صلیب سرخ بین‌المللی: تخریب بیمارستان‌های غزه متوقف شود

کمیته صلیب سرخ بین‌المللی می‌گوید، حملات به مراکز درمانی غزه سیستم بهداشت و درمان این منطقه را بسیار ضعیف کرده و به “نقطه بی‌بازگشت” رسانده است. صلیب سرخ خواستار توقف حملات به بیمارستان‌های غزه شده است.

اسرائیل: حمله به بیمارستان شفا کار گروه‌های افراطی داخل مناطق فلسطینی بود
ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد که حمله به بیمارستان شفا در شهر غزه موشکی بود و توسط گروه‌های افراطی داخل مناطق فلسطینی صورت گرفت.

طبق خبر منتشره در سایت شبکه “ان‌تی‌وی” آلمان، در این بیانیه آمده که تحقیقات ارتش اسرائیل نشان از آن دارد که این موشک که از سوی سازمان‌های تروریستی در نوار غزه شلیک شد “در پرتابی اشتباهی” به بیمارستان شفا برخورد کرده است.

هدف این حمله موشکی بر اساس این بیانیه، سربازان اسرائیلی مشغول عملیات در اطراف این منطقه بود.

تصحیح تعداد جان‌باختگان؛ اسرائیل می‌گوید در حمله هفتم اکتبر حماس ۱۲۰۰ نفر کشته شدند
دولت اسرائیل آمار پیشین خود در مورد تعداد کشته‌شدگان حمله روز هفتم اکتبر گروه تروریستی حماس به اسرائیل را اصلاح کرد.

لیور حیات، سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل در گفتگو با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که در این حمله حدود ۱۲۰۰ نفر در اسرائیل کشته شده بودند و نه ۱۴۰۰ نفر که پیش از این تصور می شد.

حیات همچنین در توضیح دلیل تصحیح تعداد جان‌باختگان اظهار داشت که بسیاری از اجساد ناشناس کشف شده پس از حمله روز هفتم اکتبر، ظاهرا اجساد خود جنگجویان گروه تروریستی حماس بوده است.

اسرائیل: بیش از صدهزار نفر شمال غزه را ترک کرده‌اند
بر اساس آمار منتشر شده از سوی اسرائیل، طی دو روز گذشته بیش از ۱۰۰ هزار نفر شمال نوار غزه را به مقصد جنوب ترک کرده‌اند.

بنا به اعلام سخنگوی ارتش اسرائیل، نیروهای نظامی این کشور طی روزهای گذشته پیشروی‌های گسترده‌ای را در شمال غزه انجام داده‌اند و از ساکنان مناطق شمالی غزه خواسته‌اند مناطق درگیری را تخلیه کنند و از طریق کریدورهای امن، به سمت جنوب غزه بروند.

اسرائیل دومین کریدور بشردوستانه را برای خروج فلسطینیان باز کرد
ارتش اسرائیل روز جمعه ۱۰ نوامبر اعلام کرد که دومین کریدور بشردوستانه را برای خروج غیرنظامیان به جنوب غزه باز کرده است. بر اساس اعلام ارتش اسرائیل، فلسطینی‌ها می‌توانند از این طریق از مناطق شمالی نوار غزه به سمت جنوب بروند.

ریچارد هخت، سخنگوی ارتش اسرائیل با اشاره به اینکه جاده ساحلی الرشید به عنوان کریدور خروجی برای ساکنان شمال غزه باز شده است، از تمدید بازه زمانی خبر داد که در آن غیرنظامیان می‌توانند از طریق مسیرهای تایید‌شده به طور ایمن از مناطق درگیری خارج شوند.

بر اساس اعلام ارتش اسراییل، این کریدور بشردوستانه از ساعت ۹ صبح تا ۱۶ بعد‌ازظهر باز شده است.

اسرائیل پیش از این در روز چهارشنبه همزمان با ایجاد کریدور خروج غیرنظامیان اعلام کرده بود که ۵۰ هزار نفر از این طریق شمال غزه را به سمت جنوب ترک کردند.

تمجید بربوک از نقش و مواضع امارات متحده عربی در جنگ غزه
آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان، از کشورهای عربی خلیج فارس خواست که در یافتن راه‌حل صلح خاورمیانه با غرب همکاری کنند.

