خانه / اخبار مهم روز / حملات آمریکا و بریتانیا به پایگاه‌های موشکی و ایستگاه‌های راداری حوثی‌ها در صنعا

حملات آمریکا و بریتانیا به پایگاه‌های موشکی و ایستگاه‌های راداری حوثی‌ها در صنعا

به گزارش «العربیه» ایالات متحده آمریکا و بریتانیا در واکنش به ادامه تهدیدها و حملات حوثی‌ها، زاغه‌های تسلیحات و پایگاه‌های موشکی و ایستگاه‌های راداری این گروه مورد حمایت ایران در یمن را هدف قرار دادند.

به گفته منابع «العربیه» حملات آمریکا و بریتانیا در بامداد سه‌شنبه سوم بهمن به صنعاء، سکوهای پرتاب موشک و ایستگاه‌های راداری حوثی‌ها را هدف گرفته است.ویدیوها در شبکه‌های اجتماعی صحنه‌هایی از حملات آمریکا و بریتانیا به پایگاه‌های موشکی و ایستگاه‌های راداری حوثی‌ها در بامداد سه‌شنبه در صنعاء، پایتخت یمن را نشان می‌دهد.

رسانه‌های حوثی‌ نیز خبر دادند که آمریکا و بریتانیا طی 7 حمله منطقه «الحفاء» و «پایگاه الدیلمی» در صنعا را هدف گرفتند.

منابع «العربیه» همچنین از حملات آمریکا و بریتانیا به پایگاه‌های حوثی‌ها در شهر رداع در استان البیضاء یمن خبر دادند.

به گفته این منابع این حملات همچنین پادگان نظامی الجند در استان تعز یمن را هدف گرفته است.

در همین راستا یک مقام آمریکا انجام حملات جدیدی توسط نیروهای آمریکایی و بریتانیایی علیه مواضع حوثی‌ها را یمن را تایید کرد.شایان ذکر است که این حملات کشورهای غرب در واکنش به تهدیدها و حوثی‌ها علیه کشتیرانی بین‌المللی در دریای سرخ و خلیج عدن صورت می‌گیرد.

پیش از آن ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده «سنتکام» شامگاه دوشنبه گزارش حوثی‌ها مبنی بر حمله موفقیت‌آمیز به یک کشتی آمریکایی در خلیج عدن را تکذیب و «دروغی آشکار» توصیف کرد.

«سنتکام» تاکید کرد که کشتی «وی اوشن جاز» ((V OCEAN JAZZ در طول مسیر عبور خود از خلیج عدن با آن در ارتباط بوده است.

حملات گسترده آمریکا، بریتانیا و چند متحدشان به مواضع حوثی‌ها در یمن؛ امیرعبداللهیان: هشدار جدی دادیم

آمریکا، بریتانیا، بحرین، کانادا، استرالیا و هلند در بیانیه‌ای مشترک از هدف‌گیری هشت موضع حوثی‌ها در حملاتی متناسب و ضروری خبر دادند.

در این بیانیه آمده: «حمله امروز به طور خاص یک مکان ذخیره‌سازی زیرزمینی و مکان‌های مرتبط با قابلیت‌های موشکی و نظارت هوایی حوثی‌ها را هدف قرار داد.»

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، در اطلاعیه‌ای نوشت این حملات در ساعت ۱۱:۵۹ روز دوشنبه به وقت محلی صورت گرفت و مناطقی را هدف قرار داد که از آن برای حمله به کشتی‌های تجاری استفاده می‌شود.

به گفته سنتکام، هدف از انجام این حمله‌ها کاهش توانایی حوثی‌ها برای ادامه حملات‌ غیرقانونی در دریای سرخ است.

وزارت دفاع بریتانیا نیز انجام این حملات را تایید کرد و افزود جنگنده‌های اف‌جی‌آر۴ با حمایت دو جت وویجر، آمریکا را در حمله به مواضع حوثی‌ها پشتیبانی کردند.

