بزرگترین شرکت رمز-ارز در آمریکا متهم به نقض تحریم‌های ایران شد

شرکت آمریکایی «کراکن» که یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های رمز-ارز در جهان است، به دلیل نقض احتمالی تحریم‌های ایران تحت تحقیقات پلیس فدرال آمریکا «اف‌بی‌آی» قرار دارد.

به گزارش روزنامه «نیویورک تایمز»، سه‌شنبه 26 ژوئیه، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا موسوم به «اوفَک» از سال 2019 در حال تحقیق و تفحص درباره کراکن بوده است، و انتظار می‌رود به زودی جریمه‌ای علیه این شرکت اعمال کند.

کراکن شرکتی خصوصی به ارزش یازده میلیارد دلار است که به کاربران امکان خرید، فروش یا نگهداری ارزهای دیجیتال مختلف را می‌دهد. در صورت اثبات اتهام علیه آن، این کمپانی به بزرگترین شرکت رمز-ارز آمریکایی تبدیل خواهد شد که اوفک علیه آن اقدام می‌کند.

موضوع نقض تحریم‌های ایران توسط کراکن اولین بار در یک شکایت خصوصی در نوامبر 2019 توسط یکی از کارمندان سابق بخش مالی این شرکت مطرح شد، که کراکن را به درآمدزایی از حساب‌های کشورهای تحت تحریم متهم می‌کرد.

اوفک در همان سال، با تمرکز بر حساب‌های کراکن در ایران، شروع به تحقیق درباره این شرکت کرد. به گفته منابع آگاه، کاربران کراکن همچنین در سوریه و کوبا، دو کشور دیگری که تحت تحریم‌های آمریکا هستند، حساب باز کرده‌اند.

در جریان یک گفتگوی داخلی در سال 2019 که متن آن به نظر «نیویورک تایمز» رسیده است، جسی پاول، مدیر اجرایی کراکن، مدعی شد که اگر مزایای قانون‌شکنی برای شرکت بیشتر از مجازات‌های احتمالی آن باشد، او حاضر است قانون را در موارد زیادی زیر پا بگذارد.

پاول همچنین یکی از هواداران دایر نگه داشتن معاملات رمز-ارزی با روسیه پس از حمله این کشور به همسایه غربی خود اوکراین بوده است. ایالات متحده تحریم‌هایی علیه برخی افراد و مشاغل در روسیه اعمال کرده است، اما شرکت‌های رمز-ارز را ملزم نکرده تا به طور کامل کاربران این کشور را ممنوع کنند.