دومین روز بررسی صلاحیت نامزدها؛ خط و نشان وحید حقانی برای خبرگزاری نزدیک به سپاه

شورای نگهبان قانون اساسی، روز چهارشنبه 16 خرداد، دومین روز بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران را آغاز کرد. به گزارش خبرگزاری فارس،سخنگوی شورای نگهبان می‌گوید با توجه به ثبت‌نام 80 داوطلب، ممکن است کار بررسی در مهلت پنج روزه تمام نشود.

ستاد انتخابات کشور ایران، 76 داوطلب مرد و چهار داوطلب زن را واجد شرایط تشخیص داد و از آنها ثبت‌نام کرد. به گزارش تسنیم، از میان این افراد بیش از 50 نفر از نمایندگان فعلی و سابق مجلس حضور دارند. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس ایران نیز در آخرین ساعات برای نامزدی انتخابات ثبت‌نام کرد.

در میان داوطلبان، اسامی 9 اصلاح‌طلب از جمله حمیده زرآبادی، نماینده سابق مجلس، مسعود پزشکیان، نماینده تبریز و اسحاق جهانگیری، معاون اول دولت روحانی دیده می‌شود. «مشرق» گزارش داد عبدالرضا همتی، رئیس پیشین بانک مرکزی در «جناح اعتدالی» و پنج نفر هم در زمره داوطلبان مستقل قرار دارند. محمود احمدی نژاد، رئیس‌جمهوری سابق و وحید حقانیان، عضو ارشد دفتر علی خامنه‌ای از جمله داوطلبان «مستقل» عنوان شده‌اند.

دیگر داوطلبان که اکثریت را تشکیل می‌دهند از جناح اصول‌گرا بوده که در میان آن‌ها علی لاریجانی، مشاور خامنه‌ای و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی، عضو شورای عالی امنیت و مجمع تشخیص مصلحت و علیرضا زاکانی، شهردار تهران ،بیش از همه مورد توجه رسانه‌های داخل ایران قرار گرفتند.

شورای نگهبان در انتخابات ریاست‌جمهوری پیشین، صلاحیت محمود احمدی‌‌نژاد، علی لاریجانی و اسحاق جهانگیری، سه داوطلب شاخص جناح‌های مختلف را رد کرده بود. با این حال، امروز سخنگوی این شورا رسانه‌های داخلی را از حدس و گمان درباره رد صلاحیت داوطلبان برحذر داشت. پیش‌تر یک عضو شورای نگهبان به «شبکه خبر» گفته بود ملاک تایید یا رد صلاحیت داوطلبان، «اطلاعات جدید» درباره آن‌ها است.

گفته می‌شود وزارت اطلاعات، اطلاعات سپاه پاسداران، اطلاعات فراجا، دادستانی و برخی از مراجع قضایی و اداری دیگر برای تایید صلاحیت داوطلبان مورد استعلام قرار می‌گیرند.

روز دوشنبه، خبرگزاری تسنیم پیش‌بینی کرده بود صلاحیت احمدی‌نژاد بار دیگر رد می‌شود. احمدی‌نژاد، که با وعده حل مشکلات معیشتی مردم در انتخابات ثبت‌نام کرده است، روابطی پرتنش با خامنه‌ای و نزدیکان او و همچنین علی لاریجانی و برخی از اصول‌گرایان داشته است.

«تسنیم»، خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران، روز سه‌شنبه در مطلبی بدون ذکر نام وحید حقانیان، از اینکه او بدون سابقه اجرایی داوطلب ریاست‌جمهوری شده و خود را نزدیک به خامنه‌ای قلمداد می‌کند انتقاد کرد.

به گزارش خبرآنلاین، حقانیان روز چهارشنبه، 16 خرداد، در واکنش به این گزارش گفت یکی از کارهای دولتش «تغییر ریل رسانه‌های منتسب به نهادهای حاکمیتی کشور است».

احزاب و گروه‌های مختلف، با انتشار بیانیه یا ارسال نامه به شورای نگهبان، خواستار تایید صلاحیت افراد از گرایش‌های مختلف سیاسی در درون حاکمیت شدند. به گزارش ایسنا، حزب «ندای ایرانیان» از شورای نگهبان درخواست کرد صلاحیت چهره‌های شاخص جناح‌های مختلف را تایید کند. گروه «تحکیم وحدت» نیز خواستار تشکیل دولتی شده که راه ابراهیم رئیسی را ادامه دهد. این درحالی است که احزاب و گروه‌های مخالف حکومت خواستار تحریم انتخابات شده‌اند.

براساس نظرسنجی مرکز پژوهش‌های مجلس، احتمال مشارکت 53 درصد از واجدان شرایط رای دادن در انتخابات وجود دارد. در انتخابات ریاست جمهوری قبلی، میزان مشارکت براساس آمار رسمی 48 درصد بود.