سامان یاسین: اعدام مصنوعی کردید، تیمارستان بردید، جانم « هم  بگیرید، خلاص!»

سامان یاسین (صیدی)، رپر معترض ایرانی که یک سال و نیم است در زندان به‌سرمی‌برد، در نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی خواستار تعیین حکم قضایی خود شد و با اشاره به مشکلات جسمی و روحی که در حبس متحمل شده است گفت که اعدام را به این شرایط ترجیح می‌دهد.

صفحه رسمی اینستاگرام سامان یاسین روز دوشنبه اقدام به انتشار این نامه کرده که از زندان قزلحصار کرج ارسال شده است.

این خواننده در نامه خود نوشت که ۱۸ ماه است «بدون هیچ مدرک و هیچ مستندی بلاتکلیف در زندان محبوس هستم و در این ۱۸ ماه بارها برای من قرار دادگاه تعیین شده اما برگزار نشده است».این خواننده رپ اعتراضی اشاره کرد که «کماکان با مشکلات روحی و روانی و جسمی که مسئولان بی‌کفایت حتی قادر به اعزام اینجانب به مراکز درمانی نیستند» به سر می‌برد و از رییس قوه‌ قضاییه جمهوری اسلامی خواست به او بگوید: «مرتکب چه جرمی شده‌ام؟»

او افزود: «اگر مجرمم پس حبس بدهید، اگر مجرم نیستم منع تعقیب بزنید.»سامان یاسین در نامه خود به رییس قوه‌ قضاییه با اعلام این که نمی داند «دلیل این همه خشم، آزار و اذیت دستگاه‌های قضایی» نسبت به او به چه معنا است، نوشت: «از شما درخواست اعدام دارم»‌ و افزود: «من تحمل زندان و بلاتکلیفی را به جرمی که نه شما می‌دانید و نه من، ندارم.»

وی همچنین نوشت که «بنده هیچ اعتراضی نداشته و خودم با اثر انگشت و امضا رضایت کتبی می‌دهم!»سامان یاسین در نهایت نوشته است: «زندگی‌ام از هم پاشیده، سلامت رو‌حی و روانی و جسمی‌ام را هم گرفتید، اعدام مصنوعی کردید تیمارستان بردید، چه مانده است به سرم بیاورید؟ جانم هم بگیرید، خلاص.»

پیش از این احمدرضا حائری، زندانی سیاسی، در نامه‌ای از زندان قزلحصار نوشته بود که سامان یاسین هنگامی که در بند ۲۴۰ زندان اوین بود«اعدام مصنوعی» را تجربه کرده و دو روز بعد «حکم واقعی اعدام» به او ابلاغ شده است.

آقای حائری در بخشی از این نامه خواهان تحقیق از «ده‌ها هم‌بندی سامان یاسین» شد که در آن شب خاص «شاهد انتقال و پس از چند ساعت بازگرداندن مجدد او در شرایطی روانی نامناسب» بودند.

سامان یاسین خود نیز روز اول شهریور سال جاری در یک فایل صوتی برخی از «شکنجه‌های جسمی و روانی» تحمیل‌شده بر خود، از جمله «اعدام مصنوعی، شکستن بینی، حضور در سردخانه و انتقال به بیمارستان روانی» را شرح داده بود.این زندانی سیاسی در شهریور سال جاری در یک فایل صوتی که برای انتشار در اختیار شبکه حقوق بشر کردستان قرار گرفته بود، به شکنجه‌های دوران بازداشت از جمله اعدام مصنوعی، پارگی حفره بینی در اثر شکنجه بازجویان امنیتی، و فشار برای انجام اعترافات اجباری، اشاره کرده بود.

سامان یاسین، خواننده‌ای که در جریان اعتراضات سراسری سال گذشته که در پی کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد با معترضان همراهی کرد، در مهر ماه ۱۴۰۱ در تهران بازداشت و ابتدا به اتهام «محاربه» به اعدام محکوم شد.

این حکم در دیوان عالی کشور نقض و پرونده او جهت رسیدگی دوباره به دادگاه ارجاع شد.

به‌تازگی جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد برای نظارت بر وضعیت حقوق بشر در ایران، وضعیت حقوق بشر در ایران را «واقعیت تلخ» توصیف کرد و از جامعه بین‌المللی خواست تا در مقابل نقض گسترده حقوق بشر در ایران سکوت نکنند.

پیش از این میشل تیلور، نماینده دائم آمریکا در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، هم از «بی‌اعتنایی آشکار رژیم ایران به حقوق بشر و آزادی بیان» انتقاد کرده بود.