صدور کیفرخواست برای ماشاالله کرمی؛ پنج اتهام به خاطر تاکید بر دادخواهی

دادسرای کرج با صدور کیفرخواست نهایی، ماشاالله کرمی، پدر دادخواه محمد مهدی کرمی را به «پنج اتهام» از جمله « اقدام علیه امنیت کشور»، «تبلیغ علیه نظام»، و «توهین به علی خامنه‌ای» متهم کرد.

کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان روز چهارشنبه ۲۹ اذر ماه گزارش داد که شعبه ۱۱ دادسرای عمومی و انقلاب کرج، در کیفرخواست نهایی صادر شده برای ماشاالله کرمی، پدر دادخواه محمد مهدی کرمی و هشت تن از بازداشت‌شدگان دیگر «پنج مورد اتهامی» تعیین کرده است.

براساس کیفرخواست صادره، ماشالله کرمی، به «عضویت در دسته‌‎جات و جمعیت به قصد اقدام علیه امنیت کشور»، «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی»، «اهانت به مقدسات»، «تشکیل گروه به قصد برهم زدن امنیت کشور» و «توهین به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی» متهم شده‌ است.

این کمیته پیشتر گزارش کرده بود که «ماشاالله کرمی در بازجویی‎ها با اتهاماتی از قبیل کلاهبرداری و سوءاستفاده از احساسات مردم» مواجه شده اما در کیفرخواست نهایی صادر شده توسط دادسرا، این اتهامات به صورت مستقیم مطرح نشده است.

ماشالله کرمی، پدر دادخواه محمد مهدی کرمی، روز ۳۱ مرداد در آستانه سالگرد جان‌باختن مهسا امینی و آغاز خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی و در جریان بازداشت ده‌ها نفر از خانواده‌های دادخواه معترضان کشته شده با یورش نیروهای امنیتی به خانه‌اش بازداشت شد.

این پدر دادخواه بیش سه ماه در انفرادی و تحت بازجویی و فشار سرکوبگر جمهوری اسلامی قرار داشت و در چهارمین ماه بازداشت دادستانی کرج برای او کیفرخواست صادر کرد. قرار بود نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام‌های ماشالله کرمی روز ۱۴ آذر برگزار شود اما این محاکمه به دلایل نامشخص، لغو شد.

پس از بازداشت ماشاالله کرمی، نیروهای امنیتی دو بار به خانه‌ او یورش بردند و تمام مدال‌ها، قاب‌عکس‌ها و یادگارهای مربوط به محمدمهدی کرمی را تخریب کردند.

این آزارها تا جایی ادامه پیدا کرد که بنابر اعلام کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان خانواده کرمی محل زندگی‌شان را ترک کردند و به جایی نامعلوم رفتند.محمدمهدی کرمی و محمد حسینی دو معترضی بودند که در راهپیمایی اعتراضی به مناسبت چهلم حدیث نجفی، از جان‌باختگان خیزش سراسری، بازداشت شدند و قوه قضاییه در روز ۱۷ دی‌ ۱۴۰۱ آن‌ها را به اتهام دست داشتن در مرگ یک بسیجی به نام روح‌الله عجمیان طی درگیری‌های نیروهای حکومتی با مردم، اعدام کرد.

اعدام محمد مهدی کرمی و محمد حسینی در حالی انجام شد که این دو و همچنین دیگر معترضان بازداشت شده در این پرونده از دسترسی به وکیل انتخابی و دادرسی عادلانه محروم بودند.

نزدیک به یک سال پس از اعدام این دو جوان معترض، برادر روح‌الله عجمیان در مصاحبه‌ای این دو جوان اعدام‌شده را «بی‌خانواده‌» خواند و گفت که اعدام آنها به کشته شدن برادرش ارتباطی نداشته است.

ماشاالله کرمی، پدر دادخواه محمدمهدی کرمی، پس از اعدام فرزندش، کنشگری فعالانه در زمینه حمایت از قربانیان اعتراض‌ها و خانواده‌های آنان را آغاز کرد و به چهره‌ای محبوب نزد معترضان تبدیل شد.

او همچنین در سفری به سقز، با امجد امینی، پدر دادخواه مهسا امینی در آرامستان آیچی عکسی را به نشانه اتحاد خانواده‌های دادخواه ثبت کرد.

ویدیوها و تصاویری که از ماشاالله کرمی بر مزار محمد حسینی و کنار خانواده‌ دیگر قربانیان خیزش سراسری منتشر می‌شد، مورد توجه افکار عمومی قرار گرفت. در نهایت در جریان بازداشت خانواده‌های دادخواه در آستانه سالگرد مهسا امینی، این پدر دادخواه بازداشت شد و با گذشت حدود چهار ماه همچنان در بازداشت است. اکنون دادسرای کرج با صدور کیفرخواست نهایی، مقدمات محاکمه ماشاالله کرمی را آماده کرده‌ است.

در حال حاضر شمار دیگری از اعضای خانواده‌های دادخواه نیز تحت بازداشت قرار دارند.