گلوبال نیوز: جمهوری اسلامی؛ در آستانه سقوط

در آستانه پنجمین ماه از آغاز اعتراضات سراسری ضد‌حکومتی در ایران، وب‌سایت خبری تحلیلی «گلوبال نیوز» کانادا در گزارشی رژیم جمهوری اسلامی را «حکومتی بسیار شکننده» توصیف کرد.

این رسانه کانادایی، سه‌شنبه 27 دی در گفت‌وگویی با «شهرزاد مجاب»، استاد ایرانی-کانادایی دانشگاه تورنتو در رشته «مطالعات زنان و جنسیت»، ضمن اشاره به این‌‌که اعتراضات هنوز ادامه دارد و شهروندان ایران از روش‌های مختلف برای نشان دادن مخالفت خود با رژیم جمهوری اسلامی استفاده می‌کنند، نوشت: «مرگ این جوان 22 ساله به دست پلیس اخلاق ایران در 16 سپتامبر 2022، خشم جمعی شدیدی که سال‌ها بر اثر مسائلی مانند اقتصاد، تبعیض علیه اقلیت‌های قومی و همچنین محدودیت‌های اجتماعی و سیاسی در جامعه نهفته شده بود را به خروش درآورد.»

شهرزاد مجاب با تاکید بر این‌که اعتراضات ضد‌حکومتی جاری تاکنون بزرگ‌ترین تهدید علیه موجودیت رژیم جمهوری اسلامی بوده است، به گلوبال نیوز گفت: «بازگشت به دوران قبل از کشته شدن مهسا امینی ناممکن است. آن اتفاق افتاده و قابل برگشت نیست و باید رو به جلو برود.»

گلوبال نیوز همچنین با تاکید بر تاثیر بحران‌های اقتصادی و تورم افسارگسیخته‌ای که جمهوری اسلامی تحت اثر تحریم‌ها در سال‌های گذشته با آن روبرو بوده، نوشت: «هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که رژیم (جمهوری اسلامی) روی سیاست‌های جدیدی کار می‌کند تا بتواند اعتماد عمومی را به خود جلب کند، در عوض توان خود را بر سرکوب اعتراضات متمرکز کرده است.»

این گزارش در حالی از بسیار شکننده بودن رژیم تهران خبر می‌دهد که جوانان بدون توجه به تهدیدهای مقامات جمهوری اسلامی و احکام اعدام صادره یا در شرف صدور علیه آنها، برای تظاهرات ضد‌حکومتی در روزهای 29 و 30 دی‌ماه در تهران و چند شهر دیگر فراخوان داده‌اند.

تایمز: اختصاص منابع کلان به سرکوبگران مردم

روز دوشنبه هم‌زمان با تجمع‌های اعتراضی مردم ایران در استراسبورگ برای درخواست از اروپا که سپاه پاسداران را سازمانی تروریستی بشناسد، رسانه بریتانیایی تایمز گزارشی با محوریت اختصاص منابع مالی کلان از طرف جمهوری اسلامی به سپاه پاسداران ایران منتشر کرد.

در بخشی از این گزارش می‌خوانیم: «در حالی که مردم ایران برای پرداخت هزینه مواد غذایی با مشکل مواجه‌اند، رهبران این کشور منابع مادی کلان را به نیروهایی اختصاص می‌دهد که به طرز وحشیانه‌ای اعتراض‌ها در خیابان‌ها را سرکوب می‌کنند. نیروهای امنیتی ایران که در سرکوب اعتراض‌های سراسری نقش خشونت‌آمیزی داشته‌اند، با وجود فروپاشی اقتصاد کشور، ۳ میلیارد دلار تامین هزینه شدند. در لایحه بودجه که با چند هفته تاخیر از طرف دولت انجام گرفت، بودجه شبه‌نظامیان دولتی (سپاه پاسداران انقلاب اسلامی)، ۲۸ درصد افزایش یافته است. در همین حال، برخی از کارشناسان درآمد واقعی این شبه‌نظامیان را تا ۱۷ میلیارد دلار تخمین می‌زنند.»

تایمز در ادامه تاکید کرد: «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک سازمان مخفی است که از فروش غیرقانونی نفت نیز درآمد دارد و به حمایت مالی از گروه‌های تروریستی در سراسر منطقه از جمله حزب‌الله لبنان و حوثی‌ها در یمن معروف است.»

نیوزویک: مخالفت با ریشه‌های حکومت

نیوزویک در تحلیل تازه‌ خود درباره خیزش سراسری مردم ایران نوشت: «چهار ماه پس از تشییع جنازه مهسا امینی، حکومت ایران همچنان به نبرد خونین خود با معترضان ادامه می‌دهد. در کشوری که به‌شدت برای کنترل انتشار اطلاعات تلاش می‌کند، مخاطبان در سراسر جهان حالا دیگر نشانه‌هایی را دیده‌اند از این که رژیمی که بر پایه انقلاب بنا شده، اکنون خودش بسیار آسیب‌پذیر است.»

این رسانه در گزارش خود با اشاره به انتشار برخی اخبار دروغین مبنی بر لغو فعالیت گشت ارشاد برای خاموش کردن اعتراض‌ها، به نقل از یک زن جوان ایرانی نوشت: «حالا دیگر حتی اگر گشت ارشاد نیز وجود نداشته باشد، چیزی تغییر نمی‌کند. ما گرفتار این بازی‌های سیاسی نخواهیم شد. این اصل اساسی رژیم و نظام است که مردم با آن مشکل دارند. نارضایتی از این حکومت سال‌ها وجود داشته و با بدتر شدن مشکلات اقتصادی قوی‌تر نیز شده است.»

نیوزویک در گزارش خود به آزادی اجتماعی زنان پیش از انقلاب اسلامی پرداخت و افزود: «زنان ایرانی که پس از سال ۱۹۷۹ متولد شده‌اند، فرهنگ‌های دوگانه، سرکوب در داخل و آزادی در خارج از کشور را تجربه کرده‌اند، آن‌ها از طریق سفر و رسانه‌های اجتماعی، شیوه‌های زندگی دیگری غیر از وضعیت خودشان را دیده‌اند. این زنان به‌طور ناخواسته سیستم ظالمانه‌ای را به ارث برده‌اند که آن‌ها را از همسالان خود در سراسر جهان متمایز می‌کند. آن‌ها نمی‌خواهند از خواسته‌های یک رژیم دینی اسلام‌گرا تبعیت کنند و حالا دیگر به گروه‌های اصلاح‌طلب نیز برای بهبود اوضاع اعتماد ندارند.»
در بیش از 120 روز گذشته، اعتراضات در بیش از 100 شهر ایران ادامه یافته و معترضان به‌رغم سرکوب گسترده و کشتار بیش از 523 نفر، از جمله ده‌ها کودک، زن و مرد معترض جوان، صحنه‌ اعتراض علیه حکومت را ترک نکرده‌ و همچنان با قاطعیت خواهان سرنگونی رژیم جمهوری اسلامی هستند.