آمریکا: اقدامات هسته‌ای ایران خطرناک و فاقد توجیه صلح‌آمیز است

نماینده آمریکا در اجلاس شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با محکومیت اقدامات ایران، فعالیت‌های هسته‌ای این کشور را «کاملاً بحث‌برانگیز» خواند.

لورا هولگیت، نماینده آمریکا در این اجلاس، در واکنش به گزارش مدیرکل آژانس درباره تخلفات ایران از تعهدات برجامی، اعلام کرد: «ایران به توسعه برنامه هسته‌ای خود، از جمله نصب سانتریفیوژهای پیشرفته و تولید اورانیوم با درصد بالای غنی‌سازی که توجیه صلح‌آمیز معتبری ندارد، ادامه می‌دهد.»
در بیانیه آمریکا، اقدامات ایران مغایر با پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای دانسته شده و تأکید شده است که ایران باید برای بازگرداندن اعتماد جامعه بین‌المللی، تولید و انباشت اورانیوم غنی‌شده تا سطح ۶۰ درصد را متوقف کند.بیانیه آمریکا همچنین به «سنگ‌اندازی‌های ایران» در حل مسائل پادمانی و خودداری از اجرای تعهدات قانونی، از جمله توقف اجرای پروتکل الحاقی اشاره کرده است.

این موارد به‌عنوان دلایلی برای افزایش تنش میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ذکر شده است. آمریکا خواستار اجرای کامل و فوری تعهدات پادمانی و شفاف‌سازی کامل فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم توسط دولت ایران شد.

نماینده آمریکا در ادامه ابراز نگرانی کرد که ایران همکاری با برخی از بازرسان آژانس را متوقف کرده و این اقدام همزمان با نصب سانتریفیوژهای پیشرفته در تأسیسات فردو و کشف ذرات اورانیوم غنی‌شده با خلوص بالای 80 درصد در همان مکان، مغایر با تعهدات پادمانی بوده است. او این اقدامات را «عبور بی‌سابقه از مرزهای تخلفات» توسط ایران دانست.

او همچنین سطح همکاری ایران با آژانس را «عمیقاً نگران‌کننده» و کمتر از حد انتظار مدیرکل و هیئت مدیره آژانس خواند و از ایران خواست تضمین‌هایی اساسی برای صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود ارائه دهد.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در آغاز نشست شورای حکام در وین، گزارشی از تخلفات ایران از تعهدات برجامی ارائه کرد و خواستار نظارت و بازرسی کامل تأسیسات هسته‌ای ایران شد. نماینده اتحادیه اروپا نیز در بیانیه‌ای نگرانی خود را از امکان صلح‌آمیز نبودن برنامه هسته‌ای ایران ابراز کرد.

هیئت نمایندگی آمریکا در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه ۲۱ شهریور در بیانیه‌ای نسبت به فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی «عمیقاً» ابراز نگرانی کرد. هیئت نمایندگی اتحادیه اروپا نیز تاکید کرد: خطر یک بحران گسترش هسته‌ای در منطقه در نتیجه تشدید فعالیت‌های جمهوری اسلامی در حال افزایش است.

به گزارش وب‌سایت هیئت نمایندگی آمریکا در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، این هیئت در بیانیه خود نوشت که «ایران به جای پرداختن به نگرانی‌های جامعه بین‌المللی به حرکت بیشتر در مسیر اشتباه ادامه می‌دهد.»

در این بیانیه گفته می‌شود که جمهوری اسلامی به توسعه برنامه هسته‌ای، نصب آبشارهای سانتریفیوژ پیشرفته و تولید اورانیوم بسیار غنی‌شده که هیچ هدف صلح‌آمیز معتبری ندارد، ادامه می‌دهد.

هیئت نمایندگی آمریکا در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی افزود: تولید اورانیوم ۶۰ درصدی جمهوری اسلامی در تضاد با عملکرد سایر کشورهای غیرهسته‌ای عضو «ان‌پی‌تی» است.

این هیئت تاکید کرد که اگر جمهوری اسلامی علاقمند به ایجاد اعتماد در مورد آنچه ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای خود می‌نامد، است، باید ذخایر ۶۰ درصدی اورانیومش را کاهش دهد و تولید آن را متوقف کند.در ادامه بیانیه آمده است که جمهوری اسلامی با «کارشکنی» در باره مسائل پادمانی، از اجرای تعهدات قانونی خود براساس کد اصلاحی ۳.۱ خودداری می‌کند.

هیئت نمایندگی آمریکا در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، مستقر در وین، در بیانیه خود گفت که جمهوری اسلامی به جای ارائه شفافیت بیشتر، اجرای پروتکل الحاقی را متوقف، و تداوم آگاهی آژانس انرژی اتمی در مورد تولید قطعات سانتریفیوژ را قطع کرد.

