تجمع خانواده بازداشت‌شدگان مقابل دادسرای اوین؛اتهام «افساد فی‌الارض» علیه توماج صالحی

شماری از خانواده زندانیان و بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر در ایران یکشنبه ششم آذر، مقابل دادسرای اوین تجمع کرده و خواستار ملاقات یا تماس با فرزندان خود شدند.پیش از این نیز تصاویری از تجمع خانواده بازداشت‌شدگان در این محل منتشر شده بود.

خبرگزاری «هرانا»، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، بر اساس آخرین گزارش‌های دریافتی اعلام کرد از 26 شهریور تا شامگاه شنبه پنجم آذر، در جریان اعتراضات ایران 18173 معترض بازداشت شده‌اند که تنها هویت 3332 نفر از آنها مشخص شده ‌است.بنا به گزارش هرانا، 566 دانشجو در جریان اعتراضات ایران بازداشت شده‌اند.

خبرگزاری «امتداد»، امروز در گزارشی به نقل از الهام برادران مظفری، خواهر یکی از این دانشجویان بازداشتی امیرکبیر نوشت: «دانشجویان بازداشت شده وضعیت خوبی ندارند.» و افزود: «به خانواده دو نفر از دانشجویان بازداشتی گفته شده که تا روز دادگاه حتی به قید وثیقه از زندان خارج نخواهد شد.»

به گفته فعالان حقوق بشری، شهروندان معترض بسیاری که در جریان اعتراضات دستگیر شدند، کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی به سر می‌برند.

تایید اتهام «افساد فی‌الارض» علیه توماج صالحی
اسدالله جعفری، رئیس دادگستری اصفهان، یک‌شنبه 6 آذر، اتهام «افساد فی‌الارض» علیه توماج صالحی، خواننده رپ اعتراضی بازداشت‌شده را تایید کرد.

به گزارش خبرگزاری میزان، اسدالله جعفری، اتهامات دیگری را که به صالحی زده شده: «فعالیت تبلیغی علیه نظام»، «تشکیل و اداره دسته‌جات غیر قانونی به قصد برهم زدن امنیت کشور»، «همکاری با دولت متخاصم» و «نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی از طریق فضای مجازی و تحریک و ترغیب افراد به اعمال خشونت‌آمیز» عنوان کرد.

جعفری گفت که تاکنون جلسه دادگاهی برای توماج صالحی برگزار نشده و کیفرخواست پرونده او هفته گذشته به دادگاه‌‌های عمومی و انقلاب اصفهان ارجاع شده است.

بر اساس قوانین ایران، مجازات جرایمی مانند محاربه و افساد فی الارض می‌تواند اعدام باشد.

توماج صالحی، 8 آبان در روستای گردبیشه استان چهار محال و بختیاری توسط نیروهای حکومتی جمهوری اسلامی بازداشت شد.

بازداشت یک روزنامه‌نگار ورزشی
صدف فاطمی، همسر مهدی امیرپور، روزنامه‌نگار ورزشی با انتشار توییتی خبر داد که ماموران امنیتی ساعت دو و نیمه شب به خانه آنها حمله کرده و همسر او را بازداشت و به زندان اوین منتقل کردند.

طی هفته‌های گذشته تعدادی از خبرنگاران از جمله نیلوفر حامدی، آریا جعفری، احسان پیربرناش و سعیده فتحی توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شدند.

به گفته فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در جریان خیزش سراسری مردم ایران دست‌کم 50 روزنامه‌نگار بازداشت شده‌اند.