او پس از گفتگو با عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر امور خارجه امارات متحده عربی اظهار داشت: «همه انسان‌ها حق دارند در صلح و کرامت زندگی کنند.»

بربوک با تمجید از نقش امارات در افزایش حمایت از آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (اونروا) و مداوای مجروحان، این کشور را “پلی میان دنیاهای مختلف” نامید.

او گفت: «مهم بود که این کشور، به وضوح از تروریسم حماس نام برد و حق اسرائیل برای دفاع از خود را به رسمیت شناخت.»

بربوک همچنین با اشاره به این که بر هم زدن عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و کشورهای عربی، “محاسبه حیله‌گرانه حماس” بود، افزود: «ما نباید اجازه دهیم که فرصت تاریخی عادی‌سازی روابط اسرائیل با همسایگان عرب خود از بین برود.»

حمله پهپادی حزب‌الله به اسرائیل
شبه‌نظامیان گروه حزب‌الله لبنان می‌گویند که با استفاده از سه پهپاد، به دو تاسیسات نظامی در پادگان یفتاح قدیش و یک مجتمع جدید در شرق شهرک حتسودت یوشع، واقع در شمال اسرائیل حمله کرده‌اند.

ارتش اسرائیل روز جمعه با تایید این خبر اعلام کرد که یکی از این پهپادها را سرنگون کرده و دو پهپاد دیگر در شمال این کشور سقوط کرده‌اند.

هشدار صلیب سرخ در خصوص وضعیت نوار غزه
کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نسبت به وضعیت سیستم بهداشتی در نوار غزه ابراز نگرانی کرد. این سازمان با صدور بیانیه‌ای با اشاره به این که سیستم بهداشتی غزه بیش از حد تحت فشار است و با کمبود منابع روبروست اعلام کرد که وضعیت بهداشتی غزه به نقطه‌ی بی‌بازگشت رسیده است و این “جان هزاران مجروح، بیمار و آواره را به خطر می‌اندازد.”

صلیب سرخ همچنین در بیانیه خود آورده است که “تخریب بیمارستان‌ها در غزه غیرقابل تحمل شده و باید متوقف شود.”

این سازمان همچنین اضافه کرده که تیم‌های کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در روزهای اخیر “تصاویر هولناکی” را مشاهده کرده‌اند که “به دلیل تشدید خصومت‌ها بدتر نیز شده‌اند.”

انتقاد بن‌سلمان از عملیات نظامی اسرائیل در نوار غزه
محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی برای نخستین بار از اقدامات ارتش اسرائیل در نوار غزه انتقاد کرد. او در جریان نشستی با سران کشورهای آفریقایی گفت که عربستان سعودی، “تجاوز نظامی به نوار غزه، حملات هدفمند به غیرنظامیان و نقض مداوم قوانین بین‌المللی بشردوستانه” از سوی اسرائیل را محکوم می‌کند.

ولیعهد عربستان سعودی همچنین اضافه کرد که “عربستان سعودی بر لزوم پایان دادن به این جنگ و آوارگی اجباری، و ایجاد شرایط برای بازگشت به ثبات و دستیابی به صلح” تاکید دارد.

نتانیاهو: با پایان جنگ کنترل غزه را به نیروهای بین‌المللی نخواهیم داد
به گفته بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، ارتش اسرائیل باید بعد از پایان جنگ، نوار غزه را تحت کنترل خود داشته باشد.

نتانیاهو در جریان نشستی با نمایندگان شهرهای مرزی اسرائیل اظهار داشت که ارتش اسرائیل “کنترل نوار غزه را حفظ خواهد کرد” و کنترل آن را “به نیروهای بین‌المللی نخواهد داد.”

او همچنین افزود: «اما ما می‌خواهیم برای نوار غزه و خودمان آینده‌ای بهتر در تمامی خاورمیانه وجود داشته باشد. و برای تحقق این امر حماس باید از میان برود.»

نخست‌وزیر اسرائیل هیچ برنامه زمانی را برای این هدف مشخص نکرد چرا که به گفته او، این کار “ممکن است به زمان بیش‌تری نیاز داشته باشد.”

نتانیاهو پیش از این در مصاحبه با فاکس‌نیوز گفته بود که “اسرائیل قصد تصرف، اداره یا ‌اشغال نوار غزه را ندارد.”

