کارگران ساختمانی در رویای خانه‌دار شدن: بین ۶۰ تا ۱۰۰ درصد درآمد ماهانه قشر متوسط خرج اجاره‌خانه می‌شود

صاحب‌خانه شدن مدتی‌ است که تبدیل به دور از تصورترین دستاوردها برای زندگی کارگران در ایران شده است. اما این روزها دست یافتن به خانه مناسب اجاره‌ای هم چندان ساده نیست. بر اساس آماری که انجمن صنفی کارگران ساختمانی از میان ۲۵ هزار نفر کارگر ساختمانی که عضو این انجمن بودند جمع‌آوری کرده است، حدود ۸۵ درصد از اعضا در ضعیف‌ترین نقاط شهری زندگی می‌کنند و نزدیک به ۴۰ درصد کل اعضا مستاجرند.

با این اوصاف، کارگرانی که خانه می‌سازند نیز با مشکلات عدیده‌ای در تامین مسکن دست و پنجه نرم می‌کنند. تجارت نیوز در گزارشی اعلام کرد که اکنون بین ۶۰ تا ۱۰۰ درصد درآمد ماهانه اقشار متوسط و نیازمند که کارگران هم جزو آن‌ها هستند، خرج پرداخت اجاره می‌شود. اکنون برای اجاره یک خانه با متراژ کم در پایتخت حداقل ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان رهن و تمام یک حقوق پایه به‌عنوان اجاره ماهانه نیاز است.

هم‌زمان، بابک نگاهدار، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، نیز از ۱۰ برابر شدن هزینه‌های مسکن در عرض پنج سال اخیر از سال ۱۳۹۸ تا امروز، خبر داد و عنوان کرد که امروز مسکن پرهزینه‌ترین مولفه سبد معاش خانوارهای ایرانی‌ است. این فعال کارگری در ارتباط با سهم مسکن در سبد خانوار در کشورهای مختلف گفت که در کشورهای پیشرفته و صنعتی، سهم مسکن از سبد خانوار بین ۲۲ تا ۳۰ درصد است؛ در شهرهای بسیار بزرگ و صنعتی جهان مثل برلین آلمان، مادرید اسپانیا یا توکیو در ژاپن، سهم مسکن بین ۲۸ تا ۳۰ درصد است اما در شهرهای کوچک‌تر این سهم بین ۲۲ تا ۲۶ درصد است.

توفیقی در ادامه گفت: «در کشور ما در ایده‌آل‌ترین شرایط بنابر آمار رسمی، سهم مسکن از سبد خانوار از ۴۸.۹ تا ۷۳ درصد است؛ در تهران سهم مسکن از سبد معیشت خانوار، ۷۳ الی ۷۵ درصد است؛ در کلانشهرهایی مثل اصفهان، مشهد و شیراز، این سهم بالاتر از ۴۸ درصد است.»با همه این‌ها، شرایط بازار مسکن بسیار دورتر از وعده‌های دولت در آغاز کار است. مسکن ارزان و ساخت ۴ میلیون واحد در طی ۴ سال وعده‌ای است که دولت با وجود گذشت دو سال حتی به آن نزدیک نیز نشده است. روز شنبه رئیس فراکسیون راهبردی مجلس اعلام کرد که محقق کردن این وعده برای دولت به ۵ هزار همت پول نیاز دارد.

محمدرضا میرتاج‌الدینی در همایش راهبردهای اقتصاد مسکن، انبوه‌ساری و معماری گفت: «هدف‌گذاری دسترسی ١٢ سال به مسکن از موضوعات مهم در برنامه هفتم است در حال حاضر مدت زمان دسترسی به مسکن در ایران ٢٠ سال است، در حالی که در کشورهایی یک سال است. همچنین اصلاح واحد‌های ناپایدار در بافت فرسوده از دیگر برنامه هفتم توسعه است.»

به گزارش ایلنا، بابک نگاه‌داری، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، نیز در همان همایش سه عامل گرانی مسکن را اینگونه معرفی کرد: «اولین عامل اثر گذار بحث تورم است و تورم در قیمت گذاری مسکن اثرگذار است، عامل دوم کاهش تولید مسکن در دهه ٩٠ است که این کاهش تولید در عرضه و در نهایت قیمت‌ها در بازار مسکن اثرگذار بوده و عامل سوم بحث سوداگری در بازار مسکن بوده‌ است.»

رئیس کمسیون عمران مجلس نیز روز شنبه عنوان کرد که بسیاری از مردم خواب خانه‌دار شدن را هم نمی‌توانند ببینند. محمدرضا رضایی‌کوچی با بیان اینکه ایران در حال حاضر با کسری پنج میلیون واحد مسکونی مواجه است، گفت: «در همین تهران در مناطق معمولی بدون احتساب قیمت زمین، هزینه ساخت هر متر مربع مسکن به ١۴ میلیون تومان رسیده است. قرار شده که ۵۵٠ میلیون تومان وام مسکن ارائه شود اما با بازپرداخت ١٢ میلیون تومان آن هم اگر یک میلیارد تومان آورده داشته باشند حال اینکه کدام جوان می‌تواند اقساط ١٢ میلیون تومان را بپردازد و یک میلیارد تومان آورده داشته باشد. بسیاری از جوانان از ترس تامین مسکن ازدواج نمی‌کنند.»