وزیر دفاع بریتانیا درباره هدف‌گیری مواضع حوثی‌ها گفت این حملات «ضربه دیگری به ذخایر محدود و توانایی آنها برای تهدید تجارت جهانی وارد می‌کند».

به گفته یک مقام نظامی حوثی‌ها، حملات هوایی پایگاه هوایی الدیلمی در شمال صنعا و مناطق جنوب آن را هدف قرار داده است.هم‌زمان، رسانه‌ حوثی‌ها اعلام کرد به جز پایتخت چند استان دیگر تحت کنترل آنان نیز هدف قرار گرفته.

به گفته مقام‌های آمریکایی همه حمله‌ها، که هشت نقطه را در یمن هدف قرار دادند، موفق بوده‌اند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، که به نیویورک سفر کرده، گفت به آمریکا درباره حمله مشترک با بریتانیا علیه مواضع حوثی‌ها «پیام و هشدار جدی» داده و اقدام آنان را یک «خطای استراتژیک» خواند.

سخنان وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا بود که با اشاره به «پیامی خصوصی درباره حملات در دریای سرخ» از سوی واشینگتن به تهران، پرسید: « آیا قرار است از تریبون شورای امنیت به این پیام پاسخ دهید یا اینکه از طریق دیدارهای دوجانبه یا کانال‌های مخصوص پاسخ داده‌اید؟»

او درباره احتمال گسترش جنگ اسرائیل و حماس به لبنان گفت: «اگر حزب‌الله تصمیم بیشتری بگیرد و سناریوهای جدید خودش را بخواهد پیگیری کند، تغییرات جدی در عرصه تحولات غزه رخ خواهد داد و در صورت لزوم، هر تصمیمی بر اساس آنچه ما از آقای سید حسن نصرالله شنیده‌ایم، در دستور کار حزب الله قرار دارد.»

پیشنهاد اسرائیل به عنوان بخشی از توافق آتش‌بس: رهبران ارشد حماس غزه را ترک کنند
دو مقام آگاه به سی‌ان‌ان گفتند اسرائیل پپیشنهاد داده در قبال بخشی از توافقی برای آتش‌بس در جنگ با حماس، رهبران ارشد این گروه شبه‌نظامی غزه را ترک کنند.

بر اساس این گزارش، درباره این پیشنهاد دست‌کم دوبار در هفته‌های اخیر بحث شده، یک بار هنگام حضوردیوید بارنیا، رییس موساد، در ورشو و بار دوم زمان دیدار‌های آنتونی بلینکن،‌ وزیر خارجه آمریکا،در دوحه.

بریتانیا: مخالفت نتانیاهو با تشکیل کشور فلسطین ناامید کننده است
سخنگوی ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا مخالفت بنیامین نتانیاهو را با تشکیل کشور فلسطین «ناامید کننده» خواند.

او با تاکید بر پایبندی بریتانیا به طرح «دو دولت، دو ملت» افزود تشکیل کشور مستقل فلسطین در کنار تضمین امنیت اسرائیل، بهترین راه برای دست‌یابی به صلحی پایدار در منطقه است.

وزیر دفاع اسرائیل: جنگ اسرائیل با حزب‌الله برای لبنان ویران‌کننده خواهد بود
یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل در دیدار با سباستین لکورنو، همتای فرانسوی خود در تل‌آویو گفت جنگ با حزب‌الله برای اسرائیل «چالش برانگیز» و برای این گروه و لبنان «ویران کننده» خواهد بود.

گالانت به تخلیه مناطقی در شمال اسرائیل به دلیل تهدیدات فزاینده حزب‌الله اشاره کرد و افزود تا زمانی که امنیت این مناطق تضمین نشود و ساکنان آن‌ها به خانه‌های خود بازنگردند، اسرائیل به برقراری آتش‌بس در مرز لبنان رضایت نخواهد داد.

