آمریکا قطعنامه شورای امنیت برای توقف درگیری‌ غزه را وتو کرد

آمریکا قطعنامه شورای امنیت را که خواستار توقف درگیری‌ها برای رساندن کمک‌های انسانی به نوار غزه شده بود، وتو کرد. ارتش اسرائیل یک فایل صوتی را در اکانت ایکس منتشر کرده که گفته می‌شود در آن سخنان دو عضو حماس شنیده می‌شود.

حمله ناگهانی حماس به اسرائیل دقیقا ۵۰ سال پس از جنگ یوم کیپور (در سال ۱۹۷۳) رخ داد. در آن زمان حمله کشورهای عربی به رهبری مصر پس از ۶ روز به شکست مصر و سوریه انجامید اما این جنگ در چنین روزی روحیه ملی و دینی یهودیان را به شدت آزرد. حال نیز ابعاد جنگ و تلفات در اسرائیل بی‌سابقه است و دولت اسرائیل گفته که مردم باید خود را برای جنگی طولانی‌مدت آماده کنند.

رویارویی پلیس برلین با تظاهرکنندگان
با وجود ممنوعیت تظاهرات در رابطه با جنگ در خاورمیانه، گروهی به طرفداری از فلسطینی‌ها در برلین به خیابان‌ها رفتند. آنها مواد آتش‌زا، سنگ‌ و بطری‌ به سوی پلیس پرتاب کردند. به گفته یک سخنگوی پلیس، وضعیت بسیار ملتهب است.

چند صد نفر نیز برابر وزارت خارجه تجمع کردند. آنها در اعتراض به خشونت در خاورمیانه قصد تجمع داشتند اما به گفته برگزارکنندگان، این تجمع به سرعت خاتمه یافت، زیرا آنها کنترلی بر جمعیت گردآمده نداشتند.

مقابله با تظاهرکنندگان مقابل سفارت آمریکا در بیروت
به دنبال تظاهرات گروه بزرگی از معترضان به حمله به بیمارستان الاهلی در نوار غزه در نزدیکی سفارت آمریکا در بیروت، نیروهای امنیتی لبنان با استفاده از گاز اشک آور و ماشین آب پاش وارد عمل شدند و آنها را به عقب راندند. برخی از معترضان پرچم فلسطین را به اهتزاز درآوردند و برخی دیگر با پرتاب سنگ به نیروهای امنیتی حمله کردند.

حماس می‌گوید اسرائيل مسئول این حمله است و اسماعیل هنیه، رهبر حماس نیز روز گذشته مدعی شد این حمله با پشتیبانی آمریکا انجام شده است. این در حالی است که اسرائيل شواهدی دال بر فرود موشک‌های جهاد اسلامی در محوطه‌ای در نزدیکی بیمارستان را منتشر کرده است.

جک نلسون سخنگوی سفارت آمریکا در بیروت گفت که به ساختمان سفارت خسارتی وارد نشده و آمریکا پیشاپیش از این تظاهرات آگاه بوده است. از روز گذشته سفارت‌خانه‌های اسرائيل و آمریکا صحنه تجمع معترضین در بسیاری ازکشورهای منطقه بود.

طرفداران حزب‌الله لبنان در سایر نقاط بیروت، از جمله در جنوب آن دست به تظاهرات علیه آمریکا و اسرائیل زدند.

وزیر خارجه اسرائیل خواستار افشای عاملان حمله به بیمارستان الاهلی شد
الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل از سازمان ملل خواست عاملان حمله موشکی به بیمارستان الاهلی در غرب غزه را افشا کند. او گفت از آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد خواسته این را اعلام کند که “سازمان‌های تروریستی فلسطینی” مسئول انفجار این بیمارستان بودند.

کوهن روز چهارشنبه در پلتفرم ایکس نوشت: «سازمان ملل باید فورا شفاف سازی و جهاد اسلامی را محکوم کند.»

