وزیر خارجه فرانسه پس از دیدار با همتای آمریکایی خود در واشنگتن: به زودی به ایران می روم

وزیر امور خارجه فرانسه گفت: به زودی به ایران می روم و درباره برنامه موشکی و حضور منطقه ای رژیم تهران، نگرانی های ایجاد شده را با آنها در میان می گذارم.

به گزارش شبکه فرانس 24، ژان- ایو لودریان امروز با رکس تیلرسون همتای آمریکایی اش در واشنگتن دیدار و درباره مسایل مختلف از جمله رژیم ایران با وی رایزنی کرد.

شبکه فرانس 24 گزارش داد: دو طرف به ویژه درباره رژیم ایران و موشک های بالیستیکی که گفته می شود متحد تهران از یمن به ریاض شلیک کرد، گفتگو کردند.

وزیر امور خارجه فرانسه در این باره گفت: موضوع موشک های بالیستیک هیچوقت بخشی از توافق وین نبوده است. ما این را قبلا گفته ایم. اما این بدان معنا هم نیست که یک موضوع فرعی است. بلکه برعکس باید موضوع موشک های بالیستیک رژیم ایران را به طور جداگانه مورد بررسی قرار داد و اگر خطر آن محرز گردید، تحریم های جداگانه ای را برای تهران در نظر گرفت.

وی افزود: در حال حاضر در موضوع ایران چند مساله داریم که یکی درباره موشک های بالیستیک و موضوع بعدی به اراده سلطه طلبی حکومت ایران در کل منطقه مربوط می شود که همه را نگران کرده است. قابل قبول نیست که آنها اینگونه عمل کند.

ژان – ایو لودریان در ادامه این مصاحبه که در حاشیه سفر به آمریکا با رسانه های فرانسوی انجام می داد در پاسخ به این سوال که آیا طبق برنامه به ایران سفر خواهد کرد یا نه، گفت: بله به ایران می روم و در این مورد ابهامی وجود ندارد. این موضعی که اعلام کردم موضع ما و البته آمریکاست.

رئیس‌جمهور فرانسه نوچه ترامپ در اروپا است

به گزارش رادیو فرانسه، در حالی که طی هفته‌های اخیر رئیس جمهوری فرانسه از رژیم ایران خواسته در سیاست‌های منطقه‌ای خود تجدیدنظر کند، مشاور خامنه ای در حاشیه یک مراسم در دانشگاه آزاد گفت: “فرانسه اگر می‌خواهد به دنبال حیثیت بین‌المللی باشد نباید تابع محض آمریکایی‌ها باشد و باید یاد بگیرد که نوچه ترامپ در اروپا نباشد.”

ولایتی پیشتر نیز گفته بود که “برنامۀ موشکی جمهوری اسلامی هیچ ربطی به رئیس جمهوری فرانسه ندارد”.

خبرگزاری رویترز نوشت: رژیم ایران روز یکشنبه از امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در خصوص موضع سختگیرانه وی در قبال تهران انتقاد و اعلام کرد پاریس اگر “کورکورانه” از دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا پیروی کند، بزودی اعتبار بین المللی خود را از دست خواهد داد.

این منبع نوشت: اعلام این موضوع در حالی است که تنش ها میان ایران و فرانسه طی ماه های اخیر پس از آن افزایش یافت که مکرون اعلام کرد تهران باید حالت تهاجمی کمتری در خاورمیانه داشته باشد.

در همین حال اعلام شد که شرکت نفتی توتال فرانسه برای ماندن در ایران مردد شده است.

به گزارش روزنامه شرق، از زمانی ‌که ترامپ روی کار آمده و توافق هسته ای را زیر سؤال برده و احتمال تحریم‌های جدید از سوی آمریکا مطرح شده، این نگرانی به وجود آمده که نخستین‌ سرمایه‌گذار خارجی که پس از مدت‌ها به ایران بازگشته (توتال فرانسه)، راه خروج را در پیش گیرد.