او همچنین تاکید کرد عملیات نظامی اسرائیل در نوار غزه تا زمان نابودی حماس و آزادی گروگان‌های در بند این گروه ادامه خواهد یافت.

تحریم‌های جدید آمریکا علیه حماس، کتائب حزب‌الله و خطوط هوایی «فلای بغداد»
وزارت خزانه‌داری آمریکا چهار فرد مرتبط با خطوط هوایی «فلای بغداد» وکتائب حزب‌الله، از گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی در عراق، را تحت تحریم قرار داد.

به گفته این وزارت‌خانه، خطوط هوایی فلای بغداد در جابجایی شبه‌نظامیان کتائب حزب‌الله از عراق به لبنان نقش داشته است.

از زمان آغاز مناقشه حماس و اسرائیل در روز ۱۵ مهر (هفتم اکتبر)، گروه‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی در عراق بارها به مواضع نظامیان آمریکایی در این کشور حمله کردند.

آمریکا، استرالیا و بریتانیا تحریم‌هایی را نیز علیه حماس و تامین‌کنندگان مالی این گروه وضع کردند.

این پنجمین دور از تحریم‌های ایالات متحده علیه حماس از زمان آغاز جنگ غزه است.

فرمانده ارشد نیروی دریایی آمریکا: ایران به طور بسیار مستقیم در حملات حوثی‌ها دخیل است
برد کوپر، فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا، در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتد پرس گفت جمهوری اسلامی «به طور بسیار مستقیم» در حملات حوثی‌های یمن علیه کشتی‌های بین‌المللی در منطقه دست دارد.

به گفته او، حکومت ایران به وضوح در تامین منابع مالی و آموزش شبه‌نظامیان حوثی نقش دارد.

کوپر افزود تهدیدات جمهوری اسلامی از خلیج فارس و تنگه هرمز فراتر رفته و اکنون مناطق وسیع‌تری در خاورمیانه را تحت تاثیر قرار داده است.

او عملیات حوثی‌ها در دریای سرخ را حمله به جامعه بین‌المللی خواند و تاکید کرد برای مقابله با آن‌ها به واکنشی بین‌المللی نیاز است.

تشکیلات خودگردان: جهان برای ایجاد کشور فلسطین گام‌های عملی بردارد
محمد اشتیه، نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان گفت جامعه جهانی باید اتفاق نظر بر سر تشکیل کشور فلسطین را با گام‌های عملی همراه کند.

او از جامعه جهانی خواست اسرائیل را به دلیل «ادامه تجاوز و اشغال‌گری» تحت تحریم قرار دهد.

پیش از این بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل تاکید کرده بود با تشکیل کشور فلسطین مخالف است.

وزیر خارجه اسرائیل: هدف از مذاکرات بروکسل، تلاش برای آزادی گروگان‌های در بند حماس است
یسرائیل کاتز، وزیر امور خارجه اسرائیل در مصاحبه با خبرنگاران گفت هدف او از سفر به بروکسل و دیدار با وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا، مذاکره درباره بازگرداندن گروگان‌های اسیر در دست حماس است.

او همچنین خواستار حمایت از اسرائیل در کارزار این کشور برای نابودی حماس شد.

کاتز در زمان مصاحبه، تصاویری از برخی گروگان‌های حماس در دست داشت.

وزیران امور خارجه اسرائیل و تشکیلات خودگردان برای دیدار با همتایان خود در کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بروکسل به سر می‌برند.

پیش از این تعدادی از مقام‌های اروپایی محور اصلی مذاکرات پیش‌رو را بررسی راه‌های برقراری صلح در منطقه، از جمله طرح «دو دولت، دو ملت» عنوان کرده بودند.

دیدار نتانیاهو با خانواده‌های گروگان‌های اسیر در دست حماس
شبکه خبری الجزیره از دیدار بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و تعدادی از خانواده‌های گروگان‌های اسیر در دست حماس خبر داد.