اسقف اورشلیم: به بیمارستان الاهلی هشدار داده شده بود
به گفته حسام نعوم، اسقف کلیسای انگلیکان اورشلیم که بیمارستان الاهلی در غزه را تامین مالی می‌کند، ارتش اسرائیل حداقل سه بار قبل از انفجار ویرانگر روز سه شنبه خواستار تخلیه بیمارستان الاهلی در نوار غزه شده بود.

اسقف حسام نعوم گفت: «ارتش از روز یکشنبه و پس از اینکه دو طبقه از بیمارستان در اثر گلوله باران آسیب دید، بارها هشدار داد که ساختمان باید تخلیه شود.»

با این حال کارکنان حاضر به تخلیه بیمارستان نشدند. او حاضر نشد در مناقشه بر سر این که بیمارستان هدف چه نیرویی قرار گرفته موضعگیری کند و گفت: «ما به عنوان روحانی، متخصص نظامی نیستیم. اما مردم باید به مرگ و ویرانی که غزه متحمل می‌شود توجه کنند».

او افزود: «ما فقط می‌خواهیم به مردم نشان دهیم که در محل چه اتفاقی می‌افتد و امیدواریم که همه درک کنند که ما از این جنگ به شدت خسته شده‌ایم.»

هماهنگ کننده صلح خاورمیانه: خطر گسترش جنگ خیلی جدی است
میانجی سازمان ملل متحد نسبت به خطر جدی گسترش جنگ در خاورمیانه هشدار داد. تور ونسلند، هماهنگ کننده سازمان ملل متحد برای روند صلح خاورمیانه روز چهارشنبه در برابر شورای امنیت گفت: «با تحرکاتی که در منطقه می‌بینم و در ملاقات‌هایی که در آنجا دارم باید بگویم این خطر بسیار واقعی و بسیار بزرگ است.»

مصر اجازه اسکان فلسطینیان در کشورش را نمی‌دهد
عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر به شدت نسبت به طرح اخراج فلسطینیان از نوار غزه و ورود آنها به کشورش هشدار داد. سیسی پس از دیدار با اولاف شولتس، صدراعظم ‌آلمان گفت: «مصر این ایده را رد می کند که مسئله فلسطین تنها از طریق نظامی حل خواهد شد یا یک مهاجرت دسته جمعی رخ خواهد داد.»

به گفته او هر گونه تلاش برای تخلیه فلسطینیان از غزه و روانه کردن آنها به مصر منجر به اعزام فلسطینی‌ها از کرانه باختری به اردن خواهد شد. سیسی تاکید کرد که “این امکان پذیر نیست و بسیار خطرناک است”. او هشدار داد که میلیون‌ها مصری علیه چنین طرح‌هایی به مخالفت برخواهند برخواست.

سیسی خاطرنشان کرد که شبه‌جزیره سینا پس از آن می‌تواند به پایگاهی برای حملات علیه اسرائیل و رویارویی نظامی مستقیم بین مصر و اسرائیل تبدیل شود. مصر مدت‌هاست که در شبه جزیره سینا علیه افراط گرایان اسلامی می‌جنگد.

ملک عبدالله، پادشاه اردن نیز در جریان سفر اخیر خود به برلین به وضوح مخالفت مصر و اردن برای پذیرش پناهجویان فلسطینی را اعلام کرده بود. سیسی ‌همچنین گفت: «فلسطینی‌ها حق دارند کشور مستقل خود را در مرزهای سال ۱۹۶۷ را با پایتختی در بیت المقدس شرقی تأسیس کنند.»

شولتس در این دیدار تاکید کرد که به فلسطینیان باید در نوار غزه کمک شود.

رئیسی خواستار قطع رابطه کشورهای مسلمان با اسرائیل شد
ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران در سخنرانی خود در تهران خواستار قطع مناسبات “امت اسلامی” و “دولت‌های آزادی‌خواه” با اسرائیل شد. او از کشورها خواست سفرای اسرائیل را اخراج و سفارتخانه‌های این کشور را تعطیل کنند.

روز گذشته نیز علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در سخنان خود اسرائیل را تهدید کرد و گفت “کسی نمی‌تواند جلوی مسلمانان و نیروهای مقاومت را بگیرد”.

