خانه / اخبار مهم روز / محکومیت بین‌المللی پرتاب موشک بالستیک ایرانی توسط حوثی‌ها به سمت پایتخت سعودی

محکومیت بین‌المللی پرتاب موشک بالستیک ایرانی توسط حوثی‌ها به سمت پایتخت سعودی

پرتاب موشک بالستیک ایرانی توسط شبه‎‌نظامیان حوثی یمن به سمت ریاض پایتخت سعودی، محکومیت‌های بین‌المللی و منطقه‌ای گسترده‌ای در پی داشت.

امارات متحده عربی در بیانیه‌های، اقدام «شبه‌نظامیان کودتاگر» به سمت پایتخت سعودی را محکوم کرد.

دولت بحرین هم با صدور بیانیه‌ای، اقدام شبه‌نظامیان حوثی را محکوم دانست.

دولت آلمان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که پرتاب موشک بالستیک توسط شبه‌نظامیان حوثی به سمت ریاض پایتخت سعودی، محکوم است.

از سویی دولت کویت با محکوم کردن اقدام حوثی‌ها، تمام اقدام‌های سعودی برای حمایت از امنیت خود را تایید کرد.

مجموعه سفرای خارجی در یمن هم پرتاب موشک بالستیک توسط شبه‌نظامیان حوثی به سمت ریاض را محکوم کردند. این در حالی است که سفرا و نمایندگان دیپلماتیک کشورهای مختلف، با عبد ربه منصور هادی رئیس جمهوری یمن تشکیل جلسه داده بودند و درباره راه‌های پایان دادن به رنج‌های ناشی از بحران جاری مردم یمن، بحث و تبادل نظر می‌کردند.

سفرا در این جلسه، پشتیبانی خود را از تلاش‌های نماینده ویژه سازمان ملل متحد به منظور دست‌یابی به راه‌حلی مسالمت‌آمیز برای بحران یمن، اعلام کردند. آن‌ها همچنین از ابتکار عمل اعلام شده سعودی برای بازسازی یمن و زنده کردن اقتصاد آن، استقبال کردند.

پادشاهی اردن نیز به شدت پرتاب موشک توسط شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت ایران به سمت ریاض پایتخت پادشاهی عربی سعودی را محکوم کرد.

محمد المومنی سخنگوی دولت اردن در بیانیه‌ای رسانه‌ای، بر ایستادن کشورش در کنار سعودی در مقابله با «تجاوزهای مکرر شبه‌نظامیان کودتاگر حوثی» تاکید کرد.

مصر هم با شدیدترین عبارت‌ها تلاش شبه‌نظامیان حوثی برای هدف قرار دادن شهر ریاض با موشک بالستیک شلیک شده از یمن را محکوم کرد.

ایالات متحده آمریکا چهارشنبه 20 دسامبر به شدت شلیک موشک بالستیک توسط شبه‌نظامیان حوثی به سمت ریاض پایتخت سعودی را محکوم کرد و از سپاه پاسداران ایران خواست، کمک تسلیحاتی به حوثی‌ها را متوقف کند.

ائتلاف عربی برای حمایت از دولت قانونی یمن سه‌شنبه 19 دسامبر اعلام کرده بود که یک موشک بالستیک شلیک شده توسط حوثی‌ها به جنوب شهر ریاض را در هوا منهدم کرد.

به گزارش العربیه، ائتلاف عربی اعلام کرد که در نتیجه انهام موشک بالستیک، به هیچکس آسیبی نرسیده است.

سرهنگ دوم تقی المالکی سخنگوی رسمی ائتلاف عربی برای حمایت از دولت قانونی یمن در این باره گفت که موشک، به سمت منطقه‌ای مسکونی در ریاض پرتاب شده بود اما در جنوب شهر بدون وارد آمدن آسیبی، منهدم شد.

المالکی افزود که قرار گرفتن اسلحه بالستیک ساخت ایران در اختیار «گروه‌های تروریستی از جمله شبه‌نظامیان مسلح حوثی پشتیبانی شده از سوی ایران، تهدیدی برای امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است و پرتاب آن به سمت شهرهای مسکونی، نقض قوانین انسانی بین‌المللی به شمار می‌آید».