ابراز خرسندی سفیر روسیه از مواضع ایران در قبال ناتو و جنگ اوکراین

یک روز پس از آن‌که ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران مجددا و این‌بار طی دیدار با «زبیگنیو رائو»، وزیر خارجه لهستان در تهران و در ادامه حمایت از رویکرد نظامی روسیه در قبال غرب، بر مخالفت قاطع کشورش با آنچه او «سیاست‌های توسعه‌طلبانه ناتو» خواند، تاکید کرد، لوان جاگاریان، سفیر روسیه در تهران ضمن ابراز خرسندی از مواضع حکومت ایران در قبال ناتو و جنگ اوکراین، آن رویکردی «متعادل و عینی» و قابل ستایش توصیف کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت ایران، رئیسی در دیدار با وزیر خارجه لهستان در تهران با اشاره به تحولات جنگ در اوکراین، اظهار داشت: « ایران همانگونه که با درگیری و جنگ مخالف است، مخالفت قاطع خود را با سیاست‌های توسعه‌طلبانه ناتو نیز اعلام می‌کند.»

در ابراز خرسندی از حمایت‌های ایران از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، لوان جاگاریان که دوشنبه، 19 اردیبهشت در سالروز «روز پیروزی» ارتش روسیه بر آلمان نازی، به شهر اصفهان سفر و از کلیسای ارمنی ارتدوکسی «وانک» بازدید کرده است، از موضع‌گیری‌های مقامات ایرانی در حمایت از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین و رویارویی مسکو با غرب، تمجید کرد.

سفیر روسیه در توییتی که در صفحه «توییتر» سفارت روسیه در ایران منتشر کرد، تهاجم کشور متبوع خود به اوکراین را طبق دستورالعمل کرملین «عملیات نظامی ویژه» خوانده و نوشت که بطور مفصل درباره اهداف و وظایف این عملیات در اوکراین توضیح داده است.

جاگاریان پیشتر از رسانه‌های ایران خواسته بود که از عبارت «عملیات ویژه نظامی در اوکراین» به جای تجاوز نظامی روسیه به اوکراین استفاده کنند. این خواسته سفیر روسیه موجب واکنش برخی رسانه‌های مستقل قرار گرفته بود که آن را دستوری، تحکم‌آمیز، و فراتر از محدوده مسئولیت یک سفیر خارجی تلقی کرده بودند.

مقام‌های ایران از روز نخست تهاجم نظامی روسیه به اوکراین از این رویکرد نظامی مسکو اعلام حمایت کرده و «ناتو» را مقصر بحران شرق اروپا قلمداد کردند.

ساعاتی پس از حمله روسیه به اوکراین، ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران در گفت‌وگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین، اظهار کرد:«گسترش ناتو تهدیدی جدی علیه ثبات و امنیت کشورهای مستقل در مناطق مختلف است.»

محمد محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر علی خامنه‌ای نیز ضمن تمجید از تهاجم نظامی همه‌جانبه پوتین به اوکراین، آن را نشانه «زرنگی و پیش‌دستی» پوتین در رویارویی با غرب خواند و مدعی شد جنگ اوکراین مقدمه‌ای برای ظهور امام دوازدهم شیعیان است.

دیدار سفیر روسیه در ایران از کلیسای ارامنه «وانک» اصفهان که در پیشینیه تاریخی خود مرکز خلیفه‌گری یکی از «جماعت‌های ارتدوکس مشرقی» است، در زمانی صورت می‌گیرد که میان مسیحیان ارتدوکس بر سر جنگ اوکراین شکاف عمیقی افتاده و مرزبندی‌های جدیدی صورت گرفته است.

تجاوز روسیه به اوکراین، از ابتدا با انگیزه‌های مذهبی همراه شد و کلیسای ارتدوکس مسکو از آن حمایت کرد. «کیریل یکم»، رهبر قدرتمند کلیسای ارتدوکس روسیه چند روز پس از آغاز تهاجم کشورش علیه اوکراین، آن را جنگ علیه «نیروهای شر» خواند. او پیشتر پوتین را «معجزه خداوند» خوانده بود.

در واکنش به این موضع‌گیری رهبران مذهبی روسیه، کمیسیون اروپا به عنوان بخشی از ششمین بسته تحریمی در واکنش به تهاجم نظامی روسیه در اوکراین، تحریم پاتریارک کریل، رئیس کلیسای ارتدکس روسیه را پیشنهاد داد.