زلنسکی از بایدن و شی جین پینگ برای شرکت در اجلاس صلح در سوئیس دعوت کرد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، از جو بایدن و شی جین پینگ، همتایان آمریکایی و چینی خود، دعوت کرد در نشست ژوئن آینده در سوئیس برای برقراری صلح در اوکراین شرکت کنند.

زلنسکی یکشنبه 6 خرداد در ویدئویی گفت: «من از رهبران جهان که هنوز با تلاش‌های بین‌المللی اجلاس بین‌المللی صلح ارتباطی ندارند و مشخصا پرزیدنت بایدن، رهبر ایالات متحده، و پرزیدنت شی، رهبر چین دعوت می‌کنم».

زلنسکی در ادامه افزود: «خواهشمندم با رهبری و حضور شخصی خود، از اجلاس صلح حمایت کنید». به گفته او تلاش‌های اکثر کشورهای جهان، ضامن عملی شدن تمامی تعهدات است.

این نشست قرار است در روزهای 15 و 16 ژوئن در شهر لوسرن در مرکز سوئیس برگزار شود.

دولت سوئیس تأکید کرد که برای 160 هیئت به جز هیئت روسیه، دعوتنامه ارسال کرده است.

زلنسکی خاطرنشان کرد که «بیش از 80 کشور بر مشارکت خود در این کنفرانس تاکید کردند».در شرایطی که اوکراین تلاش می‌کند تا مانع حملات بی‌وقفه روسیه به این کشور شود، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، روز یکشنبه از جو بایدن و شی جین پینگ، روسای جمهوری ایالات متحده و چین، درخواست کرد که در اجلاس صلح این کشور شرکت کنند.

اوکراین امیدوار است تا جایی که امکان دارد کشورهای بیشتری در اجلاسی که ماه آینده با ریاست کی‌یف در سوئیس برگزار خواهد شد شرکت کنند، اجلاسی که هدف از آن مصمم کردن جامعه جهانی برای توقف این جنگ و فشار به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، است.

زلنسکی در این راستا پیامی ویدیویی از شهر خارکیف در شمال شرقی اوکراین که تحت حملات شدید ارتش روسیه قرار دارد، منتشر کرد که او را در چاپخانه‌ای نشان می‌دهد که در بمباران روسیه ویران شده است.

رئیس جمهوری اوکراین در این پیام ویدیویی گفت که بیش از ۸۰ کشور ماه آینده در اجلاس صلح شرکت می‌کنند. اما علی‌رغم این اظهارات مشخص نیست که بایدن یا شی در این اجلاس حضور یابند، به ویژه آن که پکن همچنان روابط نزدیک خود را با مسکو حفظ کرده است.یک مقام آمریکایی روز یکشنبه گفت که ایالات متحده در این اجلاس حضور می‌یابد، اما توضیح نداد که چه کسی یا در چه سطحی.

آقای زلنسکی اظهار داشت: «من از رهبران جهان که هنوز به تلاش‌های جهانی برای برگزاری اجلاس صلح جهانی نپیوسته‌اند، ا رئیس جمهور بایدن، رهبر ایالات متحده، و رئیس جمهور شی، رهبر چین، درخواست می‌کنم. لطفا رهبری خود را با کمک به دستیابی به صلح نشان دهید، یک صلح واقعی و نه فقط وقفه بین حملات.»

رئیس جمهوری اوکراین اضافه کرد که این اجلاس «نشان خواهد داد که چه کسی در جهان واقعا خواستار پایان یافتن این جنگ است».

کی‌یف در طرح صلح خود خواستار عقب‌نشینی کامل نیروهای روس و اعاده دوباره مرزهای به رسمیت شناخته شده دو کشور است، امری که مسکو آن را بلاموضوع می‌داند.

منابع روسی هفته گذشته به خبرگزاری رویترز گفته بودند که پوتین آماده است تا از طریق مذاکره جنگ را در اوکراین متوقف کند، اما شرط او برای آتش‌بس، به رسمیت شناخته شدن مرزهای کنونی میدان جنگ است.

دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین، در واکنش به این گزارش گفت که رهبری روسیه از آنجا که از «موفقیت» اجلاس صلح جهانی در سوئیس «به وحشت افتاده است»، سعی می‌کند تا در امور آن اختلال ایجاد کند.

روسیه پیش از این گفته بود که هیچ فایده‌ای در اجلاس اوکراین نمی‌بیند. نیروهای روس طی ماه‌های اخیر پیشروی‌هایی اگرچه کند، اما مداوم در نواحی مختلف شرق اوکراین داشته‌اند و تلاش می‌کنند تا در عمق منطقه خارکیف جلو بروند.