او در عین حال گفته بود که “باید یک حکومت غیرنظامی در غزه شکل بگیرد و اسرائیل باید اطمینان حاصل کند که حملاتی نظیر حملات روز هفتم اکتبر دیگر اتفاق نخواهد افتاد.”

هفته پیش نیز یکی از مشاوران ارشد نتانیاهو با اشاره به این که “اسرائیل، به دنبال ادامه اشغال این منطقه نیست” اضافه کرده بود: «اما باید یک حضور امنیتی اسرائیل وجود داشته باشد تا ارتش بتواند بسته به تهدید، وارد عملیات شود.«

یک دقیقه سکوت در مقر اروپایی سازمان ملل در ژنو
حدود ۴۰ تن از سفرای کشورهای اروپایی در جریان نشست مقر اروپایی سازمان ملل در ژنو به یاد قربانیان خشونت‌های اخیر در خاورمیانه یک دقیقه سکوت کردند.

شرکت‌کنندگان در این اجلاس همچنین خواستار برقراری آتش‌بس برای تامین تجهیزات مورد نیاز ۲.۳ میلیون نفر از ساکنان نوار غزه شدند. در میان حاضران، نمایندگان دیپلماتیک سرزمین‌های فلسطینی و همچنین مالدیو نیز حضور داشتند.

در آغاز این نشست بدون اشاره‌ به نوار غزه از حاضران خواسته شد تا “به یادبود همه قربانیان بی‌گناهی که در حملات جان باخته‌اند و همچنین کارمندان سازمان ملل که کشته شده‌اند” یک دقیقه سکوت کنند.

سفرای حاضر در این اجلاس از جامعه بین‌المللی خواستند تا برای ارائه کمک‌های بشردوستانه “فشار حداکثری” اعمال کند. بر اساس گزارش سازمان ملل، در اثر بمباران‌های مداوم اسرائیل در نوار ساحلی غزه، ۱.۵ میلیون نفر آواره شده‌اند.

“کشته شدن یک فلسطینی” در کرانه باختری
بر اساس اعلام منابع فلسطینی، در جریان عملیات ارتش اسرائیل در اردوگاه آوارگان در نزدیکی بیت‌‌لحم، یک جوان ۱۷ ساله کشته شده است.

سازمان امداد و نجات هلال احمر، مستقر در مناطق فلسطینی مدعی شده که سربازان اسرائیلی به او شلیک کردند و چند ساعت بعد جسدش را به فلسطینی‌ها تحویل دادند. ارتش اسرائیل می‌گوید که در حال بررسی این گزارش‌ها است.

بر اساس اعلام ارتش اسرائیل، در حملات شامگاه جمعه ۱۰ نوامبر در کرانه باختری، در مجموع ۴۱ مظنون، از جمله ۱۴ عضو حماس بازداشت شده‌اند.

منابع فلسطینی: دست‌کم ۱۳ کشته و ده‌ها زخمی در درگیری‌های بیمارستان الشفا
منابع فلسطینی‌ از حمله نیروهای نظامی اسرائیل به بیمارستان الشفا در شهر غزه خبر داده‌اند. مدیر بیمارستان الشفا و همچنین منابع گروه تروریستی حماس مستقر در غزه، تعداد کشته‌شدگان را ۱۳ نفر اعلام کرده و اسرائیل را مسئول حمله به محوطه این بیمارستان دانسته‌اند.

محمد ابوسلمیه، رئیس بیمارستان الشفا همچنین از حمله به مدرسه البراق در شهر غزه خبر داده و اعلام کرده که “حدود ۵۰ کشته در اثر گلوله‌باران یک مدرسه، به بیمارستان الشفا منتقل شده‌اند.”

اسرائیل در خصوص این که آیا در این حملات دست داشته است یا خیر تا کنون اظهارنظری نکرده است. خبرگزاری فرانسه نیز اعلام کرده که قادر نیست آمار تلفات اعلام شده را تایید کند.

گزارش‌ها همچنین از ادامه درگیری‌های شدید در نزدیکی بیمارستان الشفا حکایت دارند. اسرائیل می‌گوید، ده‌ها شبه‌نظامی را کشته و تونل‌هایی که کلید توانایی حماس برای جنگ به شمار می‌روند را ویران کرده است.