تجار فرانسوی از بازار ایران ناامید شده اند

نشریه اقتصادی شلانژ (چلنج) نوشت: بعد از سرخوشی اولیه ناشی از رفع تحریم های ایران، شرکت های فرانسوی علاقه مند به کار اقتصادی با ایران، اکنون دچار یاس و ناامیدی هستند.

این نشریه فرانسوی زبان نوشت: لغو رسمی تحریم های ضد ایران در ژانویه 2016 امیدواری بزرگی نزد شرکت های فرانسوی ایجاد کرد. نزدیک به دو سال بعد از آن تاریخ، اکنون شاهد ناامیدی نزد دست اندرکاران اقتصادی و صنایع فرانسوی هستیم.

باید بگوییم که قامت ناامیدی به وجود آمده با امیدواری ای که لغو رسمی تحریم های ایران در سال 2016 ایجاد کرده بود هماهنگی دارد. در آن زمان اغلب ناظران از بهشت تجاری ایران سخت می گفتند که با داشتن هشتاد میلیون نفر جمعیت می توانست جذاب ترین بازارهای جهان را پیش رو قرار دهد.

پیر گاتاز رئیس مدف (اجتماع شرکت های فرانسه- اتحادیه شرکت داران و کارفرمایان فرانسه) در آن زمان در جریان بازدید حسن روحانی از پاریس در اواخر ژانویه 2016 گفته بود که ” حالا نوبت ما فرانسوی هاست که حرکتی سریع داشته باشیم”. نزدیک به دو سال بعد، خوشبینی اولیه جای خود را به نوعی ناامیدی نزد تجار فرانسوی داده است.

توتال خواب نفت را خراب کرد

روزنامه جوان وابسته به سپاه پاسداران: ترامپ موضع سختی را ماه گذشته درباره ایران اتخاذ کرد، او تهران را به نقض اجرای تعهدات برجام متهم و اعلام کرد، دیگر تأیید نمی‌کند لغو تحریم‌ها به نفع امریکا بوده است. این توافق در حال حاضر کاملاً در برزخ قرار گرفته تا زمانی که کنگره تصمیم بگیرد چه موضعی باید داشته باشد اما خطرات استراژی ترامپ زنجیره‌ای از اتفاقات را ایجاد کرده که ادامه‌دار شده است.

رئیس توتال فرانسه گفت: اگر رژیم تحریمی برای ایران وجود داشته باشد، مجبوریم آن را به شدت بررسی کنیم. ما با امریکا کار می‌کنیم، سرمایه‌هایی در امریکا داریم که باعث افزایش بیشتر سرمایه‌های ما در امریکا می‌شود.

وی ماه پیش هم گفته بود اگر تحریم‌های امریکا قوانینی داشته باشد که ما را مجبور به عقب‌نشینی کند ما مجبوریم تبعیت کنیم در مجموع اگر بتوانیم، انجام می‌دهیم و اگر نتوانیم متوقف می‌کنیم. در حال حاضر شرکت توتال گزینه‌ها را سبک و سنگین می‌کند و همه چیز بستگی به کنگره امریکا دارد که درباره تحریم‌ها چه تصمیمی می‌گیرد و چه نوع تحریمی را اعمال می‌کند.

موضع توتال را وقتی کنار موضع رئیس‌جمهور فرانسه درباره تحریم‌ها علیه توان موشکی قرار بدهیم این نگرانی بیشتر می‌شود ولی وزارت نفت بارها با دفاع از این قرارداد اذعان کرده است با این قرارداد می‌توان مانع اعمال تحریم‌های جدید شد و در واقع با جذابیت‌های اقتصادی و همراه کردن غول‌های نفتی، می‌توان سدی در مقابل تحریم‌ها ایجاد کرد که حالا این استدلال در حال رنگ باختن است.