در پی هشدار ترامپ، اروپایی‌ها فشار به رژیم ایران را افزایش داده‌اند

سیاست ترامپ، شرکت های تجاری را در قبال ایران نگران کرده است
در پی هشدار ترامپ، اروپایی‌ها فشار به رژیم ایران را افزایش داده‌اند

روزنامه وال استریت ژورنال نوشت سیاست دولت ترامپ در قبال حکومت ایران بسیاری از شرکت ها را از تجارت با تهران ترسانده است و این شرکت ها ترجیح می دهند در حال حاضر کنار بایستند و در انتظار بمانند.

این منبع نوشت: شرکت ها درباره تجارت با ایران و تلاش برای تفسیر اظهارات دولت ترامپ سرگردان شده اند. وکلا و کارشناسان مسائل تحریم به نشریه ریسک اند کمپلاینس ژورنال گفته اند مشتری های آنان در عین انتظار برای دریافت راهنمایی بیشتر از دولت آمریکا درباره اینکه چه کارهایی براساس توافق هسته ای مجاز است، با بالا گرفتن تهدیدهای ترامپ و در عین حال تمدید این توافق دچار تشویش شده اند.

جاناتان پولینگ، از شرکای شرکت اکین گامپ گفته است: بی اطمینانی و سردرگمی زیادی وجود دارد و بی میلی عمده ای در استفاده از مجوزها به چشم می خورد زیرا موضوع پیچیده شده است.

در همین حال روزنامه فایننشال تایمز نوشت: در پی هشدار ترامپ، اروپایی‌ها فشار به رژیم ایران را افزایش داده‌اند.

به گزارش فارس، نشریه فایننشال تایمز در گزارشی با موضوع ضرب‌الاجل «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکایی‌ها برای تغییر مفاد توافق هسته‌ای نوشته است که این هشدار اروپایی‌ها را به تشدید فشار به رژیم ایران واداشته است.

به نوشته فایننشال تایمز، وزارت خارجه آلمان اعلام کرده است که وزرای خارجه این کشور، فرانسه و انگلستان همراه با «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی با رژیم ایران توافق کرده‌اند که گفت‌وگویی فشرده و جدی درباره برنامه موشکی و مسائل منطقه‌ای داشته باشند.

«زیگمار گابریل» وزیر خارجه آلمان که هفته گذشته با «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران دیدار کرده، «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا را در جریان این مسئله قرار داده است.

ترامپ هفته گذشته هرچند تعلیق تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای را تمدید کرد، اما شروطی گذاشت و گفت اگر کنگره و اروپا این شروط را محقق نکنند، در موعد بعدی که 120 روز دیگر خواهد بود، تعلیق تحریم‌ها را تمدید نمی‌کند و از توافق خارج می‌شود.

فایننشال تایمز نوشته است: دیپلمات‌های اروپایی به سرعت در تلاش هستند تا اطلاعات بیشتری از مقامات کاخ سفید دریافت کنند تا دقیقا بفهمند که آقای ترامپ چه می‌خواهند و چطور آن‌ها می‌توانند تا ضرب‌الاجل 120 روزه او، آن‌ها را محقق کنند.

یک دیپلمات اروپایی می‌گوید: این در اصل یک ضرب‌الاجل به اتحادیه اروپا است. [آمریکا می‌گوید] “اگر ظرف 4 ماه آینده آن را محقق نکنید، شما هم در تخریب مقصر هستید و جانب رژیم ایران را گرفته‌اید، نه ما.”»

یک دیپلمات دیگر هم می‌گوید بخش زیادی از آنچه که ترامپ برای دستیابی به آن تلاش می‌کند، همین حالا در حال رخ دادن است.

یک مقام آمریکایی گفته است که بحث‌ها با اروپایی‌ها بسیار پیش رفته است.

فایننشال تایمز در پایان نوشته است که هرچند رژیم ایران با هدف ممانعت از شکل‌گیری ائتلافی گسترده علیه خود، تلاش می‌کند روابط خوب با اروپا را حفظ کند، اما کارشناسان هشدار داده‌اند که در نبود حمایت ایالات متحده آمریکا، توافق هسته‌ای نمی‌تواند دوام بیاورد.

پیش بینی یک اندیشکده راهبردی بین المللی

اندیشکده سوفان در گزارشی پیش‌بینی کرده که آمریکا در موعد بعدی رفع تحریم‌های هسته‌ای از برجام خارج خواهد شد.

گروه «سوفان» که در زمینه تحلیل‌های امنیتی و ارائه مشاوره‌های اطلاعاتی و راهبردی به دولت‌ها و سازمان‌ها فعالیت می‌کند، این پیش‌بینی را بر اساس غیرقابل اجرا بودن شرایطی که ترامپ برای پایبند ماندن آمریکا به برجام برای کشورهای اروپایی تعیین کرده، انجام داده است.

در گزارش این گروه تحقیقاتی آمده است: شروط رئیس‌جمهور ترامپ برای ادامه اجرای توافق هسته‌ای بعید است توسط سایر قدرت‌های بزرگ برآورده شوند و ایالات متحده ممکن است اواخر بهار از این توافق خارج شود.

ما را انداختند گوشه رینگ دارند می‌زنند

سفیر سابق جمهوری اسلامی در روسیه در یک برنامه تلویزیونی در ایران با اشاره به فشارهای آمریکا در زمینه برجام گفت: من روشن کنم برای مردم تو چه وضعیتی افتادیم، ما را انداختند تو آچمز یعنی مثل اینکه ما را اندختند تو گوشه رینگ مرتب دارند می‌زنند، تحریم نمی‌دانم هواپیما، تحریم نمی‌دانم چی، تحریم چی، ما هم هیچ کاری نمی‌توانیم بکنیم چون تو برجام آمده است تکان بخوریم ناقض برجام می‌شود، ما هم که قرار است ناقض برجام نشویم، لذا باید همینجور باید بخوریم هوک چپ و راست بخوریم.

مجری برنامه گفت: واقعیتش این است که الان به یک وضعیتی رسیده که موافقان و مخالفان برجام در جمهوری اسلامی همه دارند فکرهایشان را روی هم می‌گذارند که چه جوری از این هچل بیایند بیرون.

نوبری در ادامه گفت:‌ می‌گویم برجام یک، برجام دو، برجام سه، برجام چهار…. دیوار برلین ریخت، تمام آن بلوک شرق در واقع سقوط کرد، کل بلوک اصلا در واقع منهدم شد، همه‌اش همان مفاد مذاکرات بود، یعنی این‌که شما باید در سلاح استراتژیکی باید کوتاه بیایید، بعد در قبال مسأله منطقه‌ ای کوتاه بیایید، بعد در قبال حقوق‌ بشر هم باید کوتاه بیایید،…یعنی تمام.َ