توافق اسرائیل و حماس بر سر توقف چهار روزۀ جنگ برای آزادی ۵۰ تن از گروگان‌ها

گزارش‌ها حاکی است که دولت اسرائیل با پیشنهاد آتش‌بس چهار روزه در ازای تبادل ۱۵۰ اسیر فلسطینی با ۵۰ گروگان در دست گروه حماس مواقفت کرده است.

دفتر نخست وزیر اسرائیل اعلام کرده است که ۵۰ گروگان زن و کودک در دست حماس طی چهار روز آزاد خواهند شد.

مقامات قطر که در این مذاکرات نقش میانجی را داشتند، به همراه مقامات ایالات متحده، اسرائیل و حماس طی چند روز اخیر گفته بودند که توافق قریب الوقوع است.

این نخستین توافق بر سر آتش‌بس از آغاز جنگ کنونی اسرائیل و حماس است، جنگی که تاکنون به بهای جان بیش از ۱۳ هزار و ۳۰۰ فلسطینی و آواره شدن دوم سوم جمعیت ۲.۳ میلیونی نوار غزه تمام شده است.

بنیامین نتانیاهو قبل از تشکیل نشست کابینه خود روز سه‌شنبه با وزیر جنگ و مسئولان امنیت ملی اسرائیل درباره این توافق گفت‌وگو کرد. طبق آمار مقامات اسرائیل، گروه افراطی حماس در پی حمله روز هفتم اکتبر به اسرائیل که به کشته شدن حدود هزار و دویست اسرائیلی انجامید، بیش از ۲۰۰ نفر را نیز گروگان گرفت.

بنیامین نتانیاهو قبل از اعلام توافق آتش‌بس گفته بود که مداخلات جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، به بهبود شرایط این توافق کمک کرد به طوری که شامل آزادی گروگان‌های بیشتر و اعطای امتیازات کمتری بشود.

وی اما تاکید کرد که ماموریت اصلی اسرائیل تغییری نکرده است. آقای نتانیاهو در ابتدای نشست کابینه خود گفت: «ما در حال جنگ هستیم و تا زمانی که به اهدافمان دست نیافته‌ایم، این جنگ ادامه خواهد داشت.»

او اهداف اسرائیل از این جنگ را نابودی حماس، بازگرداندن همه گروگان‌ها و اطمینان از این مسئله عنوان کرده است که دیگر هیچ گروهی از غزه نتواند اسرائیل را تهدید بکند.

نتانیاهو بر ادامه «جنگ با حماس» پس از توافق بر سر آزادی گروگان‌ها و آتش‌بس موقت تأکید کرد
‌نخست‌وزیر اسرائیل شامگاه سه‌شنبه در جلسه کامل کابینه اسرائیل جزئیاتی از توافق حاصل‌شده با گروه افراطی حماس را اعلام کرد که بر اساس آن گروگان‌های در بند این گروه مرحله به مرحله آزاد خواهند شد.

بنیامین نتانیاهو همچنین با اشاره به «آتش‌بس» موقت احتمالی با حماس، تأکید کرد که «جنگ علیه حماس» پس از این آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها متوقف نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، او گفت: «ما در حال جنگ هستیم و به این جنگ ادامه خواهیم داد. آن‌قدر ادامه می‌دهیم تا به همه اهداف خود برسیم.»

نخست‌وزیر اسرائیل در جریان ارائه توافق پیشنهادی برای آزادی گروگان‌ها به کابینه خود گفت: یکی از شروط‌ اسرائیل این است که صلیب سرخ به گروگان‌های باقیمانده در نوار غزه دسترسی داشته باشد و دارو و خدمات درمانی در اختیار آن‌ها قرار دهد.

روزنامه هاآرتص اسرائیل گزارش داده که بر اساس این توافق قرار است «۳۰ کودک، هشت مادر و ۱۲ زن» از بند حماس آزاد شوند. اسرائیل می‌گوید در جریان حمله این گروه افراطی، بیش از ۳۰ کودک و نوجوان زیر ۱۸ سال و دست‌کم ۱۳ تن از مادران آن‌ها به گروگان گرفته شده‌اند.

دو عضو کابینه اسرائیل که از احزاب راست افراطی هستند، پیش از شروع جلسه کابینه گفتند که به این توافق رأی منفی می‌دهند، اما نظر آن‌ها تاثیری بر تصمیم کابینه ندارد.

صحبت درباره این توافق از روزهای پیش در جریان بود. حماس در جریان حمله روز ۱۵ مهر به خاک اسرائیل که به گفته مقام‌های این کشور باعث کشته شدن دست‌کم ۱۲۰۰ تن شد، حدود ۲۴۰ گروگان را ربوده و به نوار غزه برد.

حماس در روزهای اول بعد از حمله به اسرائیل گفته بود که حدود ۲۰۰ گروگان در اختیار دارد و ۵۰ تن دیگر نیز به اسارت سایر گروه‌های مسلح ساکن نوار غزه درآمده‌اند.

این گروه همچنین در چند نوبت ادعا کرد که تعدادی از گروگان‌ها در جریان حملات هوایی اسرائیل کشته شده‌اند.

این در حالی است که ارتش اسرائیل این هفته و بعد از محاصره بیمارستان الشفاء غزه ادعا کرد یکی از سربازانش که توسط حماس به گروگان گرفته شده بود،‌ در جریان حملات هوایی در اطراف این بیمارستان مجروح شده بود، اما سپس به داخل بیمارستان برده شد و توسط اعضای حماس به قتل رسید.

حماس پیش از این چهار تن از گروگان‌ها را آزاد کرده بود که دو تن از آن‌ها آمریکایی بودند و دو زن مسن اسرائیلی نیز چند روز بعد رها شدند.

یکی از این دو زن فاش کرد در دوران اسارت در تونل‌های مورد استفاده حماس در زیر غزه محبوس بوده است، اما به او رسیدگی پزشکی می‌شد.

ده‌ها شهروند خارجی یا افراد با تابعیت دوگانه در میان گروگان‌ها حضور دارند و قطر با مشارکت آمریکا در مذاکره میان اسرائیل و حماس نقش پررنگی دارد.

کمک کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در داخل غزه برای تسهیل روند آزادی گروگان‌ها
بنا بر اعلام محمد الخلیفی، مذاکره کننده ارشد قطر در مذاکرات آتش‌بس، نیروهای کمیته بین‌المللی صلیب سرخ که در داخل غزه حضور دارند، برای تسهیل روند آزادی گروگان‌ها وارد عمل خواهند شد.

او گفت: «کارهای زیادی باید انجام شود و ما بطور ۲۴ ساعته با کمیته بین‌المللی صلیب سرخ همچنین دو طرف درگیری در ارتباط خواهیم بود تا از آزادی گروگان‌ها اطمینان حاصل کنیم.»

او تاکید کرد که آتش‌بس به این معنی است که «هیچ حمله‌ای وجود نخواهد داشت. نه تحرکات نظامی، نه گسترش فعالیت‌ها و چیز دیگری.»

او ابراز امیدواری کرد که این آتش‌بس چهارروزه «زمینه یک توافق بزرگتر و یک آتش‌بس دائمی باشد».

بنا بر اعلام رسانه‌های اسرائیل، انتظار می‌رود که روز پنج‌شنبه اولین گروگان‌ها آزاد شوند.