بلینکن: نسبت به چشم‌انداز مذاکرات برجام خوشبین نیستم

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا،

در حالی که چشم‌انداز مذاکرات وین برای احیای برجام همچنان نامشخص است، وزیر خارجه آمریکا گفت که نسبت به توافق احتمالی با ایران خیلی خوشبین نیست و تعدادی از نمایندگان دموکرات کنگره نیز به صورت علنی به صف مخالفان جمهوری‌خواه این مذاکرات پیوستند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در گفت‌وگو با ان‌بی‌سی نیوز گفت: «نسبت به حصول توافق خیلی خوشبین نیستم.»

وزیر خارجه آمریکا افزود: «زمان برای دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران بسیار کوتاه است و من درباره آن با شرکای اروپایی خود صحبت خواهم کرد.»

او گفت که احیای برجام به نفع ایالات‌متحده است و خاطرنشان کرد که آمریکا در این مسیر با بریتانیا، فرانسه و آلمان در حال همکاری است.

بلینکن همچنین تایید کرد که سپاه پاسداران یک سازمان تروریستی است اما از ارائه جزییات مربوط به احتمال حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی به موجب مذاکرات احیای برجام خودداری کرد.

یک مقام ارشد آمریکایی به وب‌سایت اکسیوس گفت که میانجی‌گران اتحادیه اروپا هنوز برای اختلاف بین آمریکا و ایران بر سر حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی راه حلی پیدا نکرده‌اند.

از سوی دیگر، وزیران خارجه آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان در نشستی در بروکسل درباره مذاکرات احیای برجام، راه حل دیپلماتیک را بهترین گزینه موجود دانستند، اما تاکید کردند اگر لازم شد برای سناریوهای دیگر نیز آمادگی دارند.

پیوستن دموکرات‌های کنگره به صف مخالفان برجام

در همین حال، گروهی از اعضای دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا در نشستی خبری ابراز نگرانی و مخالفت خود را با تلاش‌های دولت بایدن برای احیای برجام اعلام کردند.

الین لوریا، عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا، گفت: «نگرانی جدی درباره گزارش‌هایی دارم که می‌گویند تحریم‌هایی که در مذاکرات وین برای لغو آنها بحث می‌شوند به فعالیت‌های هسته‌ای ایران محدود نیست، بلکه تحریم‌های مرتبط با حمایت جمهوری اسلامی از تروریسم را نیز شامل می‌شود.

جاش گات‌تیمر،‌ عضو دموکرات مجلس نمایندگان نیز گفت: «آیا واقعا می‌خواهیم اجازه دهیم یک جنایتکار جنگی،‌ پوتین،‌ ضامن توافق احیای برجام باشد؟»

او افزود: «ما به یک توافق بلندمدت‌تر و قوی‌تر نیاز داریم نه توافقی کوتاه‌مدت‌تر و ضعیف‌تر. زمان آن رسیده که با قدرت در برابر تروریست‌ها بایستیم و از ارزش‌های آمریکا و متحدانمان محافظت کنیم.»

دونالد نورکراس، دیگر عضو دموکرات مجلس نمایندگان، ضمن ابراز نگرانی نسبت به چشم‌انداز مذاکرات وین گفت: «تمام کاری که ما انجام می‌دهیم به تعویق انداختن زمان دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است.»

خوان وارگاس، عضو دموکرات کنگره، گفت: «من دقیقا نمی‌دانم چه چیزی در این توافق است. به ما اجازه نداده‌اند که آن را ببینیم.»

دین فیلیپس، دیگر عضو کنگره، گفت: «ما مخالف توافق نیستیم. ما مخالف توافقی هستیم که به طور مطلق و مثبت از تولید سلاح‌ هسته‌ای یا دستیابی ایران به آن جلوگیری نمی‌کند و به سیستم ترور آن‌ها پایان نمی‌دهد.»

جو منچین، سناتور دموکرات آمریکایی، نیز به نشریه جوییش اینسایدر گفت که درباره مذاکرات احیای برجام بدبین است و احتمالا با هرگونه توافق هسته‌ای جدید بین دولت بایدن و ایران، مخالفت خواهد کرد.

از سوی دیگر، جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا در حال تهیه طرحی هستند که تضمین کند هر توافقی هسته‌ای احتمالی با ایران به تصویب کنگره نیز می‌رسد.

مایکل مکال، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، درباره انگیزه تهیه این طرح گفت: با توجه به اینکه تعدادی از دموکرات‌ها نیز با توافق هسته‌ای با ایران مخالف هستند، دولت بایدن در تلاش است توافق احتمالی با ایران در کنگره بررسی نشود.

با این حال، حسین امیرعبداللهیان، در گفت‌وگو با وزیر خارجه لهستان گفت که پیشرفت‌های مهمی در مذاکرات حاصل شده، اما همچنان برخی موضوعات مهم بین ایران و آمریکا باقی مانده که از طریق مذاکره کننده اتحادیه اروپا تبادل پیام در مورد آنها ادامه دارد.