رئیس بیمارستان الشفا همچنین در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه مدعی شد که تانک‌های اسرائیلی به این بیمارستان “شلیک کرده‌اند و مدرسه البراق را با موشک و آتش توپخانه هدف قرار داده‌اند.”

بر اساس اعلام دفتر رسانه‌ای حماس در غزه: «اسرائیل تانک‌های زیادی را در فاصله ۲۰۰ متری مدرسه البراق مستقر کرده است. علاوه بر این، چهار بیمارستان در منطقه النصر که این مدرسه در آن قرار دارد نیز محاصره شده است.»

دو زن در تل‌آویو در پی شلیک موشک حماس زخمی شدند
در اثر حملات موشکی گروه تروریستی حماس، آژیرهای خطر در تل‌آویو و مناطق اطراف آن به صدا در آمدند. بر اساس اعلام مقامات بهداشت و درمان اسرائیل، در این حملات دو زن بر اثر اصابت ترکش موشک‌های شلیک‌شده مجروح شدند.

گروه تروریستی حماس با پذیرفتن مسئولیت این حمله، این اقدام را “پاسخی به افزایش تلفات غیرنظامیان در نوار غزه” خوانده است.

دیدار سران مصر و قطر برای مذاکره درباره وضعیت غزه
عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر و تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر به منظور بررسی راه‌های احتمالی برای توقف جنگ میان اسرائیل و گروه تروریستی حماس با یکدیگر دیدار کردند.

عبدالفتاح السیسی در پایان این نشست اظهار داشت که محور این گفتگوها یافتن “بهترین راه‌ها” برای “حمایت از غیرنظامیان بی‌گناه در نوار غزه و پایان دادن به خونریزی” بوده است.

به گفته رئیس‌جمهوری مصر، در این مذاکرات همچنین پیرامون “تشدید حملات نظامی از سوی اسرائیل” در نوار غزه و “چالش‌هایی” که به گفته او، منطقه را به سمت “خطرناک و غیرقابل‌پیش‌بینی سوق می‌دهد” گفتگو شده است.

مصر و قطر از آغاز جنگ کنونی غزه که در پی حمله گروه تروریستی حماس به خاک اسرائیل آغاز شد، نقش مهمی در واکنش بین‌المللی به وضعیت نوار غزه ایفا کرده‌اند و هر دو کشور به عنوان میانجی در گفتگوهای احتمالی صلح ظاهر شده‌اند.

دیدار السیسی و آل‌ ثانی در آستانه برگزاری نشست سران کشورها در عربستان سعودی صورت می‌گیرد. در جریان اجلاس سران کشورها که روز شنبه برگزار خواهد شد، روسای دولت‌ها و رهبران مذهبی مسلمان قصد دارند برای پایان دادن به جنگ در غزه تلاش کنند.

اسرائیل تاکنون پذیرش هرگونه آتش‌بس در نوار غزه را رد کرده و خواستار آن شده که ابتدا گروگان‌های ربوده شده توسط حماس آزاد شوند.

پرش از قسمت هلال احمر مستقر در مناطق فلسطینی: تک‌تیراندازان اسرائیل به بیمارستان القدس شلیک کرده‌اند

هلال احمر مستقر در مناطق فلسطینی: تک‌تیراندازان اسرائیل به بیمارستان القدس شلیک کرده‌اند
سازمان هلال احمر مستقر در مناطق فلسطینی اعلام کرده که تک‌تیراندازان اسرائیل به بیمارستان القدس واقع در شهر غزه “تیراندازی کرده‌اند و در اثر این تیراندازی دست‌کم یک نفر کشته شده است.”

این سازمان با اشاره به این که “درگیری شدیدی” در حال وقوع است همچنین از زخمی شدن ۲۰ نفر خبر داده است. در همین حال، ارتش اسرائیل در پاسخ به پرسش خبرگزاری فرانسه اعلام کرده که به دلیل حفظ امنیت سربازان نمی‌تواند درباره مکان‌های احتمالی عملیاتی خود صحبت کند.

به گفته مقامات اسرائیلی، گروه تروریستی حماس “مراکز فرماندهی” خود را در زیر بیمارستان‌ها پنهان کرده و از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند.