آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وضعیت نیروگاه اتمی «زاپروژیا» را بحرانی توصیف کرد

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شامگاه پنج‌شنبه 20 مرداد به شورای امنیت سازمان ملل گزارش داد که وضعیت نیروگاه هسته‌ای «زاپروژیا» که مسکو و کی‌یف یکدیگر را به بمباران آن متهم می‌کنند، به‌شدت بحرانی است.

گروسی تاکید کرد آژانس باید در اسرع وقت به نیروگاه زاپروژیا دسترسی پیدا کند.

او در سخنرانی ویدیویی خود برای نشست اضطراری شورای امنیت گفت: «وضعیت در نیروگاه زاپروژیا بحرانی است و باید به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه داده شود تا هر چه زودتر هیئتی برای بازرسی به آنجا بفرستد».

این نیروگاه که بزرگترین نیروگاه اتمی در اوکراین است، از اوایل ماه مارس تحت کنترل روسیه قرار دارد.

گروسی با اشاره به فرصت اندک برای نجات این نیروگاه، بیان کرد که آژانس هفته‌ها در تلاش است تا هیئتی برای بازرسی به این نیروگاه بفرستد.

استفان دوجاریک، سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد هم پنج‌شنبه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا سازمان ملل مسئول تاخیر در اعزام تیم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به نیروگاه زاپروژیا است، بار دیگر تاکید کرد که سازمان ملل در تاخیر ارسال هیئتی برای بازرسی این نیروگاه مقصر نیست.

دوجاریک خاطرنشان کرد: «این یک نیروگاه هسته‌ای در وسط میدان جنگ است و موانع زیادی وجود دارد».

شورای امنیت روز پنج‌شنبه به درخواست روسیه جلسه‌ای اضطراری برای رسیدگی به پیامدهای بحران نیروگاه اتمی «زاپوریژیا» برگزار کرد.

در همین رابطه ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین از جامعه بین‌المللی خواست تا «اقدام فوری» برای خروج روس‌ها از نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا اتخاذ کند.

زلنسکی در سخنرانی ویدیویی روزانه خود گفت: «جهان باید فوراً برای بیرون راندن اشغالگران روس از نیروگاه اتمی زاپروژیا در جنوب اوکراین که بزرگترین نیروگاه اتمی اروپا است اقدام کند.»

او افزود: «تنها خروج کامل روس‌ها و بازگرداندن کنترل کامل نیروگاه به اوکراین، امنیت هسته‌ای تمام اروپا را تضمین می‌کند».

پیشتر سازمان ملل متحد از اوکراین و روسیه خواسته بود تمام فعالیت‌های نظامی در نزدیکی نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا را متوقف کنند.

دبیرکل سازمان ملل متحد نیز ابراز داشته بود که آسیب به این نیروگاه عواقب فاجعه‌باری خواهد داشت.

سازمان ملل همچنین خواستار ایجاد یک منطقه امن در اطراف نیروگاه مذکور شده است.

گروه هفت کشور بزرگ صنعتی نیز چهارشنبه با اظهار نظر درباره وضعیت بحرانی نیروگاه زاپروژیا در بیانیه‌ای اعلام کردند: «ما از روسیه می‌خواهیم که فوراً کنترل کامل نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا را به اوکراین بازگرداند.»

این بیانیه افزوده است که تداوم کنترل روسیه بر این نیروگاه منطقه را در معرض خطر جدی قرار می‌دهد.