تنش‌ها و اختلافات سیاسی در اسرائیل بر سر سرنوشت گروگان‌های حماس شدت گرفته است.

خانواده‌های گروگان‌ها نیز با برپایی تمجعات اعتراضی پی در پی فشارها را بر دولت اسرائیل افزایش داده‌اند.

شبکه خبری فرانس۲۴ هم گزارش داد جلسه کمیسیون مالی پارلمان اسرائیل در پی یورش ده‌ها تن از اعضای خانواده‌های گروگان‌ها مختل شد.

سوئد خواستار برقراری آتش‌بس در غزه به دلایل بشردوستانه شد
توبیاس بیلستروم، وزیر امور خارجه سوئد با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس، خواستار برقراری آتش‌بس در نوار غزه به دلایل بشردوستانه شد.

او همچنین بر پایبندی طرف‌های درگیر به قوانین بشردوستانه بین‌المللی و آزادی گروگان‌های اسیر در دست حماس تاکید کرد.

بیلستروم افزود تنها راه‌حل ممکن برای مناقشه کنونی طرح «دو دولت، دو ملت» است.

حماس: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۹۰ نفر در درگیری‌های غزه جان باختند
وزارت بهداشت حماس اعلام کرد حملات ارتش اسرائیل به نوار غزه در ۲۴ ساعت گذشته، ۱۹۰ کشته بر جای گذاشت.

بدین ترتیب شمار فلسطینیان کشته شده در نوار غزه از زمان آغاز مناقشه کنونی در روز ۱۵ مهر (هفتم اکتبر)، به ۲۵ هزار و ۲۵۹ تن افزایش یافت.

اردن خواستار برخورد جامعه جهانی با اسرائیل به دلیل مخالفت با تشکیل کشور فلسطین شد
ایمن الصفدی، وزیر امور خارجه اردن دولت اسرائیل را به اتخاذ مواضعی «افراطی و نژادپرستانه» متهم کرد و گفت تنها راه‌حل برون‌رفت از «مصیبت» کنونی طرح «دو دولت، دو ملت» است.

او ضمن انتقاد از مخالفت اسرائیل با تشکیل کشور فلسطین، از جامعه بین‌المللی خواست در قبال این موضع تل‌آویو از خود واکنش نشان دهد.

صفدی برای دیدار با وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بروکسل به سر می‌برد.

وزیر خارجه آلمان: طرح «دو دولت، دو ملت» تنها راه‌حل موجود برای مناقشه کنونی است
آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان اعلام کرد طرح «دو دولت، دو ملت» تنها راه‌حل موجود برای مناقشه کنونی است و می‌تواند زمینه را برای هم‌زیستی مسالمت‌آمیز مردم اسرائیل و فلسطین فراهم آورد.

او افزود افرادی که با این طرح مخالفت می‌کنند، هیچ راه‌حل دیگری برای پایان دادن به مناقشه اسرائیل و فلسطین ارائه نکرده‌اند.

بربوک همچنین خواستار برقراری آتش‌بس موقت در جنگ غزه به دلایل بشردوستانه شد.

تاکید بورل بر راه‌حل «دو دولت، دو ملت» برای مناقشه اسرائیل و فلسطین
جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هشدار داد اوضاع انسانی در نوار غزه «نمی‌تواند بدتر از این باشد».

او بر طرح «دو دولت، دو ملت» برای پایان دادن به مناقشه اسرائیل و فلسطین تاکید کرد.

بورل قرار است دوشنبه دوم بهمن با یسرائیل کاتز، وزیر امور خارجه اسرائیل در بروکسل دیدار کند. او سپس با ریاض المالکی، وزیر امور خارجه تشکیلات خودگردان دیدار خواهد کرد.

در روزهای گذشته، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، مکررا مخالفت خود را با تشکیل کشور مستقل فلسطین اعلام کرده است.