اتحادیه اروپا 20 مقام و نهاد ایرانی از جمله صدا و سیما را تحریم کرد


در بیانیه وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا از ایران خواسته شد که فعالیت‌های بی‌ثبات کننده خود را در یمن، لبنان، سوریه و عراق متوقف کند و به کلیه اقدامات و تلاش‌های تهدید‌آمیز خود علیه امنیت و آزادی کشتیرانی و آبراه‌های دریایی در منطقه خلیج پایان دهد

اتحادیه اروپا در بسته تحریمی جدیدی 20 مقام و نهاد متعلق به حکومت جمهوری اسلامی در ایران و از جمله آن صدا و سیما را در فهرست تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور قرار داد.

در بیانیه‌ پایانی نشست وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا که روز دوشنبه 21 آذر صادر شده این اتحادیه همچنین خواستار توقف فعالیت‌های سیاسی و نظامی بی‌ثبات کننده ایران در منطقه شده است.

بر اساس گزارش وب‌سایت اتحادیه اروپا، افراد تحریم شده، شامل پیمان جبلی، رییس صدا و سیما، محسن برمهانی، معاون صداوسیما، علی رضوانی و آمنه‌سادات ذبیح‌پور، دو بازجو-خبرنگار صداوسیما که ویدیوهای اعتراف اجباری زندانیان سیاسی و خانواده‌های کشته‌شدگان را تهیه می‌کنند، احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران است.

همچنین، مجید میراحمدی، معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور، عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی، مرتضی جوکار، معاون فرمانده سپاه در سیستان و بلوچستان، مجید سوری، معاون فرمانده سپاه در استان لُرستان، محسن کریمی، فرمانده سپاه در استان مرکزی، علیرضا حیدرنیا، فرمانده سپاه در استان البرز، امان‌الله گرشاسبی، معاون فرمانده سپاه در استان سیستان و بلوچستان، بهمن ریحانی، معاون فرمانده سپاه غرب و فرمانده سپاه در استان کرمانشاه، حبیب شهسواری، فرمانده سپاه در آذربایجان غربی، محمد عبدالله‌پور، فرمانده سپاه در استان گیلان، سیاوش مسلمی، فرمانده سپاه در استان مازندران، احمد ذوالقدر، فرمانده سپاه در استان تهران، مرتضی کشکولی، فرمانده سپاه «حضرت ابوالفضل» در استان لرستان و عیسی بیات، فرمانده لشکر 364 سپاه در شهر مهاباد در استان آذربایجان غربی نیز جزو دیگر افراد تحریم شده هستند.

بنابر این تحریم‌ها، این افراد اجازه ورود به اتحادیه اروپا را نداشته و اموال آن‌ها در این اتحادیه ضبط خواهد شد.

ساعتی پس از انتشار لیست این تحریم‌ها، آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان نیز در رشته توییتی، نسبت به اعدام دومین معترض ایرانی، «مجیدرضا رهنورد» واکنش نشان داده و نوشت: «اعدام مجید‌رضا رهنورد تلاش آشکار دیگری برای ارعاب ایرانیانی است که می‌خواهند در آزادی زندگی کنند. در اتحادیه اروپا، امروز بسته سوم تحریم‌ها را علیه ده‌ها تن از فرماندهان سپاه پاسداران، اعمال کردیم».

او همچنین افزود «اسامی کسانی که مسئول فیلم‌هایی هستند که در آن افراد بازداشت شده با اعترافات اجباری نمایش داده می‌شوند نیز در این لیست تحریم‌ها قرار دارد.»

او همچنین خطاب به سرکوب‌گران مردم ایران نیز نوشت: «دارایی‌های شما را مسدود کرده‌ایم، همکاری و ورود شما را (به اتحادیه اروپا) ممنوع کرده‌ایم و در کنار مردم ایران هستیم و فشار بر رژیم را افزایش می‌دهیم.»

پیش از آن آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان پیش‌تر خبر داده بود که اتحادیه اروپا درنظر دارد، در تحریم‌‌هایی جدید سپاه پاسداران ایران را هدف قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، بربوک، دوشنبه 21 آذر طی اظهاراتی گفته بود: «با این بسته تحریمی، به صورت ویژه افرادی که مسئول اعدام‌ها و خشونت علیه مردم بی‌گناه هستند را مورد هدف قرار می‌دهیم.»

بربوک در این زمینه افزود «این افراد معمولا اعضای سپاه پاسداران هستند، اما شامل کسانی که با ویدیوهای اجباری، تلاش می‌کنند مردم را ترسانده و یا مجازات کنند نیز می‌شود.»

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا نیز پیش‌تر گفته بود که امروز دوشنبه این اتحادیه درباره اعمال بسته تحریم‌های «بسیار سخت‌گیرانه‌ای» علیه ایران توافق خواهد کرد.

او طی اظهاراتی پیش از حضور در نشست وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا افزود:« بسته تحریم‌های بسیار قاطعانه‌ای را اعمال خواهیم کرد. و گفت:« هر اقدام ممکنی را در حمایت از دختران جوان و تظاهرکنندگان مسالمت‌جو اتخاذ خواهیم کرد.»

اتحادیه اروپا همچنین 4 مقام و 4 نهاد ایرانی را به‌دلیل ارسال پهپادهای انفجاری به روسیه برای کاربرد در جنگ علیه اوکراین، در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است.

وزرای خارجه اعضای این اتحادیه دوشنبه همچنین با اختصاص دو میلیارد یورو به صندوق کمک به هزینه‌های نظامی اوکراین موافقت کردند که پس از گذشت 10 ماه از آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین تقریبا از اعتبار مالی خالی شده است.

شورای اروپایی که شامل کشورهای عضو اتحادیه اروپا می‌شود تاکید کرد که متعاقبا نیز می‌توان در حمایت از اوکراین اعتبارهای مالی به این صندوق اختصاص داد.