این هیئت تأکید می‌کند که جمهوری اسلامی باید تعهدات پادمان‌های قانونی خود را به‌طور کامل و بدون تأخیر بیشتر اجرا کند، و همچنین باید شفافیت کامل را در رابطه با فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی سانتریفیوژها به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه دهد.

در پایان بیانیه از جمهوری اسلامی خواسته شده است تا به جای تصعیف توانایی آژانس در ارائه تضمین‌های اساسی مبنی بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌‌ای خود، گام‌هایی برای کسب اعتماد بین‌المللی بردارد.

هیئت نمایندگی اتحادیه اروپا در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز در بیانیه‌ای تاکید کرد که تضمین این موضوع که جمهوری اسلامی به سلاح ‌هسته‌ای دست نمی‌یابد، اولویت امنیتی و کلیدی برای اتحادیه اروپا است.

بیانیه این هیئت تأکید می‌کند که اتحادیه اروپا همچنان به یک‌راه‌کار دیپلماتیک برای پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی متعهد است.

هیئت نمایندگی اتحادیه اروپا در شورای حکام از انجام نشدن اقدامات لازم توسط سوی جمهوری اسلامی برای بازگشت به تعهدات مرتبط هسته‌ای در چهارچوب برجام که این اتحادیه همچنان به آن متعهد است، ابراز تأسف کرد.در ادامه بیانیه گفته شده است که اقدامات بی‌وقفه هسته‌ای جمهوری اسلامی در پنج سال گذشته، بازگشت به برجام را به‌طور «فراینده‌ای» با چالش مواجه کرده است.

هیئت نمایندگی اتحادیه اروپا در شورای حکام می‌گوید که خطر یک بحران گسترش هسته‌ای در منطقه در نتیجه تشدید فعالیت‌های جمهوری اسلامی در حال افزایش است.

این هیئت اروپایی با اشاره به این‌که جمهوری اسلامی «به شدت» از تعهداتش در برجام خارج شده و به دانش برگشت‌ناپذیری رسیده است، از ادامه گسترش برنامه هسته‌ای تهران ابراز نگرانی کرد.

در بیانیه افزوده می‌شود که انباشت قابل توجه اورانیوم با غنای بالا و گسترش توانایی و عملیات غنی‌سازی هسته‌ای جمهوری اسلامی، از جمله از طریق نصب هزاران سانتریفیوژ پیشرفته اضافی، نگران‌کننده است.

این هیات اتحادیه اروپا تأکید کرد که چنین اقداماتی پرسش‌های جدی را درباره هدف برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی به دنبال دارد، زیرا هیچ توجیه غیرنظامی معتبری ندارد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه ٨ شهریور در گزارش محرمانه‌ای گفت جمهوری اسلامی با سرپیچی از خواسته‌های بین‌المللی، ذخایر اورانیوم غنی‌شده در سطح «نزدیک به درجه تسلیحاتی» خود را افزایش داده است.

در این گزارش آمده است که میزان اورانیوم غنی‌شده ۶۰ درصدی جمهوری اسلامی تا ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ در مجموع ۱۶۴.۷ کیلوگرم بوده و این مقدار در مقایسه با گزارش قبلی در اردیبهشت ۱۴۰۳ بیش از ۲۲ کیلوگرم افزایش داشته است.

به گفته کارشناسان، رساندن اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۶۰ درصد تا اورانیوم به درجه تسلیحاتی ۹۰ درصد خلوص، تنها نیازمند برداشتن «یک گام کوتاه و فنی» است.

آژانس در گزارش خود خاطرنشان کرده که حکومت ایران تصمیم پیشین خود را مبنی بر منع بازدید بازرسان آژانس از برنامه هسته‌ای اش، هنوز مورد بازبینی قرار نداده و دوربین‌های نظارتی آژانس همچنان مختل هستند.

آژانس در بخش دیگری از گزارش خود عنوان کرده که در تاریخ ١٨ مرداد طی نامه‌ای به حکومت ایران خواستار دسترسی به تاسیسات تولید سانتریفیوژ در اصفهان شده تا دوربین‌های نظارتی خود را سرویس کند، اما هنوز پاسخی از تهران دریافت نکرده است.

طبق گزارش آژانس، جمهوری اسلامی همچنان پاسخی به پرسش چندساله درباره منشا و مکان ذره‌های اورانیوم ساخته دست بشر در دو سایت پیشتر گزارش‌نشده، به نام‌های ورامین و تورقوزآباد، را نداده است.

جمهوری اسلامی همواره مدعی بوده که برنامه هسته‌ای اش برای مقاصد صلح‌آمیز است و هیچ تمایلی به توسعه سلاح‌های هسته‌ای ندارد.

با این حال، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و کشورهای غربی همچنان نگرانی‌های خود را نسبت به کاهش همکاری تهران با آژانس و افزایش فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ابراز کرده‌اند.