بوده که معمولا نیروهای نظامی پیش از آغاز تهاجم در آنجا مستقر می‌شوند.

او تصریح کرد که در شرایط عادی 60 واحد نظامی روسیه در مرز با اوکراین مستقر هستند که در اوایل فوریه به 80 واحد افزایش یافته و اکنون تعداد آنها به 125 واحد رسیده است.
رزمایش راهبردی روسیه

از سویی ارتش روسیه امروز شنبه با حضور پوتین و مشارکت نیروهای راهبردی یک رزمایش نظامی گسترده را آغاز می‌کند.

در این رزمایش قرار است موشک‌های بالستیک دوربرد آزمایش شوند.

دیمیتری پیسکوف، سخنگوی کاخ کرملین اظهار داشت که پوتین از اتاق عملیات در وزارت دفاع بر انجام رزمایش و شلیک موشک‌ها نظارت خواهد کرد.

وزارت دفاع روسیه هم اعلام کرد که این رزمایش با هدف اطمینان از کارایی سلاح‌های اتمی و غیر اتمی ارتش بوده و برای انجام آن از پیش برنامه‌ریزی شده بود.

این در حالی است که واشینگتن نسبت به نزدیکی زمان تهاجم روسیه به اوکراین هشدار داده است.

روسیه بیش از 150 هزار سرباز که حدود 60 درصد نیروهای زمینی این کشور است را در مرز با اوکراین مستقر کرده است.

این لشکرکشی نگرانی غرب از احتمال حمله روسیه به اوکراین را افزایش داده اما مقامات روس گفته‌اند که هیچ برنامه‌ای برای تهاجم به اوکراین ندارند.

مسکو همواره از آمریکا و متحدانش خواسته که از پذیرش اوکراین و دیگر جمهوری‌های شوروی سابق در پیمان «ناتو» خودداری و نیروهای نظامی خود را از اروپای شرقی خارج کنند.