شبکه بین‌المللی قاچاق نفت ایران از سوی آمریکا تحریم شد

وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه افراد و نهادهای مرتبط با عملیات قاچاق نفت و پولشویی برای رژیم جمهوری اسلامی ایران اعمال کرد.

تحریم‌های جدید ایالات متحده که بخش‌های نفت، حمل و نقل و کشتیرانی جمهوری اسلامی را هدف گرفته، شامل شخصیت‌ها و نهادهای مرتبط با حزب‌الله و نیروی قدس سپاه پاسداران می‌شود.

بر اساس گزارش سایت وزارت‌ خزانه‌داری ایالات متحده، پنج‌شنبه 12 آبان، دولت آمریکا اعضای «یک شبکه بین‌المللی قاچاق نفت که تجارت نفت را تسهیل و برای حزب‌الله و نیروی قدس سپاه پاسداران ایران درآمدزایی می‌کرد»، تحریم کرد.

وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرده که «شبکه‌ای که روز پنج‌شنبه تحریم شده، شامل چندین فرد کلیدی و شرکت‌های پوششی و چندین کشتی‌ می‌شود که به‌منظور پنهان کردن منشا ایرانی محموله‌ها و صادرات آن به سراسر جهان در حمایت از حزب‌الله و نیروی قدس سپاه شرکت داشته‌اند».به گزارش خبرگزاری رویترز، در پی تحریم های جدید، بخشی از نیروهای سپاه قدس (نیروی برون مرزی وابسته به سپاه پاسداران جمهوری اسلامی)، تعدادی از شرکت‌های کشتیرانی و نفتی و چند نفتکش تحریم شده‌اند.

۱۱ نفتکش که با پرچم‌های پاناما، جیبوتی، لیبریا و جزایر کوک فعالیت می‌کردند در این لیست قرار دارند.

شرکت‌های تحریم شده جدید نیز در سوئیس، امارات متحده عربی، سنگاپور، ترکیه، ایران و جزایر مارشال هستند.وزارت خزانه‌داری ایالات متحده در بیانیه خود اعلام کرده است، یکی از ماموریت‌های این شبکه‌ها فراهم کردن امکاناتی برای سپاه است تا بتواند از طریق آن نفت جمهوری اسلامی را با دور زدن تحریم‌ها و به شکل پنهانی بفروشد.

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده هدف از تحریم‌های تازه را در ادامه مبارزه با تروریسم جهانی اعلام کرده است.

تازه ترین اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران در حالی صورت می‌گیرد که تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای عملا متوقف شده و رابطه جمهوری اسلامی و غرب به خاطر اعتراضات سراسری در ایران به طور فزاینده‌ای تیره شده است.برایان نلسون، معاون وزیر خزانه داری ایالات متحده در پی اعلام تحریم های جدید گفته است: «شرکت‌های فعال در این حوزه باید مراقب تلاش‌های حزب الله و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای کسب درآمد از قاچاق نفت باشند.»

به گفته معاون وزیر خزانه داری ایالات متحده آمریکا، افرادی که این شبکه غیرقانونی را اداره می‌کنند از شبکه‌ای از شرکت‌های کاغذی و صوری و روش‌های متقلبانه از جمله جعل اسناد برای پنهان کردن منشاء نفت ایران و فرار از تحریم‌ها در بازارهای بین‌المللی استفاده می‌کنند.

پیش از این در ژوئن سال جاری نیز وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا، مرکز مبارزه با تامین مالی تروریسم (TFTC)، ۱۶ شخص حقیقی، سازمان و گروه که با بسیاری از گروه‌های تروریستی منطقه مرتبط بودند را به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرده بود.آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز به دنبال اعمال تحریم‌های جدید در بیانیه‌ای جداگانه گفت، این شبکه بین‌المللی قاچاق تاکنون فروش صدها میلیون دلار نفت برای حزب‌الله و سپاه قدس را تسهیل کرده است.

از پیش از خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی موسوم به “برجام”، قاچاق سوخت از ایران به مقصد کشورهای عربی تجارتی سودآور محسوب می‌شده است.

تحلیلگران متخصص در صنعت انرژی و امنیت منطقه چندی پیش در گفت‌و‌گو با روزنامه واشنگتن‌پست هشدار داده بودند، زنجیره قاچاق سوخت توسط عناصری از دولت ایران به ویژه سپاه پاسداران و بعضی از شرکت‌های کشتی‌رانی خصوصی مستقر در کشورهای خلیج فارس صورت می‌پذیرد.

در همین باره، برایان نلسون، معاون امور تروریسم وزارت خزانه‌داری آمریکا، گفت: «افراد اداره کننده این شبکه غیرقانونی، شبکه‌ای از شرکت‌های پوششی هستند که با روش‌های کلاهبرداری از جمله جعل اسناد برای مخفی کردن منشا نفت ایران، فروش آن در بازار بین‌المللی و دور زدن تحریم‌ها استفاده می‌کنند.»

او همچنین گفت: «فعالان بازار باید مراقب تلاش‌های حزب‌الله و سپاه پاسداران ایران باشند که با درآمدزایی از طریق قاچاق نفت تلاش دارند فعالیت‌های تروریستی خود را در سراسر جهان فعال کنند.»

بنا بر گزارش وزارت خزانه‌داری آمریکا، 6 فرد، 17 شرکت و 11 کشتی، جزو تحریم‌شدگان جدید هستند و افراد تحریم شده، تابعیت کشورهای ایران، سوئیس، لبنان و فرانسه را دارند. همچنین 17 شرکتی که تحریم شده‌اند در امارات، سوئیس، جزایر مارشال، سنگاپور و ترکیه ثبت شده‌ و فعالیت می‌کنند. بنابراین گزارش، کشتی‌های تحریم شده نیز با پرچم پاناما، جیبوتی، لیبریا و جزایر کوک تردد می‌کرده‌اند.

دولت آمریکا اعلام کرده که تحریم‌های روز پنج‌شنبه، در پی عملیات کشف شبکه قاچاق نفت دیگری در 25 مه 2022 صورت گرفته که توسط افرادی چون بهنام شهریاری، عضو نیروی قدس سپاه و رستم قاسمی، وزیر سابق نفت و فرمانده سابق سپاه با پشتیبانی فرماندهان ارشد سپاه و حمایت سطوح ارشد دولت روسیه رهبری می‌شده است.

بنا بر این تحریم‌ها دارایی‌های این شبکه مسدود شده و افراد تحریم شده به‌دلیل مشارکت در تروریسم از ورود به خاک آمریکا منع شده‌اند.

آمریکا در هفته‌های اخیر چندین بار، مقامات جمهوری اسلامی ایران و نهادهای وابسته به آن را به‌دلیل نقض حقوق بشر، سرکوب معترضان و همکاری با روسیه در جنگ علیه اوکراین و نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل تحریم کرده است.