اسرائیل “ممانعتی برای” ارسال کمک از مصر نخواهد کرد
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، اعلام کرد که قصد ندارد مانع ارسال کمک‌های بشردوستانه از مصر به نوار غزه شود. دفتر او بعد از ظهر روز چهارشنبه اعلام کرد که این شامل تحویل غذا، آب و دارو برای مردم غیرنظامی است.

گذرگاه رفح تنها مرز غزه با مصر است که از سوی اسرائیل کنترل نمی‌شود. این گذرگاه تنها راه ارسال کمک‌های بشردوستانه به داخل غزه است.

آمریکا قطعنامه شورای امنیت برای توقف درگیری‌ها در غزه را وتو کرد

ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه پیش‌نویس قطعنامه ارائه شده به شورای امنیت سازمان ملل متحد را وتو کرد. این قطعنامه خواستار توقف درگیری‌ها برای رساندن کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه شده بود. این در حالی است که آمریکا خود در روزهای اخیر تلاش کرده راه‌حلی برای دسترسی ساکنان غزه به این کمک‌ها باز کند.

لیندا توماس-گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل، وتوی کشورش را اینگونه توجیه کرد که در پیش‌نویس قطعنامه اشاره‌ای به “حق اسرائیل برای دفاع از خود” نشده است. این پیش‌نویس را برزیل ارائه کرده بود که در حال حاضر ریاست این عالی ترین نهاد سازمان ملل را بر عهده دارد. در متن ارائه شده، از جمله “حملات تروریستی فجیع حماس” به اسرائیل محکوم شده است.

از ۱۵عضو شورای امنیت سازمان ملل، ۱۲ عضو به آن رای مثبت دادند. روسیه و بریتانیا رای ممتنع دادند. ایالات متحده آمریکا که حق وتو نیز دارد، تنها کشوری بود که به آن رای منفی داد.

روز دوشنبه نیز روسیه پیش‌نویسی را درباره جنگ اسرائیل و حماس ارائه کرد که آن نیز در شورای امنیت رای نیاورد. پیش‌نویس روسیه “همه اقدامات تروریستی” را محکوم کرده بود اما به طور مستقیم به حماس اشاره‌ای نکرده بود.

پوتین خواستار مذاکره برای پایان دادن به درگیری در خاورمیانه شد
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه حمله موشکی به بیمارستان الاهلی در نوار غزه را “رویدادی وحشتناک” توصیف کرد و خواستار مذاکره فوری برای پایان دادن به درگیری‌ها در خاورمیانه شد.

پوتین در یک کنفرانس مطبوعاتی در پکن که از تلویزیون دولتی روسیه پخش شد، گفت: «کشته‌ها و مجروحان بسیار نشانه این است که این درگیری باید هرچه سریعتر پایان یابد.»

روسیه که با حماس نیز در تماس است، تمایلی به مقصر دانستن حماس در این حمله ندارد.

آمریکا منابع مالی حماس را مورد تحریم قرار می‌دهد
پس از حمله بزرگ حماس به اسرائیل، ایالات متحده ۱۰ تن از اعضا و حامیان این سازمان را تحریم کرد. به گفته وزارت خزانه داری آمریکا این اقدامات تنبیهی منابع درآمد حماس را هدف قرار می‌دهند.

این تحریم‌ها شامل اعضا و حامیان تامین مالی این سازمان تروریستی در کرانه باختری، الجزایر، قطر، سودان و ترکیه می‌شوند. آمریکا همچنین ایمان نوفال، یکی از فرماندهان ارشد حماس را تحریم کرد که حماس می‌گوید روز سه شنبه در حمله اسرائیل به نوار غزه کشته شده است.

اسرائیل از اتباع خود خواست ترکیه را ترک کنند
مقامات اسرائیل از شهروندان خود خواستند به سرعت ترکیه را ترک کنند. کنسولگری اسرائیل تایید کرد که بالاترین سطح هشدار در حال حاضر برای سفر به ترکیه داده شده است.

پس از اصابت موشک به بیمارستانی در شهر غزه که صدها کشته برجای گذاشت، شب گذشته و در جریان تظاهراتی در مقابل کنسولگری اسرائیل در استانبول درگیری‌هایی روی داد که ده‌ها زخمی برجای گذاشت.

