نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران توسط بزرگترین ارائه‌کننده رمزارز جهان



نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران توسط بزرگترین ارائه‌کننده رمزارز جهان
درگیری بایننس در تجارت رمزارز در ایران می‌تواند این شرکت بزرگ را مورد تنبیه نهادهای وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار دهد

«بایننس»، بزرگترین ارائه‌کننده رمزارز در جهان، به‌رغم تحریم‌های ایالات متحده و ممنوعیت خرید و فروش رمزارز توسط کاربران مستقر در ایران، سال‌ها به پردازش معاملات مشتریان ایرانی ادامه داده است.

بایننس بر صنعت 950 میلیارد دلاری رمزارز تسلط دارد، و به 120 میلیون کاربر خود در سراسر جهان مجموعه‌ای از سکه‌های دیجیتال، مشتقات و توکن‌های غیرقابل تعویض ارائه می‌کند، و معاملاتی به ارزش صدها میلیارد دلار در ماه پردازش می‌کند.

بر اساس تحقیقات خبرگزاری «رویترز»، هنگامی که دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا در سال 2018 تحریم‌های علیه ایران را مجددا برقرار کرد، بایننس به کاربران خود در این کشور اطلاع داد که دیگر نمی‌تواند به آنها خدماتی ارائه کند، و از آنها خواست حساب‌های خود را تصفیه کنند.

با این حال، هفت تاجر رمزارز که به طور اختصاصی با «رویترز» صحبت کرده‌اند، گفته‌اند که آنها تا سال‌ها پس از آن ضرب‌الاجل قادر به استفاده از شبکه بایننس در ایران بودند. به گفته آنها، تنها چند ماه پیش، وقتی که بایننس نظارت ضدپولشویی خود را تشدید کرد، آنها دسترسی خود به شبکه را از دست دادند. تا آن زمان مشتریان می‌توانستند فقط با استفاده از یک آدرس ایمیل ثبت‌نام کنند.

بایننس به سوالات «رویترز» در این باره پاسخ نداده است، اما وکلا و کارشناسان امنیتی به این خبرگزاری گفته‌اند که درگیری بایننس در تجارت رمزارز در ایران می‌تواند این شرکت بزرگ را مورد تنبیه نهادهای وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار دهد.

به گفته آنها، ساختار غیرمتمرکز بایننس، که باعث شده چندین مرکز در مناطق مختلف جهان داشته باشد، آن را از نقض تحریم‌های مستقیم ایالات متحده علیه ایران محافظت می‌کند. بایننس می‌تواند ادعا کند که مشتریان ایرانی از شعبه‌ای از این شبکه که در خارج از خاک ایالات متحده بوده استفاده می‌کردند.

با این حال، بایننس در معرض خطر جدی «تحریم‌های ثانویه» است، که هدف آن جلوگیری از تجارت شرکت‌های خارجی با نهادهای تحریم‌شده یا کمک به رژیم ایران‌ برای فرار از تحریم‌های ایالات متحده است. تحریم‌های ثانویه علاوه بر آسیب رساندن به شهرت، می‌توانند دسترسی شرکت‌ها به سیستم مالی آمریکا را نیز مسدود کنند.