مشارکت شرکت‌های روسی برای توسعه ۷ میدان نفتی در ایران

محسن خجسته‌مهر، مدیر‌عامل شرکت ملی نفت ایران از توسعه هفت میدان نفتی کشور از سوی شرکت‌های روسی خبر داد.

خجسته‌مهر افزود بر اساس قانون حداکثر استفاده از توان تخصصی داخل، در توسعه این میدان‌ها از حداکثر توان شرکت‌های داخلی ایران استفاده می‌شود.

به گفته او، این میدان‌ها در جنوب و شمال‌ غرب کشور واقع شده‌اند.

احمد اسدزاده، معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت، مهر ماه سال گذشته در جریان سفر یک هیات ایرانی به مسکو ابراز امیدواری کرده بود تا پایان سال ۱۴۰۱ طرح جامع توسعه همکاری ایران با گازپروم روسیه برای توسعه شش میدان نفتی و دو میدان گازی نهایی شود.

جواد اوجی، وزیر نفت دولت سیزدهم نیز سال گذشته از نهایی شدن سرمایه‌گذاری ۴/۵ میلیارد دلاری شرکت‌های روسی در هفت میدان نفتی و گازی ایران خبر داده‌ بود.

وزیر نفت حتی پیشرفت فیزیکی این پروژه‌ها را در آبان ماه ۱۴۰۱ بین هفت تا ۳۵ درصد اعلام کرد.

اوجی بهار امسال در جریان سفر الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه به تهران، یک بار دیگر از سرمایه‌گذاری روس‌ها در شش میدان نفتی ایران خبر داد.

اختلاف بر سر تعداد میادین مورد نظر دو طرف و همچنین روند پیشرفت این تفاهم‌نامه‌ها از جمله ابهامات موجود در اخبار مربوط به این پروژ‌ه‌ها است.

وزیر نفت مهر ماه پارسال در گفت‌وگویی موضوع توسعه میدان گازی پارس شمالی را از جمله موارد مطرح شده در تفاهم‌نامه‌های امضا شده با شرکت گازپروم روسیه عنوان کرد.

اوجی احداث مشترک کارخانه تولید پمپ‌های درون‌چاهی را از سوی شرکت‌های روسی و ستاد اجرایی فرمان امام در شهر اهواز، یکی از پروژه‌های مهم دو کشور معرفی کرد.

موضوع توسعه میادین نفت و گاز برای نخستین بار در بهمن ۱۴۰۰ مطرح شد. در آن مقطع، خجسته مهر، معاون وزیر نفت، از مذاکره بر سر قرارداد توسعه هفت میدان نفتی و گازی با شرکت‌های معتبر داخلی و خارجی به ارزش چهار میلیارد و ۵۰۰ ‌میلیون دلار خبر داد.

در تیر ماه سال ۱۴۰۱، خجسته مهر از در حال اجرا بودن چهار میلیارد دلار قرارداد توسعه هفت میدان نفتی در صنعت نفت ایران خبر داد اما رسانه‌ها در مهر ماه سال جاری با انتقاد از اجرایی نشدن قراردادها با طرف روس، به نقل از معاون وزیر نفت ایران نوشتند مذاکرات همچنان ادامه دارد.

حال یک ماه پس از بی‌خبری از سرنوشت قراردادهای توسعه میادین نفتی و گازی ایران به ناگاه مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از در حال اجرا بودن این طرح‌ها خبر داد.

همکاری تهران و مسکو در حوزه نفت و گاز محدود به این میادین نفتی و گازی نیست.

تیر ماه سال گذشته، خبرگزاری‌ها از امضای تفاهم‌نامه «همکاری راهبردی» بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت گازپروم روسیه به ارزش «حدود ۴۰ میلیارد دلار» خبر دادند که به نوشته این رسانه‌ها «بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری خارجی در تاریخ صنعت نفت» به شمار می‌رود.

اقتصاد ایران و روسیه به دلیل شباهت‌های ساختاری و وابستگی به نفت و گاز به طور بالقوه در بازارهای جهانی رقیب یکدیگرند.

پس از اعمال تحریم‌ها علیه روسیه، رقابت تهران و مسکو برای در اختیار گرفتن سهم بیشتری از بازار نفت چین بالا گرفته است و هر دو کشور برای فروش نفت بیشتر به چین، نفت خود را با تخفیف‌های بیشتر به خریداران چینی عرضه می‌کنند.