در پی تحریم‌های آمریکا.. رنو فرانسه فعالیات‌های خود در ایران را تعلیق می‌کند

مدیر اجرایی شرکت خودروسازی رنو فرانسه جمعه 27 ژوئیه اعلام کرد این شرکت در پیروی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران به فعالیت‌های خود در این کشور پایان می‌دهد.

به گزارش بلومبرگ نیوز، «تیری بولور» مدیر ارشد اجرایی رنو در یک نشست خبری به کارشناسان گفت: «احتمالاً فعالیت‌های رنو در ایران به منظور پیروی از تحریم های آمریکا به حالت تعلیق در خواهد آمد».

خودروسازی رنو فرانسه در بازار آمریکا فروش ندارد اما شرکت نیسان که رنو اکثریت سهام آن را در اختیار دارد و شریک دیرینه رنو است، محصولاتش را در آمریکا عرضه می‌کند بدین ترتیب رنو تحت تاثیر روابط تجاری با نیسان و فشار ناشی از نگرانی‌های روزافزون، تازه‌ترین شرکت اروپایی است که در پی تحریم‌های آمریکا فعالیت‌های خود در بازار ایران را متوقف می‌کند.

پیش از این خودروسازی پژو- سیتروئن رقیب فرانسوی رنو نیز فعالیت‌های خود در ایران را معلق کرد. شرکت‌های حوزه انرژی فرانسه مانند «توتال» و «انجی» نیز در کنار سایر غول‌های صنعتی اروپا مانند «زیمنس» آلمان که توافق کرده بود توربین به ایران عرضه کند، یا شرکت هواپیماسازی ایرباس که سفارش صد فروند هواپیما دریافت کرده بود، هرگونه تعامل با ایران از جمله فعالیت‌های اقتصادی و تجاری خود در این کشور را متوقف کردند.

تیری بولور مدیر اجرایی شرکت رنو گفته که این شرکت به دنبال فرصت‌های جدیدی برای کسب و کار همراه با رشد قوی، بالاخص در آفریقا است تا فرصت‌های از دست رفته خود در ایران را جبران کند.

همزمان با تعلیق تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران پس از امضای توافق هسته‌ای در سال 2015 فعالیت‌های اقتصادی شرکت‌های اروپایی در ایران افزایش یافت و حجم مبادلات تجاری این کشور با اروپا به بیش از 10 میلیارد دلار رسید اما با خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و فرمان دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا مبنی بر بازگشت و تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران، علی‌رغم اظهارات دولت‌های اروپایی مبنی بر پایبندی به چارچوب توافق هسته‌ای با ایران، شرکت‌هایی اروپایی اما به دلیل نگرانی از تحریم‌های آمریکا سراسیمه از بازار ایران خارج شدند.

آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان پیش از این ضمن اعلام پایبندی کشورهای اروپایی به برجام گفته بود که شرکت‌ها و مؤسسه‌های اروپایی خود باید درباره ماندن یا خروج از ایران تصمیم بگیرند.

از طرفی «کلوتیلد دلبوس» مدیر مالی رنو، نیز در این رابطه به خبرنگاران گفت در نیمه نخست امسال، فروش رنو که سهم 8 درصدی در بازار ایران دارد، ده درصد کاهش یافت، اما در نیمه دوم سال 2018 میلادی میزان فروش این شرکت در ایران، نزدیک به صفر خواهد رسید.

او در ادامه افزود حتی شرکت‌هایی که هیچ‌گونه روابط تجاری با آمریکا ندارند، برای فعالیت در ایران با مشکل روبرو هستند، زیرا بانک‌ها تمایلی به تأمین اعتبار مالی فعالیت‌ها در ایران ندارند.