زلزله سوریه و ترکیه؛ رژیم اسد نیمی از کمک‌ها به مناطق زلزله‌زده را مصادره می‌کند

در گرماگرم تبادل اتهامات میان رژیم سوریه و جامعه بین‌المللی در خصوص ارسال کمک‌ به زلزله‌زدگان ترکیه و سوریه، دیدبان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که تحریم‌ها، مانع رسیدن این کمک‌ها به فرودگاه‌های مناطق زیر کنترل رژیم اسد نشده است.

رامی عبدالرحمن، مدیر دیدبان حقوق بشر سوریه، یکشنبه 23 بهمن در گفت‌وگو با «العربیه» با تاکید بر وجود مشکل در توزیع این کمک‌ها، این پرسش را مطرح کرد که آیا این کمک‌ها به دست افراد نیازمند می‌رسد؟
نبود سازوکار شفاف توزیع
عبدالرحمن با تاکید بر ورود کمک‌هایی از سوی کشورهای عربی، خواهان سازوکاری برای توزیع این کمک‌ها در میان افراد نیازمند و نه سرقت آنها شد.

او همچنین فاش کرد که رژیم اسد، رسیدن کمک‌ها به مناطق خودمختار کردستان سوریه یا هلال احمر کردی را عملا مشروط به مصادره نیمی از این کمک‌ها کرده است.

از سویی دیدبان حقوق بشر سوریه تاکید کرد که نمی‌توان برآوردی از شمار مفقودشدگان در شمال غرب سوریه بر اثر زلزله به‌دست داد، اما تعداد آنها بسیار زیاد است.

دشواری ورود کمک‌ها
دیدبان حقوق بشر سوریه افزود: «محدودیت امکانات باعث ناکامی در نجات افراد زنده گرفتار در زیر آوار شده است.»

در بیانیه این مرکز با توضیح دشواری ورود کمک‌ها به مناطق زلزله‌زده، خاطرنشان‌شده که صرفا ورود کمک‌های ارسالی سعودی ثبت شده است.

به گفته دیدبان حقوق بشر سوریه، زمین‌لرزه دوشنبه، جان بیش از 5200 نفر را در کشوری گرفت که 12 سال متحمل جنگی بوده که صدها هزار کشته و میلیون‌ها آواره در داخل و خارج از سوریه برجای گذاشته است.

در حالی که دولت تحت تحریم بشار اسد خواهان دستیابی به کمک‌های سازمان ملل از طریق هماهنگی با خود از داخل سوریه و نه از مرز سوریه با ترکیه است، برخی از ناظران، دمشق را به هدایت این کمک‌ها به سوی مناطق تحت کنترل خود متهم می‌کنند.