گوترش از گذرگاه رفح بر اهمیت ورود کمک‌های بشردوستانه برای نجات ساکنان غزه تاکید کرد


سازمان ملل متحد: انتظار می‌رود اولین محموله کمک‌های بشردوستانه «در دو روز آینده» وارد غزه شود

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، طی یک سخنرانی در گذرگاه رفح، در طرف مصری اعلام کرد که «کامیون‌های امدادرسان باید در اسرع وقت وارد غزه شود.»

گوترش، جمعه 28 مهر، با بیان اینکه بیش از دو میلیون نفر در نوار غزه بدون آب، غذا، برق و سوخت هستند، تاکید کرد که «ورود کمک‌های بشردوستانه برای بسیاری از غیرنظامیان در غزه حدفاصل بین مرگ و زندگی است.»

وی، در این باره افزود: «سازمان ملل در حال تماس با همه طرف‌ها به‌ویژه آمریکا، مصر و اسرائیل است تا شروط‌ و محدودیت‌هایی که مانع از ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه می‌شود، برچیده شود».

دبیرکل سازمان ملل متحد، با اشاره به اهمیت حل بحران سوخت برای تردد کامیون‌های امدادی، تاکید کرد که باید اطمینان حاصل شود که کامیون‌ها روزانه وارد غزه می‌شوند تا به ساکنان غزه به صورت مستمر امدادرسانی کنند.

گوترش، اظهار داشت: «ما باید اطمینان حاصل کنیم که سوخت کافی در غزه برای ارسال کمک به غیرنظامیان وجود دارد.»

وی همچنین با اشاره به اینکه آتش‌بس میان طرف‌های متخاصم، ورود کمک‌ها به غزه را تسهیل می‌کند، ابراز امیدواری کرد که در آینده بر اساس راه حل تشکیل دو کشور برای حل و فصل مناقشه جاری اقدام شود.

دبیرکل سازمان ملل متحد، «از نقش طرف مصری در تلاش برای تدارک و تسهیل ورود کامیون‌های امدادی به غزه تمجید کرد.»

شایان ذکر است که گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، جمعه در چارچوب سفر به مصر وارد فرودگاه العریش در شمال سینا شده است.

تقویت امنیت در طرف مصری گذرگاه رفح
گوترش، همزمان با تقویت استقرار نیروهای امنیتی و ارتش مصر احتمالاً در گام بعدی اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه و امدادرسانی به نوار غزه را خواهد داد.

در همین راستا، مارتین گریفیث، هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد، اعلام کرد: محموله کمک‌های اولیه به نوار غزه از طریق گذرگاه رفح با مصر، پس از اینکه انتظار می‌رفت، جمعه، وارد نوار محاصره شده شود، حداکثر تا شنبه 29 مهر وارد این باریکه خواهد شد.

سخنگوی گریفیث در ژنو به نقل از وی گفت: «ما در حال گفت‌وگوهای فشرده با همه طرف‌های ذیربط هستیم تا روند ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه در اسرع وقت آغاز شود»، وی همچنین افزود:«احتمالا اولین محموله کمک‌های بشردوستانه، شنبه وارد باریکه غزه خواهد شد.»

در همین ارتباط مقامات مصری در حال بازسازی جاده گذرگاه رفح از سمت فلسطین برای آماده‌سازی جهت ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار هستند.

«العربیه» به نقل از منابع آگاه گزارش کرد که «در حال حاضر تدارکات فشرده‌ای در گذرگاه رفح به‌منظور آماده‌سازی برای بازگشایی آن و رساندن کمک‌ها به ساکنان غزه در حال انجام است.»

این منابع گزارش دادند که در حدود 175 کامیون، در انتظار ورود به غزه برای رساندن کمک‌های بشردوستانه به ساکنان این باریکه هستند.

دشواری کمک‌رسانی به غزه
از سویی آژانس «انروا» وابسته به سازمان ملل در غزه در تازه‌ترین واکنش‌های خود به تاخیر در کمک‌رسانی به غزه اعلام کرد که روزانه دست‌کم به ورود 100 کامیون حامل کمک‌های بشردوستانه به غزه نیاز است.

برنامه جهانی غذا نیز با اشاره به ویران شدن زیرساخت‌ها در غزه روند کمک‌رسانی را در صورت ورود کامیون‌ها و آغاز شدن بسیار دشوار پیسش‌بینی کرد.

به گفته «منابع العربیه» اسرائیل ضمن گذاشتن شرط بازرسی کامیون‌ها به محض ورود آنها به غزه با درخواست‌ها برای ورود حتی 50 کامیون کمک‌های بشردوستانه در روز برای بیش از دو میلیون نفر ساکنان غزه مخالفت کرده است.

واکنش حماس
در واکنش به تداوم محاصره شدید و محدودیت‌ها و شروط اعمال شده بر ساکنان غزه از سوی اسرائیل، گروه حماس موضوع اجازه ورود تنها 20 کامیون حامل کمک‌های بشردوستانه را تلاشی از سوی اسرائیل برای فریب افکار عمومی جهان مبنی بر حل بحران انسانی در غزه، توصیف کرد.