شورای امنیت ملی اسرائیل همان شب اعلام کرد که با توجه به “افزایش تهدید تروریستی علیه اسرائیلی‌ها در خارج از کشور” همه شهروندان اسرائیلی باید هر چه سریع‌تر ترکیه را ترک کنند.

ابراز همدردی بلینکن با مردم غزه در تماس تلفنی با محمود عباس
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، صبح امروز در تماسی تلفنی با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، به خاطر انفجار مرگبار در بیمارستان الاهلی شهر غزه با مرم فلسطین ابراز همدردی کرد. اسرائیل موشک‌های جهاد اسلامی را علت این انفجار می‌داند.

بلینکن در بیانیه وزارت خارجه آمریکا بر “حمایت مستمر ایالات متحده از مردم فلسطین” تاکید کرد. او گفت که “تروریست‌های حماس نماینده فلسطینی‌ها یا آرزوهای مشروع آنها برای تعیین سرنوشت، برابری و کرامت، آزادی، امنیت و عدالت نیستند.”

بلینکن بر “تعهد قاطع آمریکا نسبت به حفظ قوانین بین‌المللی در جنگ که شامل حفاظت از غیرنظامیان می‌شود”، تاکید کرد.

وزیر خارجه آمریکا و رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین همچنین درباره هماهنگی برای ارائه کمک‌های بشردوستانه فوری و حیاتی به غیرنظامیان در غزه و تلاش‌ برای جلوگیری از گسترش درگیری همراه با متحدان خود گفت‌گو کردند.
بیمارستان الاهلی؛ انگشت اتهام جهان عرب به سوی اسرائیل
علیرغم شواهدی مبنی بر این که پرتاب موشک به بیمارستان الاهلی در نوار غزه می‌تواند کار جهاد اسلامی باشد، جهان عرب به اتفاق آرا اسرائیل را مسئول این حمله مرگبار می‌داند.

حتی متحدان اسرائیل نیز تصاویر ویدئویی ارتش اسرائیل مبنی بر اصابت یک موشک از جهاد اسلامی در نوار غزه به بیمارستان را نپذیرفته‌اند. این در حالی است که ارتش اسرائیل صبح روز چهارشنبه “شواهد” روشنی در این رابطه ارائه کرد.

امارات متحده عربی و بحرین که در سال ۲۰۲۰ به عنوان بخشی از توافق‌نامه ابراهیم با میانجی‌گری آمریکا با اسرائیل روابط دیپلماتیک برقرار کردند، همچنان این اقدام را به عنوان “حمله اسرائیل” محکوم می‌کنند.

فایل صوتی دو مقام حماس؛ موشک‌های جهاد اسلامی به بیمارستان اصابت کرده
ارتش اسرائیل یک فایل صوتی را در اکانت ایکس منتشر کرده که گفته می‌شود در آن سخنان دو عضو حماس شنیده می‌شود. در این تماس یکی از آنها به دیگری می‌گوید که موشک‌هایی که به بیمارستان الاهلی خورده متعلق به جهاد اسلامی است، زیرا “ترکش‌ها محلی است و نه مانند ترکش‌های اسرائیلی”.

همچنین گفته می‌شود که “موشک از “پشت قبرستان بیمارستان شلیک شده و چون خراب بودند در همانجا افتاده‌اند.”

بنا بر اطلاعات منابع فلسطینی در نوار غزه ۴۷۱ نفر در این حمله کشته و ۳۲۴ تن زخمی شدند. حماس این حمله را به اسرائیل نسبت داد و اسرائیل می‌گوید این تلفات ناشی از موشک‌هایی است که جهاد اسلامی شلیک کرده و در همان محل منفجر شده‌اند.

اسرائيل صبح روز چهارشنبه ویدیویی را منتشر کرد و گفت که در آنها می‌توان محل شلیک این موشک‌ها در نزدیکی بیمارستان را دید. این اخبار هنوز از سوی منابع مستقل تایید نشده است.