آژانس‌: ذخایر اورانیوم بسیار غنی‌شده ایران به 27 برابر حد مجاز در «برجام» افزایش یافت

بنا بر ارزیابی‌ها ذخایر ایران از اورانیوم 60 درصد غنی‌شده نزدیک به سطح 90 درصدی مورد لزوم برای ساخت بمب اتمی، در سطح 121.5 کیلوگرم است.بنا بر گزارش سری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که «فرانس پرس» از محتوای آن مطلع شده، ایران به‌رغم ادعای خود مبنی بر عدم تمایل به دست‌یابی به سلاح هسته‌ای، طی ماه‌های اخیر به میزان بسیار زیادی ذخایر اورانیوم بسیار غنی‌شده خود را افزایش داده به‌طوری که این ذخایر به سطح 27 برابر حد مجاز در توافق هسته‌ای موسوم به «برجام» افزایش یافته است.

بنا بر این گزارش «فرانس پرس» که دوشنبه هفتم اسفند منتشر شده، ذخایر اورانیوم بسیار غنی‌شده ایران در 10 فوریه جاری به 5525,5 كيلوگرم در مقایسه با 4486,8 کیلوگرم در اواخر اکتبر گذشته رسیده که این مقادیر 27 برابر بیش از حد مجاز تعیین شده در توافق هسته‌ای 2015 که فعالیت‌های هسته‌ای تهران را تحت نظارت بین‌المللی در ازای رفع تحریم‌ها تنظیم می‌کرد، است.

بنا بر «رویترز» اما، گزارش‌های سری نهادهای بین‌المللی حاکی از آن است که ذخایر اورانیوم 60 درصد غنی‌شده ایران به میزان کمی کاهش یافته است.

در این گزارش رویترز نیز اشاره شده که از شدت برخی مشکلات کاسته شده اما مشکلات طولانی مدت موجود میان ایران و بازرسان سازمان ملل متحد وخیم‌تر شده است.

دو گزارش فصلی
یکی از گزارش‌های فصلی صادره از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که رویترز از آن مطلع شده نشان می‌دهد که 31.8 کیلوگرم از ذخایر اورانیوم 60 درصد غنی‌شده خود را با تبدیل آن به 97.9 کیلوگرم از اورانیوم 20 درصد غنی‌شده رقیق کرده است.

ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که در این دوره سه ماهه، میزان ذخایر اورانیوم 60 درصد غنی‌شده ایران که به سطح 90 درصدی مورد لزوم برای ساخت بمب اتمی نزدیک است به میزان 6.8 کیلوگرم کاهش یافته و به سطح 121.5 کیلوگرم رسیده است.

در عین حال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی که روز دوشنبه هفتم اسفند در رسانه‌ها منتشر شده، نوشت که اظهارات عمومی در ایران نگرانی‌های این آژانس را درباره توانایی‌های فنی تهران برای تولید تسلیحات اتمی افزایش داده است.

علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه و رییس پیشین سازمان انرژی اتمی ایران، اواخر دی ماه در مصاحبه‌ای با تایید تلویحی دستیابی جمهوری اسلامی به توانایی ساخت بمب اتمی، گفت: «ما همه آستانه‌های علم و فناوری هسته‌ای را داریم.» مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی از چند ماه پیش متوقف باقی مانده است.بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران ۲۷ برابر سقف مجاز در برجام است.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد ایران هنوز مواد نزدیک به درجه تسلیحاتی برای سوخت تقریبا سه سلاح اتمی را در اختیار داد که بر وضعیتش به عنوان کشوری در آستانه داشتن سلاح هسته‌ای تاکید می‌کند.

با این حال، این نخستین‌بار است که ایران از زمان شروع تولید سوخت هسته‌ای ۶۰ درصدی در سال ۲۰۲۱، مقداری از اورانیوم ۶۰ درصدی خود را در هفته‌های اخیر به صورت موادی با درجه پایین‌تر رقیق کرده و ذخیره آن را کاهش داده است.خبرگزاری رویترز هم به نقل یک دیپلمات ارشد که نامش فاش نشده گزارش داد ایران در حال حاضر اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۶۰ درصد را با نرخی در حدود ۹ کیلوگرم در ماه تولید می کند.

این دیپلمات ارشد افزود: «شاید آنها نمی خواهند تنش‌ها (با غرب) را افزایش دهند. شاید با کسی توافق کرده‌اند. ما نمی‌دانیم.»

گزارش‌های جدید آژانس حاکی از آن است که ایران در ارائه همکاری‌های لازم در مورد موضوعات مختلف، مانند اجازه ورود به برخی از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، قصور می‌کند.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، شهریور ماه در گفت‌وگو با ایران‌اینترنشنال، اخراج بازرسان آژانس از ایران را اقدامی «غیرسازنده» خواند و گفت روند مذاکره با جمهوری‌اسلامی با سرعتی که باید پیش نمی‌رود.

جمهوری اسلامی روز ۲۶ شهریور مجوز فعالیت هشت بازرس آژانس با ملیت‌های «فرانسوی و آلمانی» را در ایران لغو کرد.

همان زمان گروسی اقدام تهران را در ممنوع کردن ورود حدود یک‌سوم از «مجرب‌ترین بازرسان آژانس» که به این کشور اختصاص داده شده‌اند، محکوم کرد و آن را «نامتناسب و بی‌سابقه» خواند.

گروسی روز بیستم شهریور و در گزارش روز نخست نشست فصلی شورای حکام نیز بدون نام بردن از کشوری خاص، درباره کاهش علاقه‌مندی جامعه بین‌المللی به پاسخ‌گو کردن جمهوری اسلامی در قبال توسعه برنامه هسته‌ای خود ابراز نگرانی کرده بود.

در سال ۲۰۱۵، قدرت‌های بزرگ جهانی با جمهوری اسلامی به توافقی رسیدند که از آن با عنوان برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) یاد می‌شود و بر اساس آن تهران برنامه هسته‌ای خود را در ازای رفع تحریم‌های فلج کننده اقتصادی محدود می‌کرد.

آمریکا در سال ۲۰۱۸ و در دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ به طور یک‌جانبه از توافق برجام خارج شد و تحریم‌ها علیه ایران را دوباره اعمال کرد. در مقابل، تهران نیز با زیر پا گذاشتن موارد توافق شده، برنامه هسته‌ای خود را گسترش داد.