شروط جدید برای اعلام پایبندی رژیم به برجام

رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه‌ با فاکس نیوز که دقایقی پیش پخش شد، بار دیگر به توافق هسته‌ای با رژیم ایران حمله کرد و گفت که این توافق جزو ناشیانه‌ترین توافق‌هایی است که او دیده است.

ترامپ در این مصاحبه گفت: این یکی از ناشیانه‌ترین توافق‌هایی است که تا حالا دیده‌ام. ۱۵۰ میلیارد دلار دادیم، هیچ نگرفتیم. ما هیچ چیز به دست نیاوردیم. هیچ چیز. بنابراین، این بدترین توافق است.

منابع خبری در واشنگتن می‌گویند رئیس‌جمهور آمریکا که قرار بود تصمیمش درباره برجام را روز پنجشنبه اعلام کند، احتمالا روز جمعه درباره آن سخنرانی خواهد کرد.

به گزارش فارس به نقل از آسوشیتدپرس، ترامپ تا روز یکشنبه برای ارائه گزارش پایبندی یا عدم پایبندی حکومت ایران به برجام فرصت دارد.

دولت آمریکا به موجب یک قانون داخلی این کشور موظف است هر 90 روز یکیار گزارشی درباره پایبندی رژیم تهران به برجام به کنگره ارائه کند.

مقام‌های آمریکایی به آسوشیتدپرس گفته اند نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره اخیرا نسخه اصلاح‌شده‌ای از این قانون را تهیه کرده‌اند که در آن ضرورت گزارش‌دهی 90 روزه دولت حذف شده است.

پیش‌نویس دو طرح قانونی که به رویت آسوشیتدپرس رسیده توسط باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا و تام کاتن، سناتور جمهوری‌خواه نوشته شده‌اند.

این دو طرح، خواستار آن هستند که معیارهای تأیید پایبندی حکومت ایران به برجام توسط آمریکا توسعه داده شود و جامعه اطلاعاتی آمریکا ملزم به گزارش‌دهی درباره فعالیت‌های غیرقانونی رژیم تهران شود.

تأیید پایبندی حکومت ایران همچنین مستلزم این خواهد بود که جامعه اطلاعاتی آمریکا ارزیابی‌هایی از رفتار رژیم تهران در خاورمیانه که در برجام پوشش داده‌ نشده‌اند، ارائه بدهد.

در آستانه اعلام موضع ترامپ فردا پنجشنبه درباره سرنوشت توافق هسته‌اى با ایران، سپاه پاسداران نیروهاى نظامى امریکا در منطقه و کشورهاى هم پیمان واشنگتن در جهان را به حمله موشکى تا شعاع 2000 کلیومتر تهدید کرد.

مقامات ارشد جمهورى اسلامى مى‌گویند اگر واشنگتن توافق هسته‌اى را لغو کند و یا مورد بازبینى قرار دهد و نیز در صورت قرار دادن سپاه پاسداران در لیست سازمان‌های تروریستی، به امریکا پاسخ خشنى خواهند داد.

مهم‌ترین دلایل امریکا براى قرار دادن سپاه پاسداران در لیست سازمان‌های تروریستی، فعالیت‌هاى این گروه شبه‌نظامى در برنامه موشکى جنجالى ایران و آزمایش‌هاى بالستیک و نیز حمایت از تروریسم در کشورهاى منطقه مى‌باشد.

در این زمینه، مجله “فوربس” گزارشى از حضور فرماندهان سپاه پاسداران در کره شمالی به منظور توسعه برنامه موشکى ایران با هماهنگی با پیونگ یانگ، منتشر کرده است.

بنا به این گزارش ، این همکاری میان دو کشور گسترده است و دست‌کم از نیمه دهه گذشته ادامه داشته است. در سپتامبر ۲۰۱۲ طى توافق همکاری فنی بین دو کشور، ایران پرسنلی را در یک مرکز نظامی در کره شمالی در نزدیکی مرز چین مستقر کرد.

منابع دیپلماتیک غربی در گفت‌وگو با «کیودو نیوز» می‌گویند اعضای وزارت دفاع و موسسات دیگر ایران در برنامه‌های موشکی و هسته‌ای پیونگ یانگ کار می‌کردند.

در این گزارش از محسن فخری‌زاده، از افسران ارشد سپاه به عنوان رییس مرموز برنامه هسته‌ای تهران، یاد شده که هنگام سه آزمایش انفجار اتمی در مرکز «پانگیه ری» در کره شمالی که پیش از آغاز اجرای برجام انجام گرفت، حضور داشته است.

گزارش ” فوربس” افزوده که خیلی دشوار نیست تصور کرد که ایران پس از توافق هسته‌ای به بعضی تلاش‌ها در زمینه ساخت جنگ‌افزار هسته‌ای در کره شمالی ادامه داده باشد.

کشورهاى غربى از زمان امضاى برجام همکاری موشکی ایران و کره شمالی را به عنوان نقض شرایط هسته‌ای تهران و قطعنامه‌های شورای امنیت برشمردند.

قانون کاتسا

انتظار می‌رود با اعلام موضع رئیس‌جمهوری آمریکا درباره سرنوشت توافق هسته‌ای با ایران، واشنگتن قانون “کاتسا” را به اجرا بگذارد. کاتسا مخفف قانون “مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم‌ها” است، که در صورت اجراى آن آمریکا سپاه پاسداران ایران را در لیست سازمان‌هاى تروریستی قرار خواهد داد و نیز اقدامات بازدارنده‌ای برای متوقف کردن برنامه موشکى ایران به کار خواهد برد.

این قانون به رئیس‌جمهوری ایالات متحده حق اعمال تحریم‌ها علیه برنامه‌های موشکی بالستیک و یا سلاح‌های کشتار جمعی در ایران، فروش و یا انتقال تجهیزات نظامی به ایران و یا ارائه کمک‌های فنی و مالی مربوطه را می‌دهد.

به گفته صاحب‌نظران اجراى قانون کاتسا گامى جدى در راستای مقابله امریکا با نفوذ سپاه پاسداران و شبه‌نظامیان وابسته به آن و در نهایت آغاز یک رویارویی جامع با ایران و سیاست‌های توسعه‌طلبانه‌اش در منطقه و مقابله با حمایت جمهورى اسلامى از تروریسم خواهد بود.

تهدیدات ایران

در مقابل مقامات ایران از جمله فرمانده سپاه پاسداران محمدعلی جعفری، تهدید کرده‌اند که در صورت اجراى قانون کاتسا پایگاه‌های امریکایى در منطقه را هدف هجوم موشکى قرار خواهند داد.

کمیته امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران نیز بر حمایت خود از نیروهای سپاه پاسداران تاکید کرده و گفته هرگونه اقدام علیه نیروهای ایالات متحده را تایید مى‌کند.