شب چهل و هفتم خیزش ایرانیان؛ تلاش حکومت برای برون‌رفت از بحران

با برگزاری نشست ویژه شورای امنیت درباره نقض حقوق‌بشر در ایران، بیش از پیش بر انزوای رژیم جمهوری اسلامی افزوده شده و تظاهرات در خیابان‌ها و دانشگاه‌های این کشور به‌رغم تهدیدها و تداوم سرکوب خونین همچنان ادامه دارد.بر اساس ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، معترضان شامگاه چهارشنبه یازدهم آبان در مریوان با سر دادن شعارهایی از جمله «ما همه ژینا هستیم، بجنگ تا بجنگیم» خشم و انزجار خود را علیه تداوم استبداد و سرکوب رژیم ابراز کردند.بر اساس ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، معترضان شامگاه چهارشنبه یازدهم آبان در مریوان با سر دادن شعارهایی از جمله «ما همه ژینا هستیم، بجنگ تا بجنگیم» خشم و انزجار خود را علیه تداوم استبداد و سرکوب رژیم ابراز کردند.

همچنین از شهر سقز، زادگاه مهسا «ژینا» امینی در استان کُردستان نیز در شامگاه چهارشنبه ویدیوهایی منتشر شده که نشان می‌دهد، معترضان با برافروختن آتش در محله بهارستان و ایجاد راهبندان به تظاهرات خود علیه رژیم جمهوری اسلامی ادامه می‌دهند.در اصفهان و در همگامی با خیزش سراسری ایرانیان نیز، شهروندان ضمن تجمع در خیابان چهارباغ با سر دادن شعار «امسال سال خونه سِدعلی سرنگونه» خواستار سرنگونی خامنه‌ای و رژیم او شدند.

مردم بوکان در آذربایجان غربی نیز شامگاه چهارشنبه با ایجاد راهبندان و آتش‌زدن لاستیک خودرو، در خیابان‌های شهر به تظاهرات ضدحکومتی خود ادامه دادند.

در سنندج نیز معترضان در خیابان مولوی این شهر، با برافروختن آتش و ایجاد راهبندان، علیه رژیم جمهوری اسلامی شعار داده و خواهان رهایی و سرنگونی نظام شدند.

یک شهروند معترض در مشهد چهارشنبه 11 آبان در همبستگی با خیزش سراسری ایرانیان علیه رژیم جمهوری اسلامی، شعار‌نوشته «هموطن بپاخیز» را با استفاده از بادکنک‌‌ها به آسمان شهر فرستاده و به پیوستن به تداوم تظاهرات ضدحکومتی فراخوان داد.

همزمان در ویدیوهایی که از شهر تبریز و محله «40 متری» یا «قیرخ میتری» این شهر منتشر شده، شهروندان در شامگاه چهارشنبه 11 آبان، همگام با خیزش هم‌وطنان خود در سراسر ایران، شعارهای «آزادیلیق، عدالت، میللی حکومت»(آزاید، عدالت، حکومت ملی) و «نه شاه‌چی‌ام نه شیخ چی، میللت‌چی‌ام، میللت‌چی» (نه شاه‌چی هستم، نه شیخ چی، ملی‌گرا هستم ملی‌گرا) سر دادند.

تداوم اعتراضات دانشجویی
صبح چهارشنبه در چهل و هفتمین روز از آغاز اعتراضات ضد‌حکومتی مردم ایران، دانشجویان مانند هفت هفته گذشته در ده‌ها شهر ایران صحن دانشگاه‌ها را به صحنه اعتراض خود تبدیل کردند.

بر اساس ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، دانشجویان در دانشگاه‌های سیستان و بلوچستان، علوم پزشکی شیراز، صنعتی اصفهان و علوم پزشکی تهران در این اعتراضات دانشجویی شرکت کرده‌اند.دانشجویان و اساتید دانشگاه علوم پزشکی تهران چهارشنبه یازدهم آبان همگام با خیزش سراسری ایرانیان، با سر دادن شعارهایی نظیر « دانشگاه تش گرفته ایران را خون گرفته» و «دانشجوی زندانی آزاد باید گردد » خشم و انزجار خود را نسبت به تداوم کشتار و سرکوب مردم ایران توسط نیروهای رژیم جمهوری اسلامی ابراز کردند.
در ادامه اعتراضات سراسری در ایران، دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان، چهارشنبه 11 آبان با شعار «یک دانشجو کم بشه، اینجا قیامت میشه» در محوطه این دانشگاه تجمع کرده و نسبت به بازداشت دانشجویان و سرکوب تظاهرات دانشجویی توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی اعتراض کردند.دانشجویان دانشکده دندان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، چهارشنبه 11 آبان با عدم حضور در کلاس‌ درس و تجمع در محوطه این دانشکده نسبت به ممنوعیت ورود و بازداشت دانشجویان و سرکوب تجمعات دانشجویی اعتراض کردند.دانشجویان و اساتید دانشگاه علوم پزشکی تهران هم در بیمارستان هزار تختخوابی «خمینی» تهران تجمع کرده و شعارهایی از جمله «هیز تویی هرزه تویی، زن آزاده منم» سر دادند.

اتحاد جهانی برای انزوای هر چه بیشتر ایران
نشست ویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره نقض حقوق بشر در ایران در شامگاه چهارشنبه برگزار شد. در این نشست شیرین عبادی و نازنین بنیادی، دو زن ایرانی در تبعید و فعالان حقوق بشر برجسته سخنرانی کردند.

همچنین کامالا هریس، معاون رئیس جمهوری آمریکا پیش از برگزاری این نشست اعلام کرد که آمریکا نیز تصمیم خود برای اخراج ایران از کمیسیون «مقام زن» سازمان ملل متحد را گرفته است.

در این راستا کشور کانادا نیز اعلام کرده که موضوع نقض حقوق بشر در ایران از سوی کشورهای صنعتی «گروه هفت» مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

این فشارها بر ایران در حالی اعمال می‌شود که تهران سعی دارد با شگردهای مختلف از انزوای خود بکاهد. به دنبال بی‌‌اعتنایی دولت‌های غربی به نامه‌ای که روز سه‌شنبه، 10 آبان از سوی حکومت ایران صادر شده و در آن خواسته بود جلسه ویژه شورای امنیت درباره نقض حقوق بشر در ایران تشکیل نشود، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، روز چهارشنبه در چرخشی دیگر اعلام کرد که هیئتی از ایران راهی وین خواهد شد تا گفت‌وگوها و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را از سر بگیرد.